Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 må gjøre litt husarbeid, men aner ikke hvor jeg skal begynne...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Å himmel... Hvordan klarer du deg i hverdagen, om du trenger hjelp til å starte rengjøringen? Begynn på kjøkkenet. Eller stuen. Eller ganga. Eller badet. Eller soverommene. Eller vaskerommet.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Går helt fint det, men idag trenger jeg et spark i rompa... Var for mye å be om det HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Ja, det er faktisk for mye å be om. Det skjer ikke noe før du begynner, vettu!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Jeg legger meg flat og ber om tilgivelse for at jeg spurte om noe SÅ dumt.... Får håpe legene i Greys gir meg inspirasjon, for nå skal jeg smugkike litt på neste episode! HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Da får du hvertfall ikke gjort noe! Den er grusom!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 He he, dette blir nesten hjelp til selvhjelp, dette... Har ikke gjort stort selv hittil i dag, satt på en klesvask som snart er ferdig, foret ungene, vasket dem og satt på de reine klær. Resten av formiddagen har jeg som den sjuska jeg er, tilbrakt på facern og dib -)) Begynn med klesvask. Rydd vekk det du ev måtte ha hengende mens du venter på at vasken skal bli ferdig. Rydd kjøkkenet. Ta ut av og sett inn i oppvaskmaskinen. Rydd stuegolvet. Ta en ekstra sjau i lekekroken. Hvis det er rotete i gangen, rydd der også. Ta fram støvsugeren, dra over stue, kjøkken, gang og trappa opp til andre etasje. Hvis klesvasken er ferdig, heng den opp og sett på en til. Vask gulvene Sett opp handleliste og dra på butikken, ikke glem flaskepanten! Når du kommer hjem er nok vask nummer to ferdig til opphenging. Hvis du fortsatt har tid eog energi, vask do og vasken på badet. Se der, ja, nå kan ihvertfall jeg sette i gang... Takk ;-))
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Her er mine lister da, inspirert fra flylady.net. Dette er noe som passer til meg og hverdagen min, så det må nok tilpasses hvis andre skulle bruke dem. Anbefaler forøvrig Beginner Babysteps fra flylady (Kanskje det krever registrering?) http://www.flylady.net/pages/begin_babysteps.asp Et tips som fungerer for meg er å sette timeren på 15 min, så rydde effektivt (f.eks i en hylle/område som du skulle tatt lenge, men aldri fått begynt på) i 15 min, så slutte når tiden er ute. Da blir det ikke et så stort tiltak Og det bør involvere alle i familien, barna kan f.eks rydde på sitt rom, eller hjelpe til. Ukeplan Mandag 1. Rydd i gamle post/papirer som ligger rundt omkring 2. Kast papp-boss 3. Bytt på sengene 4. Vask speil og dører 5. Sprit håndtak, pc osv Tirsdag 1. Rydd i hyller og på flater 2. Bruk 15 min på en sone 3. Rydd og vask kjøleskap Onsdag 1. Planlegg middag for neste uke og skriv handleliste 2. Handle for neste uke 3. Pante tomflasker 4. Tørke støv Torsdag 1. Legg planer for ærend som må gjøres 2. Gå diverse ærend 3. Støvesuge og vaske alle gulv Fredag 1. Finn på noe romantisk ♥ 2. Rydd i vesken 3. Skriv brev og kort, ring ei venninne som jeg ikke har pratet med på ei stund 4. Rydd og vaske bil Lørdag Familiens dag Søndag Avslapning og selvpleie - Så har jeg en egen rutine for morgen og kveld: Morgenrutiner Rise and shine 1. Gi babyen tran 2. Ta vitaminer 3. Gi babyen flaske mens du spiser ei frukt 4. Stell babyen 5. Re sengen 6. Gå på badet 7. Rydd og rengjør badet når du først er der. Gå over toalettet og se til at alt er rent og pent slik at du slipper å tenke på det for nå 8. Ordne hår og ansikt Kjøkken 1. Hvis du gjorde kveldsrutinen er kjøkkenet rent og pent og du trenger kun å tømme oppvaskmaskinen 2. Lag til frokost, sett på kaffe 3. Mat gjengen og spis selv Tenk på dagen din 1. Sjekk kalenderen 2. Lag en liste over hva du skal gjøre i dag 3. Sett på en vaskemaskin / heng opp klær / legg bort klær 4. Belønn deg selv -Kveldsrutiner Denne rutinen er den viktigste i løpet av hele dagen. Finn et fast tidspunkt å gjøre denne på. Start gjerne under kveldsmaten - Rydd huset før du legger deg, max 20 min 1. Stue: Rydd og legg på plass ting som papir, oppvask, klær og sko. 2. Kjøkken: Rydd og vask benk, kast tue og håndkle i skittentøyskurv, sett på oppvaskmaskin. 3. Gang: Rydd bort fra flater 4. Sjekk listen for dagen og pass på at du ikke har glemt noe - Tenk på morgendagen 1. Sjekk kalenderen/avtaler for dagen etter 2. Tenk: Hva kan jeg gjøre for at morgendagen blir enklere? (Eks: smøre lunsj) 3. Start en ”To Do List” på tavlen 4. Legg frem ting som du ikke vil glemme ved døren 5. Se til at ungene har tingene sine samlet sammen 6. Dekk på til frokost og tenk på hva vi skal ha til frokost, legg evt frem ting du trenger 7. Legg frem klær til deg og babyen til dagen etter 8. Lag flasker til babyen og sett frem tran - Tenk på deg selv før sengetid. Cool down time... 1. Gjør deg klar for sengetid 2. Puss tenner, vask ansikt, gre hår 3. Stell/dusj og få på jammies 4. Drikk vann - Reflekter over dagen 1. Demp belysningen i leiligheten 2. Skriv i jeg er bra boken 3. Evt: Les alene eller til hverandre Hør på musikk Mediter Strikk 4. Legg deg i rimelig tid og sov med et smil om munnen Dårlig tid på kvelden? Bruk da kortversjonen: 1. Legg frem klær til deg og babyen til dagen etter 2. Lag flasker til babyen 3. Rydd og vask kjøkkenbenk 4. Rydd stuebord 5. Sett frem tran til babyen
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Takketakketakk Har fått gjort en del, men nå når jeg skulle støvsuge på soverommet oppdaga jeg at der var fukt og mugg... Gulvet, nattbordet, senga og listene er ØDELAGT! Har brukt tid på å tørke opp der, og nå mista jeg all arbeidslyst når jeg tenker på arbeidet som vil bli der..... Leiligheta er jo helt ny og...... HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Oj, det må du gjøre noe med snarest! Det er en forsikringssak, dere må ha noen til å vurdere skadene og få ordnet opp i det, dere må nok rive delere av veggene osv. Det kan være helseskadelig å sove i rom med mugg, du må nok gjøre noe i dag!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Samboeren min er så sta, så han ville se det selv og ringe i morgen. Men jeg tenker også at det må gjøres snart, så tror jeg ringer selv jeg! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå