Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Til dere som har tatt KS, hvordan er det å komme hjem? tenker da på om dere måtte ha mye hjelp til dagligdagse gjøremål, om BF måtte sykemelde seg for å hjelpe til? og i tilfelle ca hvor lenge?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Pappaen kan ikke bli sykemeldt for å hjelpe deg, han kan KUN sykemeldes for egen sykdom.. Så lenge han ikke er syk kan han ikke sykemeldes med andre ord.. MEN om du er så dårlig at du ikke kan ta deg av babyen kan DU sykemeldes og pappaen overta permisjonen i en periode. Det må da leveres utvidet sykemelding og søkes om dette til nav.... Jeg klarte helt fint å ta meg av babyen og stelle meg selv etter haste ks, ja det gjorde litt vondt men det gikk greit.. Skulle jo ikke løfte noe tyngre enn babyen de første 6 ukene.. Heldigvis var pappaen hjemme 2 uker i forbindelse med fødselen og hadde så ferie i 4 uker etterpå fordi jeg fødte på sommeren.. Men, jeg hadde ikke trengt han hjemme som sådan, men selvsagt var det kjekt å være to en stund når det var det første barnet..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Hei:-) Jeg klarte fint å ta meg av lillegutt men jeg gjorde ikke noe annet. Var så heldig at mannen var hjemme de 6 første ukene og det var til stor hjelp. Var veldig sår i magen så jeg syns det var godt med hjelp selv om jeg klarte det selv. Veit ikke om ks er sykmldgrunn for bf men det er jo bare å prøve. Tror en kommer seg litt fortere hvis en får hjelp. Etter ca 6 uker kom jeg meg fint opp av sofaen uten at det gjorde vondt men det er sikkert forskjellig fra person til person.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Tusen takk for svar! trodde ikke vi kunne løfte babyen heller, men godt å høre at det går fint:) men det er kun jeg som har søkt om foreldrepenger, pappaen sender inn søknad 3 mnd før permisjon. Må han søke nå da? eller? har fått innvilget KS 30/3.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Du kan ikke søke om dette NÅ, du må jo vente og se hvordan det går.. For de aller fleste går det helt fint å ta seg av barnet etter et ks, og det er DET som er kriteriet for at du skal kunne få sykemelding - at du ikke kan ta deg av babyen.. At du ikke klarer husarbeid f.eks er ikke sykemeldingsgrunn, det får pappaen ta... Det er ikke noen automatikk i noe av dette, det må søkes om og dokumenteres grundig av lege NÅR problemet har oppstått.. Og for de aller fleste gjør det jo ikke det..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Hei Jeg hadde hastesnitt, eller katastrofesnitt.. vet ikke hva det heter med det gikk fort for seg med meg i narkose. Ungen var ute på veldig kort tid. Vi hadde også en 5 åring hjemme og mannen fikk 2 dagers ulønnet fri fra jobben. Så han ble sykemld.. Grunnen var psykisk etter en traumatisk fødsel. Men hadde hadde det jo greit, men tror ikke han hadde hatt det så greit på jobb hvis han skulle vært der for jeg var fullstendig hjelpesløs den første tiden. De 2 dagene han hadde fri lå vi jo på sykehuset.. Jeg mistrivdes så mye på sykehuset at vi reiste hjem etter 2 dager. Jeg hadde store problemer med å komme meg opp og ned fra sofa og seng og hadde mye vondt. Ingen søvn og fullstendig utmattet den første tiden. Men etter 14 dager så gikk det bedre og mannen begynte på jobb. Når man skal ha planlagt keisersnitt har man mulighet til å alliere seg med familie som kan hjelpe til eller ta ut ferie eller noe men når ting skjer så fort og det ikke er planlagt syns jeg at far kunne få fri til å hjelpe hjemme de første dagene. Man er ikke mye sprek etter et keisersnitt.. Det finnes et smutthul så far kan bli sykemld eller så kan mor bli det og far ta over permisjonen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Alle fedre har jo rett på 14 dager fri i forbindelse med fødsel da, men det er opp til arbeidsgiver om denne er lønnet eller ei... Far kan uansett ikke sykemeldes om ikke han er syk, men MOR kan sykemeldes OM hun er så dårlig at hun ikke kan ta seg av barnet og far kan da søke om å overta permisjonen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå