Gå til innhold

Egypt med baby, noen med erfaringer og meninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte tur til egypt i går, sammen med ei venninne med en like gammel baby. De vil være 9 mnd når vi reiser. Men så var jeg så dum at jeg leste på ulike innlegg om egypt her inne etter at vi hadde bestillt tur til sharm el sheikh!

Der stor det jo bla at de ikke anbefalte egypt til babyer under 1 år, at det nesten var garantert at man fikk mage/tarm infeksjon, at man burde vaksinere seg for hepatitt a vaksine (men det kan jo ikke de under 1 år) at det var en skittent sted osv.

Hva er deres erfaringer, hva har dere hørt osv?? Hvordan var det da dere var der nede?

Vi skal bo på et 4 stjerners all inclusive hotell som ser veldig fint ut, men jeg ander jo selvf ikke hvordan hygienen er.

Har planer om å ha med all mat til babyen selvfølgelig, men jeg tenker jo at enn om han krabber på gulvet, tar fingra i munnn og blir smitta av et eller anna via gulvet. Det tenker jeg på nå liksom.. Dumma! :(

Er det mange tusen rett i dass eller hva mener dere?? Skal jo reise ned med han alene, uten pappan også så jeg har lite lyst å være spysjuk selv eller ha en spysjuk unge å ta meg av!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært i Egypt uten at minst en i reisefølget har fått mageproblemer. Det er grunnen til at jeg har sakt til mannen min at jeg ikke vil ta med ungene dit før yngste er ca 7. Da er i hvertfal imunforsvaret omtrent ferdig utviklet og de tåler alle vaksiner.

Det dere nok bør være veldig obs på er at smittefaren på all inclusiv ofte er større enn andre steder da mat ofte blir stående halvvarm lenge. Vær derfor nøye med bare å spise mat som er nylig tilberedt. Ikke spis frukt eller grønnsaker med mindre dere selv skreller dem eller de er stekt/kokt. Ligg unna isbiter og drikk bare ting som kommer fra flasker dere åpner selv.

Hygienen kan for såvidt være veldig god, men bakteriefloraen er uansett så ulik den vi har at faren for ¨å bli syk er stor.

Snakk med helsestasjonen. De har sikkert noen gode råd å gi dere.

Skrevet

Vi var i Egypt da minsten var ca. 10 mnd. Det gikk kjempefint. Vi bodde ¨på All inclusive i Hurghada og der var de utrolig nøye med hygienen. Jeg har aldri vært på et så reint sted. Vi tok med all mat hjemmefra til minsten. Han ble ikke vaksinert. Eldstemann på 4 fikk vaksine. Han ble bittelitt dårlig i magen, men ikke mye. Vi hadde også med Idoform til alle.

Jeg syntes oppholdet var helt fantastisk og kan anbefales. Vi har lyst til å reise tilbake neste år.

Skrevet

Det må jo være en grunn til at de fraråder barn under 1 år å reise dit...

Skrevet

Jeg har vært Sharm el Sheik to ganger og har begge gangene blitt syk i magen.. Og ikke bare en dag med diare liksom, men flere dager med kvalme og vondt mage... Dette påtross av at jeg har vært forsiktig med mat og har brukt antibac flittig.. Jeg hadde ALDRI under noen omstendigheter reist til sharm med så små barn..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har vært i Sharm, dog uten barn. Gikk helt fint. Spiste og drakk alt, inkludert is ute, grønnsaker og frukt...

Skrevet

Jeg har ikke vært der med barn, men jeg kan dessverre ikke berolige deg. Tror aldri jeg har vært så dårlig noengang. Og det varte i fire dager! Det var den ferien, liksom. MEN: Det er ikke sikkert dere blir syke for det. Tror ikke at babyen blir syk når du har med all mat. Bruk antibac flittig!

Skrevet

Uff, nei dette var ikke så beroligende dette nei :( Har jo lest meg til at det går an å ta en drikkevaksine iallefall! Er det andre vaksiner man bør ta?

Hs skal ringe meg opp igjen når de får tid, så jeg får vel høre med dem, men det er kjekt å høre deres erfaringer osv :)

Men om man tar den drikkevaksina, er man da nesten sikra å holde seg frisk? Om man i tilegg tar imodium feks?

Tror dere babyen kan bli smitta av å spise på leker som har vært på feks gulvet ved bassengene, resturanten osv? Hysterisk kjenner jeg ja :P

Skrevet

Jeg tok den drikkevaksinen for ca ti år siden, da vi var i Tyrkia. Endte opp med å være syk hele ferien (14 dager) + 3 uker etterpå (var sykemeldt). Hadde mellom 20 og 40 magetømminger hver dag, bodde på do og ble tynn og deprimert. Ingen avføringsprøver viste noen ting, så det var ansett for å være et typisk turistmagevirus. Han jeg var sammen med, ble ikke syk. Vi kunne ikke dra noe sted, annet enn være på stranda/ved hotellet, for jeg var så dårlig i magen (Pyton!). Legen min var litt forskrekka, siden vi begge hadde tatt denne drikkbare vaksinen (to doser).

Ok, da vesla her var baby, bestilte vi tur til Egypt (Sharm El Sheik) da hun ville være rundt 8 mnd. En venninne kjenner en egypter som har jobbet der i mange år, og han påsto at det var galskap å reise dit med små barn. Møkkete og dårlige sykehus. Dét var god nok grunn for oss å avbestille. Betalte depositumet og holdt oss hjemme. Gubben skal få dykkerferien sin der en annen gang. Jeg tror jeg hadde tenkt meg om en ekstra gang, og kanskje heller dratt til Gran Canaria eller noe.

:)

Skrevet

Kan man avbestille etter å ha betalt?? :) Uff, var ikke så betryggende å høre hva han han egyptern sa :S

Skrevet

Jeg tok drikkevaksine, men den virka ikke. Virker visst bare på 50% av turistdiaréene. Hvor lenge er det til avreise da?

Skrevet

turen er den 5 mars, 6 uker til da! Er det lurere å ombooke til gran canaria feks? Har vært der en gang før og ble ikke syk da, men det var uten barn!

Skrevet

Hei

Vi kom fra Egypt i går kveld. reisefølge på syv, tre barn i alderen 9 mnd til 6 år!

Vi hadde det supert! Mannen min ble dårlig i magen, men han glemte seg og pusset tenna i kranvann. Syken var ikke værre enn at han fungerte hele dagen, gikk bare oftere på do. Spiste kuleis på flyplassen i går gjorde han, det trenger du ikke, for og si det sånn.

Ungene har vært friske og fine! Minsten på 9 mnd hadde de med mat til, men han fikk også brød og pasta der, samt banan.

Vi bodde i Hurgada på all inclusive, og anbefaler det på det varmeste! Skulle vært lenger enn en uke, og drar garantert tilbake! Vi hadde med antibac til den store gullmedaljen ogt brukte det flittig. Hadde jeg vært deg, hadde jeg dratt, men du må kjenne på det selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det går bare bra. Vi var i Egypt (Kairo, cruise på Nilen og til slutt Hurghada) med 4 unger, yngste 10 mnd gammel. Han fikk fortsatt MASSE morsmelk, så ikke slutt å amme! Og i tillegg mengdevis med frisk frukt som jeg skrellet og moset selv: bananer, melon, guava..

Av middagene på hotellet finknuste jeg poteter og evt litt saus, og til frokost var det faktisk ofte havregrøt å få. Og små brødbiter med smør.

Ta med paraplytrille som er lett å slå sammen og lett å bære, så transporterer du ham lett og hn sliper å kravle. Vi hadde også med bæremeis, for min gutt var stor og tung. Men med en som bare er 9 mnd går det kanskje fortsatt med en bæreslynge?

Ingen av oss fikk magetrøbbel. Og på stranda er det jo samme risikomoment som over alt i verden: de blir solbrente og de eter sand. Min spiste også litt av en manet...

Gjest Antarctica
Skrevet

Det går bare bra. Vi var i Egypt (Kairo, cruise på Nilen og til slutt Hurghada) med 4 unger, yngste 10 mnd gammel. Han fikk fortsatt MASSE morsmelk, så ikke slutt å amme! Og i tillegg mengdevis med frisk frukt som jeg skrellet og moset selv: bananer, melon, guava..

Av middagene på hotellet finknuste jeg poteter og evt litt saus, og til frokost var det faktisk ofte havregrøt å få. Og små brødbiter med smør.

Ta med paraplytrille som er lett å slå sammen og lett å bære, så transporterer du ham lett og hn sliper å kravle. Vi hadde også med bæremeis, for min gutt var stor og tung. Men med en som bare er 9 mnd går det kanskje fortsatt med en bæreslynge?

Ingen av oss fikk magetrøbbel. Og på stranda er det jo samme risikomoment som over alt i verden: de blir solbrente og de eter sand. Min spiste også litt av en manet...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! KJenner jeg blir enda mer i tvil, har jo så lyst, men ikke å bli syk! Litt diare skal jeg overleve men ikke at jeg må gå på do hvert 5 min og blir syk i tilegg!

Tror dere minsten berger om han ikke spiser anna enn maten jeg har med og evt banan? Og drikker vann fra flaske? Han vil ikke ha mm om dagen lengre, kun en gang om natta så han får ikke så mye av det lengre heller..

Skrevet

Sansynligheten for at han holder seg frisk er nok vesentlig større enn at han blir syk, men jeg ville vært betenkt på å ta ham med meg til et sted der sjansen for at han får en litt alvorlig magesykdom er på kansje 5% og sykhusstandarden er usikker.

Jeg ville også tenkt på hvordan det vil være å være der for deg om du blir syk og må passe ham samtidig.

Hvis du drar så vær i hvertfal veldig forsiktig med hva du har i munnen hele tiden og med håndhygienen. Sansynlig vis går det fint og dere får en fin ferie, men jeg hadde ikke tatt sjansen.

Skrevet

Du sier noe der ja Poamin! Har jo ikke lyst å ta sjansen på det heller, selv om sjansen er liten så er den jo der! Nei dette ble vanskelig. Dreier seg jo om mye penger dette også! Har vurdert å ombooke til gran canaria, det er vel et bedre alternativ?

Blir jo litt mer utgifter, men da er jo iallefall sjansen mindre for mageinfeksjoner!.. :)

Skrevet

Da vi bestillte tenkte jeg også på dette, men det er utrolig mange som reiser nedover til Egypt for tiden. Bare Startour kjører jo med to fulle fly i uken. Og det er bare ett reiseselskap. Hadde det vært så farlig, hadde de vel ikke tatt sjansen. Jeg hadde aldri dratt om det ikke hadde vært gjennom reiseselskap eller om vi ikke hadde hatt all inclusive, og det er stort sett lege på hotellet, eller nabohotellet.

Men jeg ser dilemmaet ditt med og være alene med baby...

Skrevet

Faren for magetrøbbel er stor i Egypt, selv om det normalt sett ikke er farlig. I tråden her kommer dt jo frem at av de som har vært i Egypt har minst en i reisefølget fåt problemer i 7 tilfeller mens det er 2 fammilier som har klart seg uten at noen ble syke. Det er ikke sikkert viorkeligheten er riktig så gal, men det er noe man må tenke på.

Skrevet

Egypt topper listen over land der flest får magetrøbbel.

http://ipad.aftenposten.no/reise/nyheter/article3952137.ece

Jeg ville ommbooket turen til Gran Canaria, Tenereife eller en av de andre Kanariøyene. Tror det går bra hvis du har bestilt hos en av de store reisebyråene. Ring de og forklar situasjonen, og bestiller du en ny reise hos dem vil de nok gjøre det de kan for å hjelpe deg!

Skrevet

Har ikke vært der, og kommer heller ikke til å reise dit selv pga at svbært mange jeg kjenner som har vært der har fått magesyke, et par har blitt svært syke og had plager i lang tid etter oppholdet. Så ville nok tenkt meg om både en og to ganger før jeg hadde tatt med meg spedbarn dit, mange andre steder som er mye bedre å reise til både for stor og liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...