Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Har et boliglån på 1,9, og det er vårt eneste lån. Om vi fryser renta nå, og begynner med avdrag sitter vi igjen med 15.000,-eller mer til å leve for hver måned. Etter at boliglån er betalt, etter at alle disse regningene som eiendomsskatt, kommunale avgifter, og renovasjon, forsikring, strøm, barnebidrag, internett, barnehage og alt det andre er betalt. Hadde dere gjort det? Det ser temmelig mørkt ut for oss om renta dobler seg. Da kan jeg ikke forstå hvordan ting skal gå. Men vi får jo da renteoppgangen allerede nå, og det blir trfangere fra NÅ, ikke en gang i fremtiden når renta går opp. Er det andre som er i samme situasjon og vurderer å fryse renta? Vi er 2 voksne og 2 barnehagebarn og 2 store samværs barn.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Fastrenta er ganske høy nå sa en økonom på tv i går. Her hjemme hos oss kommer vi ikke til og velge dette til tross for at mannen egentlig er arbeidsledig når han ikke er vikar som nå. Dersom rentene går kraftig oppover og vi ikke har råd og betale fullt avdrag så kontakter jeg normalt sett banken og får dem til og hjelpe meg. Har vært et par ganger vi har bare betalt renter og ingen avdrag. Men jeg anbefaler deg og kontakte banken din og høre med dem hva som kan være gunstig i deres situasjon. Husk at binder du renta i 10 år på f.eks 5 % så er du nødt og betale det i alle årene, og da er det surt om renta kommer til og ligge mellom 2,5- 4,9 % . Tenk på alt du i tilfelle har betalt ekstra som banken har tjent på.
3 nøtter til Askepott Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 15000 er mer enn nok å leve for i mnd hvis dere bare skal bruke de til mat, bensin, klær, kino, ect.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Det er mer enn vi har tilsammen nå og vi klarer oss likevel. Vi har bundet renten for fem år siden, og kommer til å gjøre det på nytt i år selv om den kanskje er høy. Syns det er veldig greit å ha et fast beløp å forholde seg til.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Antar jo også at det vil være en viss lønnsøkning fremover, så antar at det blir tøffest det første året. Er det høyt med 5% på 10 år. Er ikke lett å spå. Har ikke sett at det tidligere har vært billigere fastrente på så lang tid, men mulig at jeg tar feil. Noen som har billigere fastrente på så lang tid.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 Sånn sett over lang tid, så er det sjelden det "lønner" seg med fastrente. Det vil si, man får jo et fast beløp å forholde seg til, og dette kan være greit for noen. Men, at det lønner seg i lengden, det blir vel stadig tilbakevist av økonomer. Hvis man klarer å spare litt, så tror jeg faktisk det lønner seg å spare litt hver måned når renta er lav, for så å bruke dette å betale renter og avdrag med når renta er litt høyere.....Husk også at å binde renta for 10 år er veldig lenge. Kjenner noen som gjorde det, og så skulle de plutselig selge huset. De fikk da plutselig en strafferente som måtte betales pga at avtalen brytes...Mye kan skje på 10 år vet du :=)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #7 Skrevet 25. januar 2011 Det blir trangt, men det skal gå, det er omtrentlig det samme som dere hadde fått som sosialklienter.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #8 Skrevet 25. januar 2011 Vi kommer til å binde renten på 5 år, 3,3 %. For 10 år hadde vi fått 4% så jeg syns 5% er mye.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #9 Skrevet 25. januar 2011 15 000,- etter aller regninger som soialklienter? Kan vel ikke stemme det vel? Eller?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #10 Skrevet 25. januar 2011 To ting å tenke på før dere binder renten: 1) Det er "straff" som må betales hvis dere flytter før bindingstiden er over. Ti år er veldig lang tid, selv om du trives der du bor i dag. 2) Det lønner seg så å si aldri å binde renten. Men det er en fordel at man får forutsigbar boligkostnad. Hvis dere er disiplinert, kan dere heller betale ekstra på boliglånet nå eller spare ekstra i påvente av høyere rente. F. eks., om dere får tilsagn om fastrente som ville kostet 15,000 i måned i stede for 12,000 med flytende rente, kan dere enten betale 15,000 uansett (da går de ekstra 3,000 som avdrag og korter ned på lånetiden), eller sette 3,000 til sparing som kan brukes om renten blir høyere. Da får du også renter på sparebeløpet, pengene jobber litt for deg inntil du har behov for de. Men det krever disiplin, om du er i tvil og økonomien deres er trang er kanskje fastrente en grei løsning. For vår del har vi flytende med ekstra sparing og ekstra innbetaling et par ganger i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå