Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Hva synes dere om denne artikkelen? http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article645229.ece Er det bare jeg som reagerer på at "fagpersonen" her uttaler seg om "ekkelt" og "uhygienisk" om dert meste uten å vise til noe om hvorfor. Jeg klarer ikke ta henne seriøst. Hun høres ut som en vanlig helsesøster som synes en masse uten å ha faglig belegg for det.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Synes da dette var helt greit jeg. Du trenger vel ingen bedre forklaring på "hvorfor det" når noen sier at det er grisete å spise mat på gulvet ute på restaurant eller at hunden slikker i ansiktet etter å ha vasket seg i rumpa med den samme tunga??? Hvis du ikke tar henne seriøst så får det være ditt valg. Har du noe personlig imot henne, har hun ligget med mannen din eller noe slikt?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Vel, det meste hun referterte til som uhygienisk, var jeg svært enig i. I tillegg ville jeg byttet badevann om babyen bæsjet i det, da e-colibakterier lett kan finne veien fra vannet og inne i babyens munn (f.eks min baby sutter gjerne på vaskekluten om jeg ikke tar den vekk etter han er ferdig vasket). Det kunne aldri falt meg inn å legge baby rett ned på et offentlig stellebord uten underlag først elelr latt en hund slikke baby i ansiktet, så som sagt, jeg var enig i mye av det damen sa (som forøvrig var refert til som bedriftssykepleier).
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Har ingen anelse om hvem dama er og har ikke noe personlig mot henne, jeg synes bare det er merkelig, men typisk for helsesøstre, å uttale seg om slike ting uten å ha noen konkrete undersøkelser å komme til. Hadde hun i steden kunnet saktat for eksempel "I 2009" ble 500 barn inlakt på sykehus pga XXX. Når mattilsynets undersøkelser viser at det finnes smitte over grenseverdiene av dette på 2/3 av alle norske restaurantgulv vil jeg annse det som uhygienisk." ville jeg ha tatt henne seriøst og tillakt meningene hennes vekt. Slik det står her anser jeg det som litt mindre vesentlig enn om min søster siner meninger for eksempel. HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Jeg sier ikke at påstandene hennes er gale, bare at det er merkelig ikke å underbygge noen av påstandene med fakta fra undersøkelser eller liknende. Dette var også vurderinger av en amerikansk undersøkelse der de har sjekket hvor farlig de ulike tingene er. Da blir det undelig at en helsesøster og bedriftssykepleier sine meninger skal tillegges noen vesentlig vekt. Jeg ville vært mye mer interessert i å få vite mer om resultatene i undersøkelsen.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Hun har ikke skrevet noen særlig begrunnelse på de fleste tingene fordi da hadde artikkelen blitt dobbelt så lang. Det var da helt logiske ting som stod skrevet og jeg er helt enig med dama (bortsett fra at jeg hadde skiftet badevann eller tømt ut vannet og dusjet barnet).
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 I mange tilfeller er en påstand såpass selvinnlysende sann, eller gjelder et område som fra før er veldokumentert, at det ikke er nødvendig å komme med den faglige dekningen hver eneste gang.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Mye av disse tingene er basert på sunn fornuft. En helsesøster er ingen forsker, og må da kunne uttale seg ut fra erfaring og sunn fornuft og ikke kun empiri. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du problematiserer dette. Hvor mange med oppkast/diaré havner hos legen? Uten dokumentasjon vil jeg påstå et fåtall. Blir det da vurdert om smitten kommer fra smitte i klassen, smitte fordi barnet spiste noe fra stolen på en café, eller ble slikket i munnen av en hund? Også udokumentert: Neppe. Det sier seg selv at det da er vanskelig å hoste opp de tallene du søker, men at erfaringsmessig kan man uttale seg om faren det kan medføre.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 En påstand som er så selvinnlysende sann er det da heller ikke noen vits i å skrive om. Poenge med artikkelen må jo være at det kan være at ikke alle er klar over eller enige om hva som er farlig for ungene. Da hadde det vært bra med noe litt mer konkret enn synsing fra en helsesøster. (Jeg regner med at det tross alt er den utdannelsen hun har der de lærer mest om småbarn og smitte)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 ER ikke du som føler deg truffet fordi du faktisk er "ekkel" og "uhygienisk" da siden du reagerer på at hun som helsesøster sier det på den måten? De tingene hun sier er jo noe som alle vet. Trodde jeg...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Men hun henvise jo ikke en gang til egen erfaring. Her har de tydligvis en undersøkelse som viser noe om den faktiske smitterisikoen, men den velger de å ikke publisere. Derimot bruker de plass på ikkedokumenterte påstander om samme tema. Det virker for meg helt tåplig.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Det var det første jeg også tenkte....dette er da helt logiske ting! Man trenger ikke forklare hvorfor gammel mat på en barnestol på restaurant kan være farlig.....det forstår jo alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå