Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 ..at velferdsstatens ansvar er? Bør den bygges ned? Eller er den allerede redusert? Trenger mange ulike svar/argumenter til en oppgave:-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Jeg mener hovedansvaret er å ta seg av dem som virkelig ikke klarer å ta seg av seg selv og å ta seg av de oppgavene som gjøres best og billigst på "dugnad". På enkelte områder kunne det strammes inn. Jeg ser for eksempel ingen grunn til at balettdansere skal ha krav på pensjon fra de er 35, eller hvilken alder det nå er. Om man velge seg et såpass unyttig yrke bør man være klar over at man må finne seg en annen jobb etterpå. Andre områder, som for eksempel rusomsorgen, mener jeg bør styrkes.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Helsevesen - primær og spesialist, eldreomsorg, barnevern, barnehager og skoler. Og trygdeytelser. Velferdsstaten ivaretar ikke bare de svakeste samfunnet, jeg tror vi kunne vært mange "svake" i samfunnet dersom vi hadde måttet dekke alt det ovenstående selv. Velferden ligger vel ikke i at det finnes slike tjenester, men at de finnes tilgjengelig for alle. Vi betaler skatter og avgifter for selv å bidra til festen - uten at det nødvendigvis dekker det vi selv forbruker av velferdsgoder, og Norge har olje i lommeboka,så i den grad det faktisk er mulig, synes jeg velferdsstaten bør fortsette å inneha ansvaret for disse tjenestene. Om den bør bygges ned? Nei, "hver mann for seg selv" fungerer kun for de rikeste som har nok. Vet du hva en sykehusinnleggelse i realiteten koster? - ring gjerne et sykehus og spør, det er sykt dyrt. At ytelser endre og omorganiseres betyr ikke nødvendigvis at de reduseres. Det handler jo goså om at staten skal utnytte midlene best mulig. Politikere ser ut til å glemme at det er forskjell på teori og praksis - en sammenslåing av flere sykehus ser pent ut på papiret, men praksisen kan være vanskelig å forsvare, og ringvirkningene kan bli svært store på individnivå. Samme gjelder skoler - legg ned, kutt, slå sammen - alt i navn av "barnas beste", så lar vi være å nevne at barna får svært lange reiseveier og store klasser. ...men det er en del av demokratiet, flertallet bestemmer, vi andre har ikke så mye vi skulle ha sagt Ikke at jeg tror det hjelper oppgaven din - du får finne fram pensum Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå