Gjest Gul stjerne Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Frisk men i utrent form startet jeg med fire timer trening i uka; to timer styrketrening med vekter, en time sykkel samt en time mage/rygg pluss halvtime kondisjon på tredemølle. Inne i uke fire føler jeg meg veldig sliten i flere timer etter en økt og økten er tung å gjennomføre. Jeg trener hardt men spiser godt og får hvile bra. Mulig har jeg gått litt ned i vekt. Men altså; veldig sliten nå. Er det vanlig å bli helt utslitt etter trening de første ukene, eller kan mye av grunnen være at jeg har startet litt for hardt? Jeg er 35 år og slank. Jeg blir glad for svar fra dere som har peiling :-)
Fifrildi Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Ikke trent for hardt slik at du trenger å gjøre om på opplegget ditt i det hele tatt. Men - det kan hende du har godt av noen treningsfrie dager - gi deg selv en 5 dagers treningsfri og start på igjen. Andre ting er: Spiser du nok? Hvis du ikke spiser minst 1500 kalorier om dagen og godt med både proteiner og karbohydrater har du nok ikke bensin nok til å trene masse. For godt trenger ikke være nok har jeg lært når jeg fritter ut folk om matvanene sine
Ugl@ Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Hvor lang er en økt? Min trener anbefalte rolig start siden det var lenge siden jeg hadde trent for å unngå skader og tretthet. Fikk beskjed om å begynne med adskillig lavere belastning enn jeg selv følte jeg klarte og mye kortere økter enn jeg selv hadde planer om. I starten var en økt max 1time, da inkludert oppvarming og uttøyning. Jeg trente da til sammen 3 timer i uken, det har alikevel gitt god effekt, og i tillegg til treningen så svømte jeg også litt når jeg hadde tid og følte for det, mest for velvære. Er også slank, 31år og i normal fysisk kondisjon, alltid gått endel turer og er i grei form.
Gjest Gul stjerne Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Uff, jeg er jo helt fjern Et viktig moment som jeg glemte å nevne er at jeg i de to siste ukene har hatt en ganske kraftig forkjølelse, uten særlig feber men med mye snørr og endel redusert form. Likevel har jeg stått på og trent etter planen, og tror kanskje dette er grunnen til at jeg er så tung i kroppen. Jeg spiser godt før og etter trening. Ei økt varer omlag 60 minutter, maks 70 minutter og da avslutter jeg med kondisjonstrening. Burde jeg ha tatt det rooolig siden jeg har vært så forkjølet? Hilsen HI
Hera_75 Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Det er vanlig å ta treningfri når man er syk.. da har jo kroppen mer enn nok å jobbe med, og du blir fortere frisk om du hviler. Evt bare går noen turer hvis maurene tar overhånd. Ikke rart om du føler deg sliten nå. Gi deg noen dager fri, og ta treningen opp igjen når du er helt frisk. Av og til kan det lønne seg å vente en dag ekstra, se om du får en sånn kriblende følelse av at "jeg må bare ut og trene!"
Gjest Gul stjerne Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Ja, jeg tror nok jeg skulle ha trent annerledes under forkjølelsen og tatt det mye mer rolig. Men de lærde strides...Jeg leste masse om forkjølelse og trening på nettet, og de fleste sier det er helt greit å trene når man er forkjølt, ja tilogmed med litt feber, ifølge noen. Og siden jeg ikke hadde feber sto jeg på hehe. Men nå kribler det i kroppen, så det blir en lett sykkeløkt i dag Men ikke mer hard styrketrening denne uka, da. Tusen takk for svar:)
NostraStoria Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Når en er syk er det fordel å ta pause fra treningen, du vil bare overanstrenge deg hvis ikke. En må jo og se hvordan kroppen reagerer, og som i ditt tilfelle der du også trener ganske hardt så er det ikke fordelaktig å fortsette treningen når kroppen har et virus å kjempe mot. Ei venninne sa til meg en gang at hodepine forsvinner når en trener, jeg endte opp med å bli utrolig svimmel og måtte avbryte treningen pga det ble mye verre. Så jeg er en av de som tror på at kroppen trenger hvile av og til
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 For meg personlig høres det ut som veldig mye trening hvis du ikke er vant til å trene. Det er jo ikke noe poeng å trene så hardt at du blir helt utslitt. Jeg ville tatt det mer med ro og begynt med halvtimes - førtifemminuters økter tror jeg. Anbefaler forøvrig bloggen til treningslaila. Der er det mange supre treningstips for oss mødre
Gjest Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Nja, er man litt snufsete kan man fint trene, men man må justere ambisjonene litt. Jeg har alltid trent selv om jeg er litt småforkjøla.
Gjest Gul stjerne Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Ja, har vært innom laila sin blogg
Gjest Gul stjerne Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Ja, nå er jeg frisk og bare litt småforkjøla og snyter meg bare få ganger i løpet av dagen. Da det sto på som verst snakker vi litervis med snørr :-(( Må kanskje legge til at jeg ikke er så gal at jeg trente de verste dagene, men var raskt i gang da jeg følte meg litt bedre.
NostraStoria Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 Forskjell på å være syk og litt snufsete da - har selv blitt dårligere av å trene når jeg har vært småsyk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå