Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte til USA og jeg innser at det ikke er ment at jeg skal kjøre kollektivt og at barna skal springe til å fra skolen alene som nå :-S

Så da må jeg ta lappen, da. Har ikke tatt i ett ratt før. Jeg er en aktiv syklist og tror jeg har grei kontroll på (de norske) trafikkreglene og siden planen er å ta lappen så fort som absolutt svint der borte tenkte jeg å øvelseskjøre så mye som jeg kan HER og så ha en slags kontroll når jeg kommer over. Ikke minst er det en vesentlig prisforskjell.

Fant jo akkurat ut at siden jeg er 30 så slipper jeg å ta trafikkaltgrunnkurs (yeei!) så...hva nå? Finne noen som er galenok til å øvelseskjøre med meg...? Tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Nå er det ganske mange år siden jeg tok lappen, men kanskje jeg har noe å bidra med uansett;)

Ettersom opplæringen koster såpass mye penger, så kan det nok absolutt være greit å øvelseskjøre så mye som mulig. På den måten slipper du unna endel kjøretimer (som koster noen hundrelapper hver gang). Men det kan samtidig kanskje være greit å kontakte en kjøreskole, og ha en time der i ny og ne. Problemet med øvelseskjøring er at man dessverre kan lære andre sine uvaner, og det kan være vanskelig å gå bort fra igjen senere.

Lykke til;)

Skrevet

Siden du skal kjøre i USA og ta lappen der så vent med å øvelseskjøre før du kommer dit. Det blir helt annerledes å lære å kjøre der + at prisen ikke er så høy uansett.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg er mor til en tenåring og har vært på kurs for foreldre. Det jeg skriver gjelder Norge, jeg har ikke peiling på hvordan reglene er i USA.

Få noen til å begynne å kjøre med deg med en gang. Velg bil med manuelt gir (ikke automat). Finn en øde plass og øv på å starte og stoppe bilen uten å kvele motoren og uten "kenguruhopp".

Når dette sitter kontakter du en kjøreskole og tar noen kjøretimer. De lærer deg grunnleggende trafikkforståelse.

Så øvelseskjører du så mye du bare kan - mengdetrening er viktig for å bli en god bilist.

Teorikurs er ikke obligatorisk lenger, men anbefales. Du lærer mye nyttig der.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Men det aller beste er å kjøre mye der du skal ta oppkjøring. Dette har vært tips fra kjørelærere - da f.eks elever i Stavanger har prøvd seg på oppkjøring i Egersund (1 time unna) og strøket. Dette fordi de fryktet bykjøringen.

Det nytter faktisk å være kjent på veiene der du skal kjøre opp, i tillegg er det nok bedre å ha noen timer med kjørelærer der du skal ta oppkjøring. Det vil og være forskjell på veiløsninger osv med regler som hører med.

Du kan jo prøve å kjøre litt her bare for å få følelsen av å kjøre bil og lære deg å clutche og gire? Men hadde ikke brukt for mye tid på det altså.

Lappen her er og dritdyr ca 30.000 +/-. Dyrere får du vel ikke?

Skrevet

Hvor fant du ut at du slipper trafikalt grunnkurs?

Skrevet

Det er vel alle som er fyllt 25 hvis jeg ikke tar feil, regelen kom sommeren etter at jeg hadde tatt kurs, så slapp ikke unna. Kan sommeren 2009 stemme?.. :/ Trafikalt grunnkurs er bare en kortversjon av teorien, kun en måte å tjene ekstra penger på.

Skrevet

Jeg tok også lappen som trettiåring. Siden vi har automat gadd jeg ikke kjøre opp med manuell og da gikk det raskt å lære seg å kjøre, for da er det stort sett bare å følge med på trafikken. Kanskje en ide for deg også ettersom USA har mest automat? Det koster ikke mange kronene å kjøre opp på nytt med manuell når du vil det og det er mye lettere etter litt fartstid bak rattet.

Skrevet

Jeg slapp forresten unna med 16000,- for alt (også gebyrene) + ca 2000,- til oppkjøring med manuell etterpå.

Skrevet

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil/Trafikalt+grunnkurs

Fra 1. juli 2009 vil personer som er over 25 år være fritatt for deler av trafikalt grunnkurs. Fritaket gjelder ikke førstehjelp og mørkekjøring. Disse delene må være gjennomført før praktisk førerprøve.

Det innebærer at personer over 25 år kan øvingskjøre, og starte opplæring ved trafikkskole, uten å ha kurset. Man må alikevel under øvingskjøringen dokumentere med akseptabel legitimasjon med bilde at man er over 25 år.

Skrevet

I 2010? Vet det og kommer an på om du bor i by eller på landet, da bykjøring er mer krevende og de krever flere timer.

Skrevet

Ja, jeg lurte litt på å gå for automat da det er det som er greia "over there". Tiden er knapp, jeg har minimalt med barnevakt og er alene i heimen med to barn for tiden. Som sagt, ville aldri tatt lappen her i det heletatt, men har funnet ut at der vil jeg knapt kunne bevege meg uten bil.

Gjest Balle Klorin
Skrevet

Jeg vil anbefale deg automatgir. Å gire er etter mitt skjønn det vanskeligste med hele kjøringen, slipper man det er mye gjort. Du kveler ikke bilen og du slipper å bakkestarte.

Selv tok jeg oppkjøring på vanlig manuell gir, og gikk over til automatgir når jeg hadde fått sertifikat. Det betyr at jeg fortsatt ikke egentlig kan å gire og må uansett lære det på nytt dersom vi skulle få oss bil med gir. Men det skal vi jo ikke så det er jo ikke et reelt problem:)

Lykke til!

Skrevet

Jupp, i 2010 og i Oslo. Råbillig til her å være, men sikkert dyrt sammenlignet med småplasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...