Gå til innhold

Å bruke mat som trøst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet slitt med overspising og brukt mat som trøst. Prøver så godt jeg kan å ikke bruke mat som "kos" eller trøst for barna mine, men det er ikke lett når jeg ble opplært slik og har hatt det slik i over 30 år.

Noen gode tips? (utenom å gå til psykolog for det har jeg ikke råd til)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det eneste tipset jeg har er å fokusere på å finne noe annet å bruke som kos og trøst. Høytlesing, spill, dyr, musikk, sang, religion, trening, telefon til en veninne eller mor, shopping, alkohol og røyk er alle ting som kan fungere, men de siste tre er nok ikke å anbefale. Da er nok mat tross alt bedre.

Jeg bruker ofte mat selv, men har heldig vis klart å unngå at det tar overhånd, så jeg vet det er en vane som er vanskelig å endre, men det er mulig.

For min egen del fungerer det godt å trene hardt hvis jeg har en dårlig dag. Spessielt å løpe eller gå på ski så svetten siler en times tid gjør underverker, men styrketrening og svømming fungerer også bra.

Jeg har også alliert meg med en veninne. Vi har avtalt at det er lov å ringe hverandre og syte i telefonen når livet går imot. Det kan godt være for småting.

Når det gjelder ungene tror jeg det beste er å gi tid. Sett deg ned med dem, ta dem på fanget og prat, les høyt eller syng. Det er kos og trøst som virkelig fungerer. Ha gjerne en bok som bare blir tatt frem når det er noe spessielt. Tenn stearinlys, fyr i peisen og koble ut alt annet enn ungene en stund. Det tror jeg gir lykkeligere barn enn at de får en sjokolade å trøste seg med på rommet sitt for å sette det på spissen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...