Gå til innhold

Hva er normalt for en 9/10 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig for en 9 mnd gammel baby å si ord som "pus", "mamma", "pappa", der", "hæ", "se", "hei", "hade" og navnet sitt? Leser en blogg hvor moren sier at ungen sier alle de ordene. Ungen hennes står alene også. Min er 10 mnd, har ikke noen andre å sammenligne med da jeg ikke har venner med jevnaldrede barn. Hun står med støtte og reiser seg opp med hendene mine som støtte, men stå alene kan hun ikke. Hun sier "mamma", "pappa" og "hade" helt tydelig. Min som er litt "sent" ute eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min på snart 11 mnd kan stå og gå etter møbler. Slipper seg og står stødig en liten stund. Hun sier mamma (litt ubevisst) se, der (dæt), og takk (tætt, men det er det det betyr)

Tenker på hun som normal jeg :)

Kan jo mye annet, men når det gjelder å gå/prate så er det dette.

Skrevet

Sønnen min sa mamma første gang da han var 9 måneder, og snart kom et par andre ord til, men han viser seg å være veldig sterk språklig. (I dag er han 21 måneder og bruker 300 ord) Men han går i barnehege med aldeles skjønne og normale unger som ennå ikke prater noe særlig. Så her er normaliteten ekstremt bred.

Det samme med fysisk utvikling. Sønnen min var veeeldig treig med å gå og med å sette seg opp. Hvis barnet ditt står med støtte og reise seg opp på hendene er hun helt fin i utviklingen. Når hun i tillegg sier 3 ord ved 10 måneder er hun også tidlig språklig.

Se i en bok som heter What to expect the first year, dersom du lurer på normalitet. Det du i såfall vil se at så og si alt er normalt. (Dette ordner seg for de fleste. Veldig få voksne mennesker som ikke kan gå eller prate!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...