Gå til innhold

Lesestoff til 5 åringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo litt stolt da, gutten har lest i flere mnd. Men en utfordring har dukket opp. Hva gir man en 5 åring av lesestoff? Donald og tegneserier er greit nok, men bøker tilpasset en 5 årings leseferdigheter er egentlig beregnet på langt mindre barn. Skal jeg bare gi han bøker med mange tettskrevne sider som muligens kan virke litt uoverkommelig på han, eller er det mer riktig å gi han bøker han kan bli ferdig med og enkelt få med seg poenget i? Tenkte litt på lesebøker slik vi hadde i småskolen, men de har jo ikke noe tema som fenger. "mor ser sol" osv. Og det nivået er han forlengst forbi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes masse bøker beregnet for barn som akkurat har begynt på lese, mange brukes i 1.-4.klasse. Når de akkurat har begynt å lese er det viktig at teksten ikke blir for uoverkommelig og at det finnes bilder som støttter opp om fortellingen. For at han skal bli bedre å lese er det viktig at han får bøker som passer til ferdighetsnivået med historier som fenger.

Se på biblioteket eller i bokhandelen etter Leseløve-bøker, da finner du også flere andre i samme sjanger. De finnes masse-masse :) De finnes på alle nivåer, alt fra bøker med 1-2 setninger pr side til tettskrevne romaner. Bruker du biblioteket kan han fritt velge hva han synes ser spennende ut.

Skrevet

Jeg skal på biblioteket senere i dag og vet de har en fin avdeling med barnebøker. Mine andre barn hadde aldri noe særlig interesse for å lese før skolestart og derfor trengte jeg ikke tenke noe særlig på dette da de var små. Leseløvebøker er notert. Takk for svar:)

Gjest sug lut
Skrevet

Vil bare advare om at i Leseløvene er det virkelig hummer og kanari, så ikke gi opp når du har vassa i kanari en stund, det kan slumpe til en hummer her og der.

Skrevet

jeg leste leseløvebøker til jeg begynte på ungdomskolen. ikke fordi de var fantastiske, men fordi jeg likter og lese og sugde til det. så da må man satse på noe man kan forstå.

bedre med lettleste enkle bøker som man forstår hva man leser i en og lese spennede ting der man ikke forstår hva man leser -da blir det jo ikke spesielt spennende heller.

så jeg stemmer for å gå for lettlest

Skrevet

Jeg vil anbefale Kattekidnapperen skrevet av Nina Elisabeth Grøndtvedt. Den er spennende og skrevet litt som en tegneserie. Men forutsetter at han klarer å tolke skriften. Se om bokhandelen kan bestille.

Ellers er vel Mamma mø bøkene også morsomme og lettleste. I hvert fall syntes niesa mi de var supre da hun var fem år :)

Enkle faktabøker beregnet på barn er også morsomme å lese i. Mange bilder og hvis du finner et tema gutten interesserer seg for gir det ekstra motivasjon.

Skrevet

Det finnes mange fine billedbøker som er fine for barn å lese selv. Ser Mamma Mø er nevnt, der er det ganske mye tekst. Bøkene om Johannes Jensen anbefales. Flotte bøker!

Skrevet

Leser han trykte bokstaver, eller bare STORE?... Hvis han leser kun STORE, så begrenser det seg vel? Leseløven er nevnt, finnes også en serie som heter Kengu. Der er også en del ord erstattet med tegninger for å hjelpe :)

Hvis han leser trykte bokstaver er jo mulighetene uendelige. Oi, jeg har hylla så fyll av så mye at det blir vanskelig å komme på noe... Men faktabøker for barn har vært noe som har slått ann her (dinosaur bok f.eks). Go'boken har en egen serie med faktabøker.

Ser foresten at Go'boken har fått en egen Disney klubb også, kanskje du kunne ringe å høre om de hadde egnet seg. Fikk nesten lyst til å bestille de selv bare pga av varianten av Løko som følger med, he, he. Jeg lærte selv å lese gjennom den gode gamle Donnald Duck klubben, det var Disneybøker med tekst og bilde, passe lange og fengende historier.

Skrevet

Han leser store og små bokstaver. Var på biblioteket i går og fant mye mer enn jeg hadde drømt om:) Plukket med kart og guide over London og Paris som er beregnet på barn, flere leseløvebøker med tema jeg vet han liker og ikke minst..dustefjerten på cd. Dinosaurbok fikk han til jul. Tror vel helst at han lærte å lese ved hjelp av lekepcn sin, og en veldig interesse for å søke på youtube etter musikk.

Takk for svar, alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...