Mor di! Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Min prater veldig lite, sier kun et par ord. Men han forstår mye av det vi sier til han, så er ikke veldig bekymret. Hvor me prater ders?
Ranveig R Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Eldste: 18 mnd - hadde begynt med 2-3-ordssetningar 2 år - lange setningar på 7-8 ord 3 år - snakka heilt forståeleg for foreldre og framande 4 år - veldig godt språk Lille: 18 mnd - nokre få enkeltord 2 år - begynte så vidt å sette saman 2 ord ("mamma sin", "komme her") 2 år og 3 mnd - plutseleg "eksploderte" språket og det kom setningar på 7-9 ord. 3 år - snakkar ustanseleg i eviglange setningar, stort ordforråd og bra uttale (men litt utydeleg om ho har det travelt) Mange barn er litt seine med språket, men veldig ofte vil det komme heilt plutseleg, når barnet har funne ut at det "har skjønt poenget".
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Min på 17 mnd prater veldig mye synes jeg. Jeg har ikke telt ordene hennes, men det må da være godt over 50 ord, kanskje 70-80? Hun kombinerer også to ord f.eks "baby lalle" (om dukkene), "mat va®m", henn'e bil'n?" (hvor er bilen?). Det løsnet veldig for et par uker siden, og nå kommer det nye ord hver dag. Alle mine har egentlig snakket tidlig, men det jevner seg jo fort ut. Etter 4-5 års alder er det jo ingen som hører hvem som sa 100 ord når de var 1,5 år, og hvem som sa 2 ord ;-)
Gulosten™ Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Snart 17 mnd og kan si "brrr" til kjøretøy av alle slag, "ka" til smokken og "hei" Ikke noe mer enn det. Men forstår masse, og gir kos på oppfordring og vinker hade.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Har tre barn og de har språkutviklingen vært veldg forskjellig på Eldste - Snakket vel som en gjennomsnittelig 2 1/2 - 3 åring. Med relativt lange setninger og ord som var forståelige nok om enn ikke perfekt uttale Mellomste - snakket med 2-4 ords settninger og helt perfekt uttale Minsta - hadde et greit nok ordforråd, men brukte ikke ordene ofte og snakket kun en sjelden gang med 2 ords setninger Så som du skjønner så er de helt forskjellig og har hatt helt forskjellig utvikkling også fra 18mnd alderen. Eldste f.eks snakket som en fireåring når hun var rett over to(fikk høre det fra mange)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå