Gå til innhold

Tidlig ultralyd


mornr2

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig mye bekymret for den lille spiren inne i meg. dette pga lavt stoffskifte (skikkelig undermedisinert), noe magesmerter nederst i hele går osv osv... Jeg har så lyst på en tidlig UL for å se om alt står bra til. Jeg er nå ca 7 + 2, så det skal vel være fullt mulig å se om hjertet slår hos min lille spire.. Problemet er at jeg ikke tør be min lege om dette, fordi han sikkert syntes dette er å overdrive hele greia, og jeg er sykmeldt osv.. så da blir det liksom så mye mas med meg.. :-) Jeg har heller ikke råd til å betale 1000 kr for dette på Volvat heller. Jeg var der en gang, men det var litt for tidlig, så man kunne ikke se noe foster eller hjerte.. det er grenser for hvor mange tusen jeg kan betale for slikt..

 

Noen tips? er det noen jeg kan kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten høre med legen din om han mener det er medisinsk indikasjon for tidlig ul, at du er bekymret er i seg selv ikke grunn nok - men dette med undermedisinering av stoffskifte KAN være det.. Om han ikke mener det er grunnlag for tidlig ul må du bestille en privat og betale det... Er ofte steder å finne som er billigere enn Volvat, vi betalte 500 kr for en tidlig ul hos en privat jordmor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange private jordmødre som driver med tidlig ultralyd.

De har ordentlig utstyr slik at man kan se hjertet til fosteret ganske tidlig, i motsetning til de fleste fastleger som ikke har samme utstyr.

 

Jeg er nå i uke 9, og om litt under tre uker skal vi til privat jordmor for å se og høre hjertelyden til babyen, samt sjekke hvor mange det er inni magen. Vi har nemlig en del tvillinger på begge sider, så vi er litt spente. ;) Jordmoren vi skal til tar 4-500 kr for tidlig ul, og da får vi også med oss masse bilder på både minnebrikke og "rett i hånden". Dette er i Stavanger, men tror nok det er jordmødre med samme praksis rundt om i landet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er 7+0 og jeg var på ultralyd på fredag. Jeg dro fordi jeg var hos legen og han var usikker på om jeg var gravid på utsiden av livmoren eller ikke. Det å gå en hel helg uten å vite om alt er bra var utenkelig. Fikk time hos Volvat og fikk bekreftet at alt er bra og den ligger der den skal. :) Vil anbefale Volvat selvom man må betale det selv. For meg var det vel anvente penger. Bilde fikk jeg også! :) Var herlig å se det lille hjerte slå for første gang! Har flere med bakoverbøyd livmor fått samme beskjed som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør si ifra til legen om dette.. Jeg var på tidlig ultralyd forrige uke siden jeg var så sikker på at noe var galt. Legen min undersøkte meg litt først, og han sa at han hadde ingen grunn til å tro at noe var galt med den i magen, men siden jeg var så bekymret sendte han meg til ultralyd på sykehuset. Legen sa da at jeg var 5+4, dagen etter sa hun på sykehuset at jeg var 6+6.. Den lille i magen var i hvert fall 5,7 mm lang, og hjertet slo som bare det.. :)

så de ser at hjertet slår veldig tidlig ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...