Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Mannen min jobber i en jernvarebutikk.Julaften og nyttårsaften valgte eierene å holde stengt og i romjula så hadde de bare 4 timers åpningstid.Når mannen fikk lønn nå så viste det seg at han ikke hadde fått betalt for disse dagene,jeg trodde man fikk betalt så lenge man valigvis jobber disse dagene. Noen som vet hva han har krav på? Han er ikke organisert.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Jeg jobber i matbutikk og da får vi betalt for helligdagene. og timene ekstra hvis butikken stenger tidligere.Når butikken velger og skrenke inn på åpningstidene så tror jeg ikke han har krav på betalt.tror jeg da.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Hvis butikken hadde fulgt tariff hadde han hatt krav på lønn for de timene han skulle jobbet, men han hadde ikke fått UB-tillegg (det er ikke ubekvemt å være hjemme). Men ingen arbeidsgivere er pliktig til å følge tariff, og siden han ikke er organisert har han ingen sak. De trenger ikke lønne han for dager han ikke er på jobb, det er gode de som er organisert har forhandlet seg frem til. De fleste butikkjeder følger tariff, så da får alle ansatte nyte godt av avtalene til handel og kontor, men om butikken ikke følger tariff er det han selv som har skrevet under på kontrakten og akseptert dette. Desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå