MillaCamilla Skrevet 26. januar 2011 #26 Skrevet 26. januar 2011 Igår indisk med kyllingfilet, kokosmelk, currypaste og diverse grønnsaker + ris. Idag fiskegrateng med raspete gulrøtter og poteter.
ormeynglet Skrevet 26. januar 2011 #27 Skrevet 26. januar 2011 I går var det biff med salat og pommes frites. I dag har vi hatt wok med ferske grønnsaker, laks og ris. Med chilisaus til oss voksne.
Trollemor75 Skrevet 26. januar 2011 #28 Skrevet 26. januar 2011 Hei! Det er en billig og enkel oppskrift, ingen stor gastronomisk sak! Oppskriften 1 løk, hakket 1-2 hvitløksfedd, hakket 1 rød paprika, hakket evt. litt selleri i terninger, eller gulrot (du tar det du har) 2 boks tunfisk i vann, avrent (behold vannet) 250 ml ris (jeg bruker brunris for å gjøre det hele sunnere) 500 ml vann 125 ml fryste erter ca. 10-15 svarte oliven (jeg tar de som har sten fordi de smaker bedre, men da må du fjerne stenen) 5-15 ml olivenolje (etter smak) salt, pepper (jeg salter egentlig ikke når jeg lager mat, folk tar på ved servering) 1/2 ts oregano saffran, etter smak (jeg bruker 1/4-1/2 ts) Fres løk og hvitløk i litt olje, tilsett paprika. Rør godt. Tilsett risen, rør godt til risen er blank, tilsett tunfiskvannet og vann. Rør godt, tilsett salt, pepper, oregano og saffran. Legg lokk, og la småkoke til risen er klar (ca. 20-25 minutter med brunris). Tilsett tunfisk, oliven og fryste erter, bland godt og la det varme seg opp i ca. 4-5 minutter. Retten kan spises varmt, kald eller temperert, jeg liker godt restene til lunsj. Den opprinnelige oppskriften var med snarkokt ris, men jeg synes det smaker bedre med brunris, og med lenger koketid får du frem mer smak. Jeg lagde en stor porsjon på søndag som jeg vi spiste til middag i går, pluss 2 lunsjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå