Gå til innhold

Utdannelse ønskes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var så utrolig dum å ikke fullførte videregående, er nå 23 år, å ANER ikke hva jeg vil.. Har jo planer å om bli gravid da, har fast jobb nå, men dette vil jeg ikke jobbe med resten av livet.. Har grunnkurs Helse og sosial bare, det er det jeg har :(

Begynte på helsefagarbeider på nki nettstudier, men så skjedde det noe som gjorde at jeg datt helt ut av det, å jeg tror ikke jeg vil jobbe som helsefag arbeider heller ... :( Jeg er jo litt for gammel til å gå tilbake på videregående nå? Andre muligheter? Det er jo voksenopplæring, men det er etter fylte 24 år, er det ikke? Hvordan retninger kan man ta der?

Håper noen har noen gode svar på lur:)))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er overhodet ikke for gammel til å begynne på videregående igjen. Det er mange som tar opp igjen videregående flere år etter at de skulle ha vært ferdig. Jeg tror det er muligheter også for folk som er under 23.

Jeg synes du skal satse på det i første omgang: skaff deg allmenn studiekompetanse. Du kommer ikke til angre på det.

Hvis du gjør det bra der kan du bli hva du vil. Hvis du liker arbeid med helse og sånt: hvorfor ikke bli lege? Det er ikke noe i denne verden du ikke kan bli, vet du =)

Skrevet

Ja det var det da, almenn er kanskje ikke helt min greie, hehe:) Men nå er det jo noen år sida jeg gikk på skolen igjen da.. Angrer livet av meg at jeg ikke fullførte altså..!:( Men så kommer jo det økonomiske da, hvordan skal vi klare oss på en lønning i så mange år hvis jeg begynner på videregående igjen? Vi er jo midt i prøvingen på å bli gravid også, å vil ikke legge fra oss dette :S Kan jeg ta almenn på voksenopplæring?

Skrevet

23/5-regelen er din venn. :) Hvis du er over 23 år og har fem år arbeidserfaring trenger du bare matte, naturfag, norsk, engelsk, samfunnslære og nyere historie for å få studiekompetanse. Noen av disse har du vel fra GK Helse&Sosial? Min venninne er godt i gang med det, og klarer seg veldig bra. Og hun hadde ikke noe fullført fra VGS i det hele tatt. :)

Skrevet

Jeg vet ikke om det kan tas på voksenopplæringen, men på ett eller annet vis burde det jo være mulig. Og så kan du søke om stipend og studielån. Det blir såklart litt trangt økonomisk i en periode, men i det lange løp er jeg sikker på at du vil mene det er verd det og ikke angre deg.

Mange omskolerer seg jo til og med langt senere i livet - kanskje i 40-50-årene til og med: jeg vet om folk som har gått fra advokat til jordmor - fra sosiolog til kirurg osv (en så lang utdannelse begynet denne personen på sent i 30-årene!). Min venninne som er over 40 og jobber som forsker, er nå på full fart til å bli kunstner på heltid. Min svigermor tok bibliotekarutdannelse da barna hennes var flyttet hjemmefra. Hun hadde mange fine år som bibiotekar, og fikk også en viktig lederjobb. Min venninnes mor var ingeniør, og tok hele universitetsutdannelsen, med hovedfag (master) og greier (til sammen egentlig en 6 år lang utdannelse) da hun var noen og førti. Så hun jobbet som arkeolog, men masse spennende oppdrag, resten av sin yrkeskarriere, til hun nylig gikk av med pensjon.

Jeg tror faktisk jeg hadde utsatt det å barn et par år også. Men uansett, hvis dere ikke vil det: det ER mulig å være mor og student også =)

Du er faktisk veldig ung fortsatt! Du har alle muligheter! You go, girl!

Skrevet

Er det sant?:) Det høres jo genialt ut da! Ja jeg har noen av de fagene fra GK ja! Jeg har ikke 5 år arbeidserfaring sammenhengende, men jeg slutta i jobben min i fjor mars, etter tre år, å har nå fått fast stilling igjen! Må jeg jobbe fem år her da eller? Eller kan jeg bare legge til de årene fra den forrige jobben? Vet du hvem jeg kan snakke med for å få litt mer informasjon om dette? Noen andre enn rådgiver på vgs? :)

Skrevet

Fem år arbeidserfaring, det trenger ikke være sammenhengende. Bare du har jobbet i totalt fem år når du skal søke studier etterpå, så skulle det være greit. Hvis du skal ha undervisning (og har råd til det) ville jeg tatt kontakt med en privatskole som driver med dette, f.eks. Bjørknes eller Sonans. Ellers tror jeg de har veiledere på utdanning.no http://utdanning.no/tema/utdanning/hjelp_og_veiledning/tips_fra_ein_karriererettleiar. Det står litt mer utfyllende om 23/5 på http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Fagene kan tas som privatist ( https://www.privatistweb.no/prweb/start.action ) eller via privatskoler. Min venninne går på Sonans http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Generell+studiekompetanse

Lykke til! Du må gjerne sende meg en PM hvis det er noe mer jeg kan svare på. Selv fullførte jeg VGS på gamlemåten, men har flere venner som har gjort dette, hvorav en begynner på revisjon på BI til høsten. Så det er håp for oss alle. :)

Skrevet

ca samme situasjon som meg!! Men jeg er litt eldre enn deg så jeg har endelig realkompetanse.

Mitt forslag til deg er: Bli i den faste jobben din til du bli 25 år, evt et år i mamma permisjon teller som et skoleår. Da har du realkompetanse og kan søke på hyere nivå.

Skrevet

Googla forresten GK helse&sosial nå, og ser at norsk, engelsk, matte og naturfag var obligatorisk der. Jeg er litt usikker på om du kanskje trenger mer norsk ettersom det er obligatorisk i VK2 (eller VG3 som det heter nå) også, men engelsk, matte og naturfag har du sannsynligvis uansett. Med andre ord trenger du bare historie, samfunnsfag og kanskje norsk.

Skrevet

Det er sant det også. Problemet med realkompetanse er at denne må være relevant for studiet du søker på. Det er opp til hvert enkelt lærested å vurdere om kompetansen du har er relevant for studiet du søker på. 23/5-reglen gir deg en bredere generell studiekompetanse, og dermed kan du konkurrere på lik linje med andre søkere til studier som krever generell studiekompetanse.

Skrevet

Tusen takk for gode svar og hjelp dere!! <3 Ble litt klokere, men jeg er fortsatt litt blank:P hehe.. Hvis jeg forstår riktig nå, så er det lurt av meg å være i den jobben jeg er nå, fram til jeg er 25? Så hvis jeg skal gå hjemme et år med baby, i løpet av den tida, så teller det med på en måte?

Jeg skjønte ikke helt det med de fagene, når jeg så på denne sida http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/, så var jo det veldig mange timer? Er det for hele vgs det da eller? Hehe, jeg må ha det inn med teskje tror jeg! ;-))

Skrevet

det er antall timer totalt i løpet av ett år ja. Du kan fint ta fagene som privatist som jeg gjorde.

Du finner mer info her:

privatistweb.no

sonans.no

Skrevet

Hei hei kjære deg! Fortvil ikke. Er i samme situasjon som deg - nesten!

du kan ta noe som heter 23/5 gratis er dette mener jeg (ikke 100%sikker, men ganske) Da går du 1 år vg på eks bjørknes eller sonans og får alt du manglr for studiekompetanse.

Jeg gikk halvanent år vgs på deign og kommer ikke langt med det. Så jeg går nå på Sonans i Oslo og tar hele vgs på 2 år, har et semester igjen. Du slipper å ta to år pga 23/5 regelen.

Så jeg ville kontaktet utdanningsdirektoratet. Eller en av disse skolene direkte. Jeg vet ikke hvor du bor, men slike skoler finnes vel flere steder. Men snakk med Utdanningsdirektoratt så får du vite hvor du kan gjøre dette grstis. For på Sonana og Bjørknes som er privat koster det penger.

Håper dette var til litt hjelp. LYKKE TIL! det er aldri for sent ;)

Skrevet

Hvis du skal ha realkompetanse så må du bli i den jobben. Da trenger du ikke ta fag, men får også et veldig begrenset antall studier du kan søke på, og du risikerer å ikke komme inn på det du vil. Du får altså IKKE generell studiekompetanse, og valgmulighetene blir svært begrenset. Hvis du skal ta 23/5 må du ta fag, og du må ha totalt fem års arbeidserfaring for å få studiekompetanse. Når det gjelder timeantallet er dette hele vgs ja, og du trenger ikke HA alle disse timene, men du må ta en eksamen som tilsvarer det. Norsk på VG3-nivå må du ta, samt samfunnsfag og historie. Naturfag, matte og engelsk skal du i teorien ha fra før hvis du fullførte GK Helse&Sosial.

Når det gjelder svangerskapspermisjon er jeg usikker, men hvis du vil ha barn nå, så foreslår jeg at du kanskje melder deg opp i et fag nå til sommeren. Samfunnsfag-pensumet er ganske beskjedent, og det klarer du fint å lese frem til mai med LITT selvdisiplin. Litt avhengig av når du får barn, så vil du kanskje også klare å ta historiefaget til vinteren eller neste vår (går fint an å lese litt pensum mens man har permisjon). Når du er ferdig med permisjonen din, kan du hive deg over norsken, og dette kan sikkert være lurt å ta på privatskole, ettersom det er et stort og komplekst fag. Poff, så hadde du fullført fagene dine innen barnet er halvannet - perfekt tidspunkt å hive seg over studier. :) Hvorvidt permisjonen i tillegg teller som arbeid, må du undersøke. Hvor lenge har du jobbet totalt?

Skrevet

Det beste er å snakke med en studieveileder eller rektor på privatgymnas, så hjelper de deg med å få oversikt over hva du har og hva du trenger for å komme deg videre, er ikke så lett å finne frem i jungelen av div. regler og veier man må gå for å få studiekompetanse for høyskole- eller universitetsstudier.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...