Gå til innhold

Hva tenker dere om at Mohammad topper navnlistene i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare av ren nysgjerrighet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det egentlig ikke er så rart, ettersom det er det mest brukte navnet blant muslimer. Muslimer skal helst oppkalle barn etter sentrale personer innen religionen, og det er grunnen til at navn som Muhammed/Muhammad, Ali, Aisha og Fatima er såpass vanlige. Det betyr ikke at det fødes voldsomt mange barn som har muslimske foreldre, men at en stor andel av de barna som har det får navnet Muhammad.

Skrevet

At mange av Oslo sine borgere velger det navnet?

Skrevet

Et eller annet navn må jo ligge på topp. Mohammad klinger i hvertfal pent, har lange tradisjoner og lar seg uttale på mange språk, Alle forstår at det er et navn og det er liten tvil om kjønnet. Alt i alt et navn jeg synes er helt OK selv om jeg ikke hadde valgt det selv.

Skrevet

At det er lurt å skyndte seg å sende inn navnevalg på babyen (gutten) sin, ellers vil han bli hetende Mohammad.

Skrevet

At innvandrere i Oslo har dårlig navn fantasi......

Skrevet

Hehe, 14:53, spesielt hvis det er ett etisknorsk barn, eller hva det er politisk korrekt å kalle det :o)

Ser for meg en liten gutt med blåe øyne og lyst hår, med navnet Mohammed :o) Hadde vært litt kult også da :o)

Ellers så tenker jeg at det er mange muslimske mennesker i Oslo med dårlig fantasi ;o)

Skrevet

at det er litt vel mange innvandrere i Oslo,når deres navn topper lista.

Skrevet

At innvandrere flest bor i Oslo. Og at det er synd mange velger Mohammad til tross for at det er så mange andre flotte navn med muslimske tradisjoner (selv om jeg har sympati for oppkalling da ... det er vanlig i slekta mi også).

Skrevet

Jeg synes det var mer overraskende at Oscar, som heller ikke er på topp 10 på norgestoppen, var på andreplass i Oslo.

Skrevet

Nå er det en ganske lang tradisjon i islam å kalle sin førstefødte sønn Mohammad (eller varianter av dette), og med tanke på at Oslo har relativt stor tetthet av muslimer sammenlignet med resten av landet så er det ikke så pussig. Klart, det er ikke alle som følger denne tradisjonen lenger, men det er fortsatt veldig vanlig, og altså ikke grunnet fantasiløshet. Heldigvis for disse guttene får innmari mange av dem kallenavn (og gjerne kallenavn som ikke ligner engang). Det har også blitt vanligere å gi mellomnavn har jeg inntrykk av, og det er gjerne dette som blir brukt til daglig. :)

Skrevet

Jeg kunne heller tenkt meg at et godt norsk navn som Espen var på toppen av lista. Nå ser jeg for meg folk som kommer og skriver; Nei, ikke Espen. Men det var bare et eksempel.

Det finnes mange muslimske menn som heter noe annet enn Muhammed, andre vanlige navn tror jeg er Achmed og Omar f.eks. Eller Waleed. Saddam også kanskje, hehe.

Så det tyder på enormt mange innvandrere i Oslo når det ligger på toppen.

Skrevet

tenker at det er utrolig mye innvandrere i Oslo!! Og derfor er det navnet vanligst.

Skrevet

Dårlig fantasi, ikke så mye mer enn det.

Skrevet

Synes det blir for teit at alle gutter liksom skal hete Mohammed om de er muslimer. De skal jo vokse opp i Norge, så noe mer norskvennlig hadde jeg likt bedre.

Skrevet

At det er alt for mange muslimer i Oslo.

Skrevet

Tenker det er for mange muslimer i Oslo jeg også..

Skjemmes litt over at jeg tenker det.., men det tenker jeg altså.

Skrevet

Greit nok at det er mange innvandrere i Oslo... Meeen siden veldig mange muslimer kaller sin førstefødte gutt det, er det kanskje ikke rart? Om etnisk norske hadde kalt sin førstefødte gutt f.eks Fredrik, hadde dette navnet toppet navnelista ;o)

Skrevet

Skummelt :S Nifst at hele hovedstaden er invadert av muslimer

Skrevet

Tull, det er vel verken skummelt eller invadert. Det er som flere har sagt vanlig for muslimer å kalle sin førstefødte Muhammad. Visst det var vanlig for etniske nordmenn å kalle sin førstefødte sønn Ola hadde det toppet listen så du kan slutte bite negler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...