Gå til innhold

Trenger råd angående Utdanning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år og er utdannet helsesekretær. Ønsker ikke å jobbe som det og trenger da en ny utdanning. For å ta høyere utdanning må man jo ha studiekompetanse, noe jeg ikke har. Så har jeg hørt om noe som heter 23/5 regelen men forstår ikke helt hva den går ut på. Jeg har jobbet i butikk i 3 år og har vært hjemme med barn i 2 år.

Hvem kan man kontakte for å få hjelp til hvilken utdanning man skal ta og hvilken muligheter man har? Er jo så utrolig mye forskjellig man kan velge i. Jeg trenger noen gode råd og litt hjelp her.

Føler liksom at jeg snart må gjøre noe med dette, begynner å dra på årene :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner mye info på samordna opptak sine sider! Der står det godt forklart om 23/5 regelen, du må være over 23 år, og dokomentere 5 års arbeidserfaring, omsorg for egne barn teller med der, så om du har jobbet 100% så vil jeg tro du fyller de vilkårene. Da trenger du kun norsk, engelsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag og historie for å få studiekompetase.

For studieveiledning så kan du jo kontakte en studieveileder på nærmeste høyskole, ellers så finner du jo mye info om studiene på de forskjellige nettsidene til studiestedene, men er du helt i villrede er det kanskje lettere med litt veiledning..

Vet at NAV har karriereveiledning også, men vet ikke om alle kan få det eller bare de som er arbeidsledige.

Skrevet

Takk for svar. Men må jeg gå skole for å ta de fagene jeg mangler for å få studiekompetanse? Eller er det nettstudie? Må jeg opp til eksamen i hvert fag og eventuelt hvor lang tid vil det da?

Skrevet

23/5 regelen er slik at du får "fullverdig" studiekompetanse etter å ha tatt 6 vgs fag som privatist, dvs matte, naturfag, norsk skrift og munt, engelsk skrift og munt, historie og samfunslære. Da kommer du inn på alt av høyskoler/universitet. Siden du har 3 år (fulltids)arbeid pluss barn (som er over to) tilsvarer dette 5 års arbeid.

Dersom du vil gjøre noe innenfor helse, kanskje studere hjelpepleier etc, kan du muligens komme inn på 23/5 regelen siden du er helsesekeretær. (altså, komme rett inn uten å ta de 6 vgs fagene)

Tror opptaket på skolen vise skjønn når det kommer til 23/5 regel og tidligere erfaringer. Du kan feks ikke komme rett inn på kjemibachelor på blindern uten de 6 fagene.

Jeg har tatt disse 6 fagene på privatskole og gått opp som privatist, fortsetter i år i samme løp men med realfagene, siden realfag er kriterie for å komme inn på de studiene jeg vil vidre.

er forresten 28 og har minst 6 år forann meg på skolen, så jeg skjønner hvordan du har det! mitt tips, ta de 6 fagene, da får du alle mulighetene etterpå, pluss en sjangs til å se hvor interessefeltet ditt er, jeg forelska meg i realfag pga naturfag i fjor! Og ikke stress, du har det egentlig ikke travelt!

Skrevet

Du kan egentlig bestemme selv :)

Nettstudie, voksenopplæring, eller du kan lese alt selv og bare melde deg opp til privatisteksamen.

Det mest normale er vel å ta det på et år, vis du tar 3 eksamener til jul og resten på våren. Men du kan jo bruke kortere eller lengere tid om du vil det! :)

Jeg tok norsk og naturfag gjennom voksenopplæring, matte gjennom nettstudie og resten som privatist.. :)

Nettstudier er jo ganske dyrt..

Skrevet

svarer på dette her, jeg! du MÅ ta fagene som privatist, det er tilsammen 3 ex i norsk (skrif, munt og nynorsk) 2 (skrift og munt) i engelsk, 2 i naturfag (skriftlig og muntlig) og 1 i matte, (skrift) og muntlig i historie og samfunslær, det blir 10 eksamner om jeg husker ( og ikke minst, legger sammen rett)!

Pensum er ikke helt ufattelig stort, har du motivasjon, klarer du å stå på egenhånd. Bra snitt derimot, kan være litt vanskelig å få til uten veileder/lærer.

finnes sikkert nettstudiebasert kurs å ta.

jeg synes det var veldig bra å ha daglig undervisning på privatskole, lånekassa bidrar, og du får gode lærere og jobbe sammen med medstudenter!

Skrevet

Om du tar noen fag gjennom voksenopplæring så kan du "slippe" unna noen eksamener om du er heldig, for da er det vanlig trekkfag som på vgs. Vi hadde kun en skriftlig eksamen i norsk, slapp sidemål og muntlig. Og vi kom heller ikke opp i naturfag, så hadde ikke eksamen der, bare standpunktkarakter :)

Skrevet

Er egentlig veldig motivert til å begynne å studere igjen. Men siden det er mange år siden jeg har gått på skole nå så føler jeg at jeg har glemt ALT jeg har lært :P Altså jeg vil tro jeg må jobbe mye med diverse fag. Men når du tok de fagene som privatist, jobbet du ved siden av da? Eller bør man lese og jobbe mest mulig med fagene?

Skrevet

Jeg jobba som vikar, så jobba litt forskjellig i perioder, men ca 70 % stilling sånn gjennomsnittlig, hadde ikke vært noe problem med 100% tror jeg.

Norsk og naturfag tok jeg på voksenopplæring, og det var en kveld i uka pr fag. Jobba ikke så mye med de fagene utenom skole, annet enn innleveringer og særoppgaven da.

Matte må du nok jobbe litt med, derfor var det kjekt å ta det gjennom nettstudie der du har mange innleveringer.

Samfunnsfag og historie er fag som jeg syns det er veldig greit å lese selv sånn litt på kveldstid og sånt.. Kommer borti mye værre fag på høyskole ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...