Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Jeg er 13 uker på vei med nr 3 og har vært fryktelig trøtt, skremmende trøtt. Har hatt vanskeligheter for å holde meg våken. Så var til legen og tok noen blodprøver for to uker siden, startet opp med jerntabeletter, omega3 og b12. Fikk svar på blodprøvene, jernlager er under 3 og blodprosent 11,2. Så legen mente det var det ''tomme'' jernlageret som gjorde jeg var så sliten. Nå har jeg tatt tabelettene slavisk sammen med omega 3 og b12 kapsler som legen anbefalte. Men føler formen min blir verre. I dag hadde jeg ikke sjangs til å holde meg våken, jeg er hjemme med to barn, et under 2 år og et som går på skole, men han er syk så er hjemme. Når kroppen min blir trøtt, mister jeg følelsen i ben og armer, det prikker og det føles ut som jeg går på puter på en måte. Jeg blir svimmel og får en uvell følelse i kroppen. Jeg må krype for å komme meg til sofa eller seng, og da jeg legger meg ned kjenner jeg øynene rulle bakover og hjerte dundrer i vei, det føles t som om det går ut av takt og så detter jeg bort. Jeg våkner til med jevne mellomrom, klarer så vidt å snakke, og så detter jeg bort igjen. Dette kan vare opp til 2-3 timer. Heldigvis skjedde dette i dag ikke så lenge før mannen kom hjem fra jobb og eldste er flink å passe på minste i mens. For i dag var det skikkelig ille og jeg hadde ikke kontroll i det hele tatt. Tidligere har jeg klart å ha en viss kontroll, og hentet meg inn igjen fort. Men det var umulig i dag. Men er så redd at en dag så skjer det noe mens jeg er borte. Og jeg er redd det er noe fryktelig galt med meg, skal til jordmor mandag. Har legetime i slutten av neste uke. Noen som har peiling på hva dette kan være? Kan det være at jerntabelettene trenger mer tid før de virker?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Ingen som har vært bortig noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Jeg synes du bør konsultere en lege, ta kontakt med legevakt og beskrive symptomene dine.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Har du fått sjekka stoffskiftet ditt da? Jeg fikk konstantert lavt stoffskifte under siste svangerskap. Mange leger vil ikke sjekke dette når man er gravide, for det er ikke alltid det stemmer. Men det gjorde det hos meg. Tok flere prøver. Jeg var ikke sånn at jeg mistet følelsen i ben og armer slik du skriver, men ofte svimmel og veeeeeldig trøtt og konstant sliten. I tillegg hadde jeg også jernmangel. Men det var tablettene for stoffskiftet som jeg føler fikk meg opp igjen.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Jeg er jo fin i formen nå, bare veldig sliten i kroppen. Har jo ''sovet'' noen timer. Jeg ringte jo legekontoret i dag siden jeg var så redd, og fikk da time i neste uke, etter det ringte jeg til jordmor og fikk time på mandag. Ingen av de følte at det var viktig at jeg kom inn med en gang, som de på legekontoret sa, det er sikkert det lave jernlageret som gjør det. Blodprosenten min var jo veldig fin, 11,2 så rart at jernlageret kan ha så mye å si da. HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Ville kontakta legevakt neste gang dette skjer. Høres ut som meg når stoffskiftet mitt var alt for høyt, men jeg var ikke gravid da. Tenkte også på diabetes, har du sjekka det?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Har nettopp byttet til noen som heter aminojern siden de skulle bli tatt fortere opp i kroppen. Nei han sjekket ikke stoffskifte mitt, men har sjekket det for et halvt år siden og da var det fint. Er førstekontrollen min hos jordmor, de sjekker vel stoffskifte og slik på de første blodprøvene? HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Nei har ikke sjekket det. Syns det er så skummelt å ha det slik og det er forferdelig at jeg ikke blir tatt på alvor, Jeg ba om flere blodprøver når jeg var til legen for to uker siden, men han mente det ikke var nødvendig. Det føles ut som om de ikke tror meg!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Jeg er ikke i stand til å ta kontakt med legevakt når dette skjer, jeg klarer så vidt å snakke i mellom ''takene''. HI
Himmel og hav Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Det tar tid å få jernlagrene opp å gå igjen, men du burde snakke med legen igjen uansett slik at du får en forklaring på disse episodene dine. Du skal da ikke gå og føle deg sånn, og om du blir engstelig for dette, som ikke er så rart, så blir det kanskje enda verre. Det du beskriver med prikking i armer og ben, svimmel, uvel, hjertebank osv...kan det være at du hyperventilerer litt uten at du er klar over det, altså at du puster veldig fort og bare til rett nedenfor adamseplet? Prøv neste gang du kjenner at det starter å sette deg ned, lene deg litt tilbake og fokusere på å få pusten helt ned til navlen. Pust jevnt og rolig en stund og kjenn etter om det hjelper. Spiser du jevnlig? Om du ikke får i deg mat med jevne mellomrom så kan man også føle seg sånn av at blodsukkeret blir litt lavt. Prøv med et glass eplejuice eller noe annet med en del sukker i og se om det hjelper litt. Men, snakk med en lege! Håper det ordner seg :-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 BYTT JERNTABELETTER! Det er jo lavtdose du tar, og du mangler mye jern. Ta Ferromax som er 65mg.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Sjekk stoffskifte!! Ikke får å skremme, men ei venninne mistet i uke 20 pga stoffskifte. Hun ble gravid igjen, og fikk problemer med stoffskifte. Da fikk hun god hjelp av legen og fødte friske tvillinger nesten til termin.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #14 Skrevet 26. januar 2011 Nei jeg har fryktelig dårlig matlyst, sliter med å spise, men er flink til å drikke masse, da jeg tørster en del. Jeg legger meg ned på sofaen eller i sengen med en gang jeg kjenner det blir slik. Og føler ikke jeg hyperventiler da jeg puster veldig tungt og høyt på en måte. HI
Himmel og hav Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 Les dette og se om du kjenner deg igjen: http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/hyperventilering-7428.html
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #16 Skrevet 26. januar 2011 Det kan såklart bare være jernlagerne i kombinasjon med generell svangerskapstrøtthet.... MEN, du må få tatt flere prøver. Ligger du i faresonen for diabetes? Kunne jo høres ut som det også. Sånn som du beskriver så høres det mer ut som du har en form for anfall..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #17 Skrevet 26. januar 2011 tenkte i begynnelsen på om du ha veldig lavt blodtrykk?? har sellv slitt med lammende tretthet og svimling, men dette hørtes jo ekstremt ut! ring legen i morgen tidlig og forklar situasjonen. god bedring=)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #18 Skrevet 26. januar 2011 Du har jernmangelanemi, og med slike verdier hjelper det ikke med bare tabletter. Du må straks begynne med jernsprøyter. Symptomene dine er klassiske for jernmangelanemi.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #19 Skrevet 26. januar 2011 Nei jeg kjente meg ikke igjen her, men leste på jernmangelanemi og der kjente jeg meg veldig igjen. Jeg vet at jerlagrene mine har vært under 4 og 3 i hvertfall 3 år, men da har også blodprosenten vært lav så trodde det var den som var det man skulle se på. Så ble veldig fornøyd med at jeg hadde 11,2. Det har vært snakk om jernsprøyter tidligere, men så skiftet jeg fastlege pga flytting og han nye har villet vente for å se om jerntabelettene fungerer. Jeg skal ringe legen igjen i morgen, jeg var borte i 3 timer i dag og tenk hvis det hadde skjedd noe med barna mine, jeg kunne aldri ha tilgitt meg selv. Heldigvis blir mannen hjemme i morgen og fredag. Har time til jordmor mandag, men vet ikke om jeg tør å vente så lenge. Når jeg får hjertebank kjennes det ut som om noen setter