Gå til innhold

10 mnd med 100% eller 12 mnd med 80% lønn - hva lønner seg?


Regina Phalange

Anbefalte innlegg

Har noen gjort seg noen tanker rundt dette?

Jeg ønsker lengst mulig tid hjemme, men hører at det lønner seg å ta 10 mnd med 100% lønn, og heller 2 mnd ulønnet permisjon isteden.

Stemmer det? Det er kanskje verdt å vite at jeg har høyere lønn enn mannen min per i dag.

Hvor mye kan man spare liksom? Om det bare er noen få tusen er det vel ikke verdt peset...

Lurer også på hva slags ulemper det evt kan gi å være i ulønnet permisjon? Hva om noe skulle skje meg i den perioden, som gjør at jeg ikke kan komme tilbake i full jobb osv? Lite sannsynlig da (bank i bordet!), men alikevel.

Takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 måneder med 100% vil falle gunstig ut for de fleste, men jo mer man tjener jo mer er det å vinne. Som hos dere er det jeg som har høyest lønn hos oss, ikke store forskjellen, men vi er begge ansatt i kommunen. Med de "grove" tallene jeg hadde, ville vi tjent drøyt 5000,- på å velge 100%, men har valgt 80% i 56 uker vi. Mannen mente det å måtte sette av penger i mange uker ville bli for stressende.

 

Er litt usikker på hva 2 måneder/ 10 uker i ulønnet permisjon vil gi av eventuelle ulemper, har lest noe om at man mister rett til sykepenger el. noe, men dette vet jeg altså lite om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Økonomisk sett, utgjør dette (når man tjener under 6G) ca 1 mnds lønn i "tapt utbetaling totalt på 10 uker mer permisjonstid" når man velger 56 med 80% lønn i forhold til 46 uke med 100% lønn.

 

Men !!! velger du 46 uker med 100% lønn og så 2 mnd ulønnet perm, og du eller mann - gud forby - skulle bli syk, skadet, få sykt barn (baby eller andre barn dere har fra før) har dere INGEN krav på støtte fra det offentlige, ikke sykelønn, ikke omsorgslønn, ikke noe fra nav mht "trygd". Og det mener jeg er et dyrt lotteri å delta i, man kan ALDRI vite om noe skjer i disse 2 mnd med ulønnet perm.

 

Så, ønsker du 56 uker hjemme med barnet (skal ha dette selv, og hadde 80% forrige gang også) velger du 80% lønn.

Trenger du/dere litt ekstra penger når lønna er 80%, går det jo ann å spe på inntektene med å jobbe 2-3-4 dager i måneden... NAV er veldig fleksible mht bruk av tidskonto (heter noe annet nå, enn i 2008).

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan velge gradert 80% lønn tror jeg. Sånn jeg har forstått det betyr det bare at permisjonstiden evt blir forlenget med de dagene du jobber... Er ikke 100% sikker på dette. Men vet at min bedre halvdel kommer til å ta ut gradert pappapermisjon og da forlenges perioden med antall dager han jobber. Så hans blir lenger enn 10 uker, men ikke hele uker da han er selvstendig næringsdrivende og ikke kan være borte i 10 hele uker. Vi kommer også til å ha gradert felles permisjon der jeg er hjemme 4 dager og han 1. Vet ikke hvordan dette blir da, men tror ikke det blir forlenget da, siden det er i fellesperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Jeg leste ett sted her at du taper penger på å ta ut 80% lønn mot 100% lønn og ulønnet permisjon. I artikkelen skrev de at det kunne lønne seg å ta 100% permisjon og evt ta ulønnet permisjon hvis man ville ha lenger permisjonstid. Men som sagt over må man jo da ta med i beregningen at man ikke har noen inntekt i de ukene/månedene man evt velger dette. Så penger burde evt legges tilside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke jobbe, når du tar ut full permisjon i tid (mandag-fredag) med enten 80% el 100% lønn. Men du kan ta ut eksempelvis 3 dager i uken i permisjon, mannen 1 dag i uken i permisjon, og så kan dere ha "barnevakt" 1 dag i uken og da kan mor/far jobbe. Og her finnes jo et hav av alternativer, men enkelt sagt kan mamma+pappa ikke jobber mer enn 5 dager per uke (i ukedager).

 

Da vår datter ble 7 mnd, valgte min mann og jeg å gå fra at jeg var hjemme 5 dager i uken med 80% lønn til tidskonto: denne ble tatt ut slik (altså resterende 5 mnd av permisjonstiden) Mannen min arbeidet 2 dager i uke og var hjemme 3 dager i uken, mens jeg jobbet 5 dager i uken. Vi hadde da besteforeldre som passet 2 dager i uken. Alternativt kunne jeg ha jobbet 2 dager mindre i uken.

På den tiden var det også slik at lørdager og søndager ikke ble regnet inn i permisjontiden/beregningen, så man kunne jobbe i helgene avhengig av valg hos nav. Vet ikke om det er slik ennå...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...