Gå til innhold

spm om omgangssyke og 48 timers regelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt kastet opp i dag morges. Barnehagene her er veldig strenge på 48 timers regelen. Men hun kastet bare opp en liten "gulp" og virket helt fin etterpå. Gikk en time så ba hun om frokost og nå virker hun helt frisk. Hvis dette var alt og det ikke blir noe mer utav det så tenker jeg å sende henne i barnehagen på fredag. Det har vel da gått cirka 45 timer og jeg synes at dette må da være greit nok. Kan ikke sitte med stoppeklokke etter oppkast heller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

48-timersregelen er bare noe tull.

Skrevet

48 timers regelen er ikke tull selv om den ikke passer deg.

Du kan trygt sende henne på fredag når det ikke er mer enn det.

Hør med bhg kan være de sier det er ok i morgen.

Vi har samme regel, gutten min var løs i magen en gang avtalte da å sende han i bhg dagen etter.

Skrevet

Jo, den er bare vås. Har ingenting med om den "passer meg" eller ikke, di skrulle. Ungen min har ikke omgangssyke, og har heller ikke hatt det på lenge.

Skrevet

Anonym 10:22:

Tulling! Selvsagt er ikke 48-timersregelen tull. Dersom alle hadde vært flinke til å forholde seg til denne, hadde ikke andre barn blitt smittet - som igjen hadde smittet sine familier osv. Voksne burde også holde seg unna andre når de har kastet opp - ikke gå på butikker, treningssentre o.l. engang. Så hadde vi sluppet "epidimier" av spysyke, slik det er nå for tiden (iallfall i sør).

HI:

å sende barnet i bhg på fredag hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med, så lenge hun virker fin imorgen også. God bedring! :-)

Skrevet

"di skrulle" trudde 12 åringene var på skolen nå jeg da.

Hvorfor er det vås? Er faktisk barn som ikke tåler en slik sykdom så godt, og er en grunn til kommunelegen setter 48t.

Ikke noe bhg har funnet på.

Skrevet

Takk for svar. Det er ikke jeg som skriver at 48 timers regelen er tull. Synes ikke 48 timers regelen er tull, men tenkte at det må kanskje gå an å vurdere med litt skjønn når det er slik som med jenta mi i dag. Litt dumt å være hjemme en dag det ikke er nødvendig for de sykebarn dagene brukes raskt nok opp uansett.

Hilsen HI.

Skrevet

Man er faktisk smittsom i 2 UKER etter man har hatt novo viruset.

Så 48 timers regelen burde jo da være 14 dagers regelen.

Tror at hvis det er snakk om 45 timer er det greit, de 3 siste timene er ikke utslagsgivende

Skrevet

Var det så lite hadde jeg sendt henne i barnehagen allerde imorgen.

Trenger ikke ha vært omgangsstyken, men noe som bare skulle opp.

Skrevet

ja strengt tatt tenker jeg også at er hun helt fin hele denne dagen så var det faktisk ikke omgangsyke og da skulle hun jo kunne gått i barnehagen i morgen. Mange barn kaster opp lett, min gjør det f.eks hvis hun drikker badevann, pirker seg for langt inn i munnen, blir sint og hylskriker, spiser mye snø, stapper munne for full med mat osv. Så det er ikke alltid så lett å vite når det er omgangsyke og når det bare er en "gulp".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...