seg på brystet mitt og så detter jeg bort. Jeg får også vondt i høyre armen når dette skjer, det prikker og svir. Det føles ikke ut som om jeg sovner, men mer som om jeg besvimer. Mannen min sier det ser ut som jeg sovner når dette skjer. Jeg våkner jo til flere ganger, men er uta av stand til å kommunisere og røre på meg. Er så skummel. O g ikke minst ekkelt. Takk for alle svar. HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #20 Skrevet 26. januar 2011 Du aner ikke jeg har prøvd så mange merker i flere år nå uten at noe har hjulpet på. Ferromax har jeg vært bortig før, skal kjøpe de igjen. HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #22 Skrevet 26. januar 2011 Nei jeg har ikke sjekket noe annet en jernlager, blodprosent og b12. Jeg spurte legen om vi ikke kunne ta flere prøver da jeg var der for to uker siden, men han mente det ikke var nødvendig. Men har tenkt å ringe i morgen å forlange ny time der jeg berom en skikkelig sjekk, dette er skremmende! HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #23 Skrevet 26. januar 2011 Jeg ville kanskje vurdert en tur på legevakta? At du ikke får time hos legen før om en uke er jo ikke akkurat akseptabelt.. Synes det virker veldig merkelig at du "blir borte" i timesvis.. Sliter selv med lavt blodtrykk og besvimer nesten støtt og stadig, men da kan jeg sette meg ned og bruker kanskje 10 min på å komme meg igjen.. Selv hvis jeg besvimer.. Derfor vil jeg tro at det er lite sansynlig at det er blodtrykket ditt det er noe galt med, og blodtrykk sjekkes jo uansett rutinemessig på kontrollene.. Jeg aner ikke hva det kan være, men jeg er temmelig sikker på at jeg ville tatt meg en tur til legen ganske raskt. Det kan jo godt være "ingenting" men mye bedre å være på den sikre siden og så slipper du å bekymre deg unødig.. Hadde noen smerter i hjerteområdet en periode mens jeg lå på sykehuset, men tenkte ikke på å kontakte noen mens det sto på. Når legen kom og jeg nevnte det i en bisetning ble det imidlertid stor ståhei med UL av hjertet, EKG og greier pga mistanke for blodpropp.. Heldigvis var det ingenting, men slike symptomer er nok noe man har lett atr litt for lett på og som kan være alt fra ingenting til mer alvorlige ting.. Vil ikke bekymre deg, men ville nok tatt meg en tur til legen evt legevakta (ta en tlf i det minste) og husk å få med deg ALT.. Små detaljer kan visst gjøre store foskjeller.. Uansett håper jeg alt er bra med deg; og ønsker deg masse lykke til! Mest sansynlig er det nok bare jernmanglen, men best å være på den sikre siden
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #24 Skrevet 26. januar 2011 Da har vi det faktisk veldig likt, jeg har jernmangelanemi og er gravid nå i uke 15 med nr 3. Var mer plaget med ekstrem trøtthet i de tidligere svangerskapene, kunne sove 18 timer pr døgn. Takk og pris har det ikke vært like ille akkurat i det her svangeskapet. Men kjenner igjen det du sier om prikkefølelse og svimmelhet. Veldig viktig at du får i deg nok mat og drikke! Om minste ikke går i noen barnehage så kan mannen din bruke syk barnepasser-dag og være hjemme hos dere. Tar lang tid før jerntablettene hjelper, som andre foreslo her så er nok jernsprøyter lurt.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #25 Skrevet 26. januar 2011 Huff hørtes ikke gøy ut=( Det er ikke rett og slett angst du har fått? Dette høres veldig ut som meg selv egentlig. man får prikkinger i armer og ben, kan føle lammelser, mister matlysten, blir veeldig tørst fordi man hyperventilerer uten å merke det, blir svimmel, kvalm, trøtt fordi man blir aliten av alt, redd osv. Og man går hele tiden og er på vakt for å ikke bli svimmel igjen, og er redd for hva som feiler en. Det kan plutselig komme over natten det. Og jo mere redd man blir, jo mere man kaver seg opp og tenker på det. Jo værre blir annfallene. Trenger jo ikke være derfor da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå