Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Vi har en feriekonto der vi setter inn penger som vi ikke trenger til andre og nyttigere ting. Til jul og fødselsdager etter jul har ungene fått penger fra besteforeldrene. Disse er ikke øremerked noe spessielt og ungene er såpass små at de ikke har spessielle ting de ønsker seg selv. De er 3 og 5 år. Kan vi sette disse pengene på feriekontoen? Ungene får jo også glede av turen. Det dreier seg om totalt nesten 4.000,-
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Nei, dette er barnas penger, de skal inn på barnas konto.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Sparepenger! Barna mine har fått penger i ny og ne, og har nesten 40.000,- hver på konto. Noe av detet er øremerket fremtiden, noe er små gaver som kommer trillende til ingenting. Tanken på at disse pengene skulle gått i det store feriesluket har aldri slått meg en gang. Det er barnas penger, og de skal spares=)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Spar de til regulering, "lappen" ol... Tror dere får større glede av turen om dere ikke bruker "barnas" penger.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Hvorfor bruker du " på "barnas" penger? Det er ikke liksom barnas penger, det ER barnas penger.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Regulering er i hvertfal ting jeg mener det er en selvfølge at foreldrene betaler. Det er en nødvendighet. Å ta de pangene fra barnas sparekonto ville være like sært som å ta penger derifra til mat. En fin ferie derimot ser jeg annerledes på. Det er noe "ekstra" som man kan unne seg om man har råd. Mine foreldre og svigerforeldre ville i hvertfal synes det var en fin ting å gi i gave.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Når ungene her i huset får penger fra slekta så vil slekta at vi skal bruke dem på ungene og ting som de har glede av. Min slekt vil ikke at pengene bare skal sitte på en konto. Jeg sier til dem som gav pengene hva jeg tenker å bruke dem til på vegne av barna, eller hva jeg har kjøpt. Etter jul så kjøpte jeg noen kommoder til klærene deres, til å ha på rommet. Det syntes bestemora var en god ide. Andre ganger har vi brukt det mot ferie, det synest besteforeldrene også var en god ide. Har kjøpt ting som de trenger som ski og utstyr, det var vellykka for alle parter. Når jeg snakker om å spare på pengene og ikke bruke dem, så er ikke giver så begeistra for det. Barna mine elsker å dra på ferie, så da synest jeg det er en god ide at vi har råd til å gjøre det oftere :-) Sertifikat og bolig får vi ta når den tur kommer. Ser ikke at vi skal ha så store økonomiske vansker om 15 år at det ikke skal bli en råd.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Spare de..kunne aldri fallt meg inn å bruke de pengene til ferie,det er barna sine penger. Om de ikke ønsker seg noe nå,så kan det jo heller hende de gjør det senere da..hva skal dere gjøre da. Nei,dessverre det får dere for det har vi ikke råd til,for de pengene ble brukt til ferie. Husker dere den,dere er jo 3 og 5 år.Er jo nesten så dem ikke husker de feriene senere i livet og hvilken glede har de fått av den ferien da??? Ville iallefall ikke fallt meg inn å bruke penger barna har fått i bursdager osv...da ville jeg fått dårlig samvittighet....klarer ikke vi å spare nok penger,da er det ikke meningen vi skal på ferie denne gangen da.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Bursdagspenger må da brukes til barnas egne sparekontoer! Ærlig talt. Det er jo det de er til! Tenk hvor greit det er å ha egne kontoer som du kan spare opp til enten billappen eller litt egenkapital til når de skal inn på boligmarkedet.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Barnas penger.... Gi gutten min penger og han hadde brukt opp alt på sjokolade og resten på BAKUGAN Er jo opp til oss voksne å bestemme hva vi vil at barna våre skal ha og hva barna våre skal få oppleve.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Vi foreldre disponerer tross alt alt barna eier helt fritt juridisk. Derfor "barnas". Om min eldste får ski til jul ser jeg det som en selvfølge at lillesøster kan arve dem når de ikke lengre passer til eldste for eksempel. Den eldste får ingen kompansasjon for dette. Jeg ser heller ikke noe galt i å selge babyutstyret ungene fikk da de var små, men som de ikke trenger lengre, på finn og bruke pengene på nødvendige ting. Barnas eiendomsrett er ganske begrenset i mange tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #14 Skrevet 26. januar 2011 Om ikke ungene husker eller har glede av ferien kan jo HI la ungene være hjemme med besteforeldre eller en annen barnevakt og dra på voksentur. Det blir billigere og sikkert herlig for foreldrene.
Gjest Balle Klorin Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 Nei, det syns jeg ikke er greit.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #16 Skrevet 26. januar 2011 Hva med å bruke bursdags eller julepenger til en tur på Tusenfryd eller til Dyreparken i Kristiansand? Ville det være OK?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #17 Skrevet 26. januar 2011 Ja hvorfor ikke. Like greit å kjøpe opplevelser for pengene som ting. Hadde det vært en sykkel, så hadde "alle" synst det var ok, så da kan man vell bruke pengene på opplevelser i stedetfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå