Gå til innhold

Hva synes dere om oljeborring i Lofoten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder med SV og SP i deres mening om å la Lofoten forbli fri for oljeborring. Hvorfor ikke satse på fornybar energi istede? Og bruke pengene på dèt. Hva om det skjer en katastrofe og oljen lekker ut i havet - hva vil skje med fisken (torsken) som er en viktig inntektskilde per i dag. Ikke minst for de på vestlandet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig du er som bor der. Og jeg skjønner godt at du er inhabil. Selv om jeg selv er habil og er i mot oljeborring.

Skrevet

Mener at Lofoten bør få være i fred. Mener også at Norge snart må kunne finne på noe annet enn olje... Den varer ikke evig uansett, så det er vel snart på tide å innse at i framtida vil vi trenge noe annet å være ledende på enn olje??;) La Lofoten være!:) (Er forresten "søring";))

Skrevet

Med jobb i oljebransjen ville jeg ha bannet i kirken hvis jeg hadde sagt nei... Men politisk sett er jeg også for oljeboring.

Skrevet

det er litt trist å si det, jeg er nesten skamfull, men jeg klarer ikke engasjere meg i lofoten, akkurat som jeg ikke klarer å engsjere meg i veisaltning.

men fornybar energi er jeg for! det er bare så irriternde at folk blir så sinte for alt sånt

Skrevet

Enig i at olje snart er old news. Synes derfor det bør satses mer på fornybar energi. Solcellepanel, varmepumpe etc. SV og SP er jo begge kjent for å være miljøvennlige partier. Når skal AP innse at dette er fremtiden?

Skrevet

Jeg bor ikke der lengre, men er fortsatt Lofotværing(mine foreldre bor der).

Gleder meg til sommerferie der til sommeren.

Skrevet

vi kan jo ikke bytte ut alt vi i dag bruker olje til og erstatte det med strøm, når vi jo ikke har nok strøm.

men skal man sette opp noen vinnmøller eller noen master - da klikker folka i vinkel. ironisk nok ofte de samme som er for fornybar energi. den skal jo ikke komme fra noe sted.

vi må bygge ut, og vi må få ned overforbruket på strøm.

Skrevet

Jeg er redd for at oljeboring i Lofoten snart blir en dyd av nødvendighet.....

Forskningen på og utviklingen av fornybar energi går for sakte til at det er reelt tilskudd eller erstatning for oljebasert energi. Jeg har faktisk ikke noe valg; jeg er avhengig av bil opptil mange ganger hver eneste dag.

Skrevet

Men, er vi avhengig av å borre i Lofoten? Har vi ikke nok olje?

Vi vet jo at ting ikke skjer over natten. Men, hvorfor ikke bruke av den kapitalen vi har til å satse på fornybar energi da? Istedenfor å ta risikoen ved å borre i Lofoten? Det må jo satses på å opplyse folket, viktigheten av å ta vare på det vi har.

Hvordan vil du få ned forbruket av strøm med de vintrene vi har? Den mest skånsomme måten å gjøre det på, er jo å ta i bruk fornybar energi. istedenfor å fyre med ved og strøm.

Skrevet

om vi er avhening av å borre i lofoten kan jeg umulig svare på.for jeg har ingen oversikt over hva vi har og hva vi forventer og få opp mot det vi bruker og forventer å bruke.

vi bruker penger på å fornybar energi og forskning på dette, men jeg er enig i at det jo er et omeråde som aldri kan få nok penger. jeg syns det er syn at vi solgte think.

vi kan få ned forbruke på strøm betraktlig, ved enkle grep. det er nettopp derfor man kan søke på å få tilskudd til sikt. bare se på danskene som har lysbrytere som slår av all strømmen i rommet og ikke bare lyset, slik at ikke dvd, tv, data, cdspillere og sikt står i vilemodus og tar strøm.

eller etterisolering av vinduer og boliger vi er i norge tradisjonelt sett vant til billig strøm og har vaner dereter som resten av verden ikke kan unne seg.

og strøm er en viktig ting å satse på, for strøm er bra så lenge den kommer fra bra kilder som vindmøller eller vannkraftverk. men å kjøpe fra kullkraftverk i tyskland fordi vi ikke vil ødelegge natuen med å sette opp vinnmøller er trist og ikke bra

Skrevet

Jeg synes oljeborring i Lofoten er en unødvendig risiko å ta. Som mange andre er jeg enig i at vi bør finne alternative kilder til energi. Olja varer uansett ikke evig.

Skrevet

Frk. Velferd - you got mail !!!!

Skrevet

du har ikke mail :P for det gikk ikke. du har nok full inboks.

men jeg syns det var en strålende ide og kan si ditto :D

Skrevet

nå gikk det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...