Gå til innhold

Hva er så ille med å ha "gamle foreldre"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med såkalte "gamle foreldre". Moren min var 39 og faren min 42 da de fikk meg.

Men begge mine foreldre var alltid trendy kledd, pappa var "populær" gammel a-lags spiller her vi bor, begge var alltid med på håndballkamper, treninger og var veldig aktiv i vår oppvekst. De var populære hos våre venner. Jeg kjenner meg ikke igjen med de som sier de var flaue over "gamle foreldre" i oppveksten. Begge var kjent for å ha masse humor og huset vårt var alltid åpent for våre venner (min bror og meg sine venner). Mamma kjøpte eller laget alltid pizza til oss når vi hadde venner på besøk i helgene osv.....

Det bare virker som folk tror at de som får barn sent blir gående i bestemor-klær når ungene vokser opp og håret liggende i hårnett med trillebag på slep.

Foreldrene mine er fortsatt veldig aktive her i lokalmiljøet og LANGT mer oppegående enn flere av mine barndomsvenners foreldre som var mye yngre.

Jeg fikk selv barn tidlig som 20 åring....men fikk nå min nr. 3 som 33 åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke ta alt du leser her på dib for god fisk.

Det finnes unge foreldre som oppfører og kler seg som de skulle være 20 år eldre, så finnes det eldre foreldre som kler og oppfører seg som de er langt yngre.

Jeg har selv en nabo som fikk 3 barn før hun var 25 år. Hun lever som hun skulle vært 70 år, både iform av klær og interesser.

Skrevet

Det er vel forskjell på folk hvor spreke de er når de blir "gamle".

Jeg har noen venner med "gamle" foreldre, og de er ikke akkurat veldig sporty eller spreke.

Så du er sikkert en av "de heldige". :-)

Skrevet

Jeg er lærer i barneskolen og har elever med "gamle foreldre" i klassen. Aldri har jeg tenkt tanken at de er eldre enn gjennomsnittet, bortsett fra de har en ro over seg som yngre foreldre ikke har.

Skrevet

Det er forskjell på folk, også foreldre. I min klasse på barneskolen der var mine foreldre blandt de eldte, og min mor fikk meg når hun var 33år så jeg syns ikke de var gamle. Har hørt endel ganger at jeg har gamle foreldre, men det er mine foreldre som har stilt mest opp. Jeg har aldri følt jeg har gamle foreldre. Hvertfall ikke nå som jeg selv har fått barn, så aktive besteforeldre tror jeg nesten man skal lete lenge etter. Ene oldemoren er også aktiv, tar med seg oldebarna på skiturer, kommer på stevner og ting ungene er med på.

En kompis jeg hadde en far som nesten sytti da han ble far for siste gang. Det må jeg si er i seneste laget. Men faren var aktiv som få. Ikke så 80åringer jeg har sett som klattrer opp i trær for å hente ned en drage som har satt seg fast. Jeg har aldri hørt at det har vært vanskelig for noen av de, litt rart når barnebarna var eldre enn minste ungen. Men familien har løst det bra.

Men stor forskjell på folk. selv var jeg ung når jeg fikk barn, men føler meg nesten gammel i forhold til mange av foreldrene til mine ungers venner. Jeg er nok litt "husmor", litt gammeldags i ting og tang. Men utifra hva ungene sier og vennene til ungene sier så er jeg mer enn bra nok. Sjelden vi har en dag med barne våre barn i hus, huset pleier å være fylt av nabounger så jeg er ikke så gammeldags.

Skrevet

Det er egentlig mest fordeler, etter mitt syn. Man har bedre økonomi, har gjerne en annen ballast i form av erfaring og utdannelse som man kan gi videre til barna. Men dette er jo generelt, vil ikke tråkke noen på tærne, det jeg mener er at eldre foreldre ofte er svært gode foreldre.

Det eneste minuset, slik jeg vurderer det, er det med å bli eldre generelt, mer fare for sykdommer osv., å falle fra rett og slett. Men, i dag lever man jo stort sett lengre, vet mye om å holde seg i form osv, som kanskje veier litt opp.

Skrevet

Jeg hadde ikke "gamle" foreldre men gamle foreldre.

Og merk at jeg skrev hadde og ikke har, det fordi de allerede er døde.

At oppveksten min var gammeldags og streng er en ting, men at de døde så de aldri har møtt barna mine er mye sårere.

Noen er ungdommelige selv om de er en del år over gjennomsnittet, men den biologiske klokka kan man ikke gjøre noe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...