Gå til innhold

Kristendommen kan ikke være den "rette" religion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud og kristendom er vel ikke det samme?!

Skrevet

Jeg er kristen, og MIN Gud er ikke hevngjerrig og bitter..

Skrevet

Dersom Gud finnes, er han kjærlighet og ikke en dømmende tyran.

Men å krangle om hvem sin usynlige venn er best, har jeg aldri forstått.

Skrevet

Siden jeg henviser til kristendommen, sa mener jeg altså den kristne gud, slik som bokstavtro kristne (der det måtte passe) leser bibelen. Beklager at jeg ikke presiserte.

Skrevet

man skal ikke tro alt man leser :-)

Skrevet

Får litt følelsen av at du kun skrev det for å provosere, kake-et-eller-annet-damen :P

Men er enig!

Men det kan man si om alle de organiserte religioners guder...

Skrevet

Hm, men blir ikke det en motsigelse? Greit at han beskrives med/som kjærlighet, men han beskrives da også som det jeg refererte til. Kan man velge bort det som ikke passer?

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Mer for litt debatt. Jeg er ikke en som slenger ut ting for å provosere (og føler du deg provosert, så slapp av, det var ikke intensjonen). Det er jo mer fakta, det står jo både det ene og det andre i bibelen og jeg undres over at man kan velge bort deler som ikke passer tidsperioden man lever i. Så det er vel boka som er problemet mitt, ikke gud, for "han" har nok bibelen misforstått.

Og det er jo bare en gud som alle bøkene er skrevet om, i versjon 1, 2, 3 og 4, det er vel strengt tatt bevist at de fleste religionenene springer ut fra det samme.

Skrevet

Er som sagt helt enig med deg. Den kristne Guden er for grusom, maktsyk, nesten litt trassete som en to-åring. Det er for meg ganske åpenbart at bibelen er skrevet av mennesker, hvor målet er å få kontroll over mennesker. Kontrollere handlinger, språk og mer, så man kan kontrollere tanker. Man holder liksom flokken i ro. Ser man til USA ser man hvordan religion kan brukes som et politisk middel også.

Helt enig med at man ikke bare kan velge bort deler av bibelen, og kun si at den kristne Gud er kjærlighet. Er du kristen, følger du Den Store Kloke Boken: Bibelen. Og i bibelen kan man ikke bare kutte ut det som ikke passer en, rett og slett. Da er man ikke kristen.

Hilsen meg anonyme som mente du provoserte igjen her.. Tungvint med anonym-knapp, så signerer med nick nå..

Skrevet

Hva mener du med "kristendommen"? Det kan bety så mangt. Den kristne tro handler for mange om at menneskene er kronisk syndige og Gud er perfekt. I mine øyne blir Gud fremstilt som psykopat, vel vel.. Uansett: Det er menneskene som forårsaker alt det vonde, sett fra en kristen vinkel.

Skrevet

tro er subjektivt og kristendommen som alle andre religioner har ført med seg mye vondt og mye bra. akkurat som mennesker generelt.

det er for lett å skylde på religion, religion alene er aldri skyld i verken det gode eller det ondet. det er kultur, miljø og menneskers egene valg som avgjør hva man bruker sin tro eller sin overbevisning til

det samme gjelder politikk, den er verken ond eller god, men et middel til å få til det man vil og det man mener er rett. med varierende resultat

Skrevet

Jeg tror at mennesker har problemer med å tro at Gud kan elske oss betingelsesløst. Det er ingenting vi kan gjøre for å bli avvist av Gud. Slik er det ikke blandt oss mennesker, vi avviser hverandre hele tiden og stiller betingelser for å gi av vår kjærlighet. Bibelen forfekter en personifisert Gud, som stiller betingelser og er sjalu.

Et av de store paradoksene ved kristendommen (og islam) er at vi er født med fri vilje, men dersom vi benytter denne frie viljen til å avvise Gud eller velge feil religion så er man fordømt i evig tid...! Hvor mye er den frie viljen verd da?

Min Gud er ubetinget kjærlighet.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.

Ut over det vil jeg si at jeg gleder meg over en slags reflektert debatt her på anonymforumet (!) og ønsker dere alle en god kveld videre. Kjør gjerne videre på med synsinger og refleksjoner, men jeg skal lalle puten. Skal opp før 06 i morgen tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...