Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Det er meg med 3 åringen som har blitt sjef her hjemme. Sånt som at han vil komme først ned trappa, eller pappa skal ta meg ut av bilen, eller mamma må stå stille fordi han vil åpne ytterdøra og komme først inn. sier man bare bestemt nei til alle sånne ting? Hvor mye sånt er trass hos en gutt på 3,5 og hvor mye er bare sjefing? gir dere etter på noe?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Jeg gir meg aldri. Jeg blir oppfattet som veldig streng og blir kalt "nazi-mor" av venner, men mest på fleip så klart:-) Jeg ville forklart ungen at jeg ikke aksepterer slik oppførsel. Har selv ei på 2 1/2 som trasser og har gjort dette i et år nå, men hun vet veldig godt hvem som er sjefen. Trasser hun i barnehagen og skriker slik, sier jeg hadet og går mot bilen. Det finnes ikke forhandlingsrom. Men ned en trapp kan vi tulle og hoppe ned sammen. Da glemmer de å trasse i all moroa. Barn som hele tiden blir tatt hensyn til i form at de får det de vil, vil ikke bli bedre. De vil kreve mer og mer og mer av dere. Barnet er så stort at man kan fortelle at det er foreldrene som bestemmer. Forklar at dårlig oppførsel fører med seg straff og god oppførsel gir belønning. Ikke belønning i form av å skulle kjøpe noe, men ved å spille et spill eller få være med i butikken uten lillebror eller slike ting. Gir dere etter vil han ha mer. Sett foten ned og fortell ungen hva dere aksepterer og hva dere ikke tillater. Stram inn alle tøyler for så å slippe de litt etter litt. Ikke stram de inn litt og litt. 25% av barnets grunnlag er allerede lagt og dere nærmer dere 50% (ved 5 år) så dere bør ta tak i dette nå. Snakk evt med helsestasjonen for råd og veiledning.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Enig med 23.14! Vi har 3 barn og jeg har alltid tenkt at det er best å lage gode vaner først, så ha de gode vanene så lenge at det er gode trygge rutiner for deretter når barna blir eldre kunne slippe opp litt og kunne være litt "slappere":) Da har barna gjerne den gode oppførselen inne, og trenger ikke å bli mast på/ kjeftet på / korrigert på hele tiden.. De vet hva som forventes av de, hva de får lov til og hvor langt de kan gå... Er jo ingen ekspert, men har hvertfall klart å få 3 barn som alle er lette å ha med å gjøre;) Så stram inn tøylene nå, så kan dere heller slippe opp litt når han er klar for det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå