Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder taushetsplikt.

Kan en sykepleier utgi opplysninger til ektefelle? Mannen er helt klar, voksen, 45 år. Likevel velger en sykepleier å utgi informasjon om bla medisiner mannen bruker.

Mannen ble ikke spurt på forhånd. Sykepleier ringte kona fordi mannen ikke tok telefonen. Jeg trodde sykepleier hadde taushetsplikt, til og med ovenfor ektefelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Synes det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt pga litt lite opplysninger. Hadde mannen vært innlagt på sykehus også reist hjem da sykepleieren forsøkte å få tak i han? Var kona oppført som pårørende som kunne få opplysninger da han evt lå inne? Var dette en svært viktig medisin? Og hvorfor skulle mannen ønske å holde opplysningene unna sin ektefelle?

Dersom du uttdyper litt kan jeg forsøke å svare.

Hilsen sykepleier

Skrevet

Mannen var ikke innlagt, men fikk medisiner via hjemmesykepleien. Han er hjemmeværende, og han ble ikke spurt om det var greit eller noe. Hjemmesykepleier ringte mannen, fikk ikke svar, ringer da kona som var på jobb. Sykepleier spør etter mannen osv, og i denne samtalen utdyper sykepleier hva slags medisiner mannen får (pga kronisk sykdom)

Mannen har aldri gitt tillatelse til dette, kona står ikke oppført som nærmeste pårørende hos hjemmesykepleien, det står ikke oppført noen, men sykepleier "kjenner" både mannen og kona fra før.

Grunnen til at mannnen ikke ville oppgi type medisin til kona vet jeg ikke.

Skrevet

Nei, det har ikke sykepleieren lov til.

Jeg jobber på legekontor, og når jeg ringer til en pasient er det ofte at ektefelle eller samboer svarer (gjerne da på hustelefon). Jeg kan ikke si til vedkommende hvorfor jeg ringer, jeg bare spør etter pasienten. Er ikke pasienten tilstedet spør jeg etter et nr h*n kan nåes på, eller spør om vedkommende kan gi beskjed om at pas. skal ringe oss tilbake.

Ikke engang en filleting som "det ligger resept klar her" har vi lov til å si til andre enn pasienten.

Så ja, dette er brudd på taushetsplikten

(Men, så lenge man er gift er hun nærmeste pårørende....bare til info)

Skrevet

Det stemmer IKKE at man er nærmeste pårørende så lenge man er gift!!! Ektefeller må alltid spørres uansett hva det gjelder..Ikke bestandig man vil at ektefellen skal ha greie på helseopplysninger...

Skrevet

Men om mannen ønsker å gå videre med dette, hvor henvender han seg? Brudd på taushetsplikt er vel ganske alvorlig?

Skrevet

Jo det er alvorlig, men dette tilfellet du nevner er ikke alvorlig. Loven er uklar på dette området.

Skrevet

Mannen må jo nødvendigvis ha en form for avtale med hjemmesykepleien. Sikker på at det ikke står noe der angående kona? De aller fleste har jo oppført pårørende og kontaktpersoner i brukerprofil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...