Gå til innhold

Oppgitt over sønnen min(6.5) trenger råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, oppgitt over meg selv også. Har en skoleflink gutt, når han ORKER da. Han er stort sett ukonsentrert og på foreldresamtale idag fikk jeg vite at han har blitt enda mer ukonsentrert etter jul. Dette er irriterende for læreren, siden hun vet at han er kjempeflink hvis han vil. Glimter til innimellom, men stort sett er han ukonsentrert. Læreren lurte på om han spiller mye tv-spill siden hun vet at vi har brukt dette med spilletid som belønning for god adferd på skolen. Jeg svarer med at nei, han spiller ikke for ofte, vi har 4 timer tv-tid pr uke og det inkluderer spill. I helgene kan det bli en ekstra film eller noe mer tv, men alt i alt er vi strenge på dette.

De ønsker ikke at vi skal gi belønning for gode prestasjoner på skolen lenger, får jeg vite idag. Dette er fordi de mener han er stor nok til å forstå at han SKAL prestere og være lydig og jeg er forsåvidt enig. Belønningssystemet funket veldig godt, men jeg må si det var endel jobb med å få alt til å gå på skinner og vi har vel egentlig aldri slitt med adferden hans nok til at dette er noe å holde på med i det lange løp.

Så da tenker jeg... Hvordan kan vi hjelpe han til å bedre konsentrasjonen og skoleprestasjonene? Det er ingenting galt med ham, han har det godt hjemme og har ikke hverken ADHD eller er hyperaktiv, dog han har alltid vært litt ukonsentrert og har tidvis mye energi. De sier på skolen at hans energinivå der er normalt, det er konsentrasjonen som er problemet og ofte orker han ikke høre etter, han ignorerer beskjeder totalt. Jeg er rådvill her for jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette.... Skal jeg gjøre det slik at han får litt spilletid hver dag og må fortjene dette, altså at jeg tar ifra ham tiden dersom han ikke har prestert godt nok som i å være konsentrert i alle timene? Eller er det andre måter?

I tillegg til dette så lurer jeg på hva jeg skal gjøre med at gutten min ikke har filter. Er det ikke vanlig å ha litt "hemmeligheter" i familien som man ikke deler med absolutt alle andre? Dette nytter ikke med mitt barn, han forteller alt og i tillegg har han sagt på skolen at "mamma sier jeg skal si det og det" "mamma sa det var hemmelig og jeg fikk ikke si det".... Synes dette er flaut. Han har fortalt ting hjemme som ikke alle trenger å vite, som f.eks at jeg har tatt brystoperasjon. Det nytter ikke snakke med ham om dette heller, fordi da bringer han det videre på skolen at jeg var irritert eller ba ham ikke snakke om diverse. Læreren må jo tro vi er helt tullete her hjemme.....

Råd/tips mottas med stor takk altså.

Har ellers en veldig snill og flott gutt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det rett og slett være at han kjeder seg på skolen?

Muligheter for litt ekstra utfordringer til ham der?

OG når det gjelder de belønningssystemene dere setter i gang - det er deres sak!

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, han er jo skoleflink. Men han er litt spesiell da, foretrekker ofte å leke alene osv. Jeg vet ikke, man blir jo litt i tvil etter sånne møter, det er jo ikke lenge siden forrige samtale og da fikk vi jo bare skryt så dette ble litt vanskelig kjenner jeg.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Jeg syns det høres ut som han trenger mer utfordringer på skolen jeg også.. Kanskje han er en sånn liten smarting? De blir jo gjerne misforstått når de er så små. Stor nok til å skjønne at han SKAL gjøre noe? Njaaa, joda, men om dere vil ha belønningssystem er vel det deres sak?? Jeg hadde venninner som fikk 1000 kr hver gang de fikk 6 helt til videregående jeg, tro meg, de klarte det ALLTID bra på prøver osv...

Det blir jo litt som med jobb!? Man får lønn for strevet?

Skrevet

Ja jeg tenkte også dette var min sak og at det var lurt, men de fortalte meg idag at de syntes ikke det burde fortsette så veldig mye lenger. Vi har en god dialog og de var veldig spesifikke på det at dette IKKE var et angrep eller noe, de bare måtte få klarhet i diverse.

Hva med dette med filteret da ? Det var jo svært flaut :P

Skrevet

Jeg jobber på skole - og din gutt er ikke sååå annerledes enn alle andre.

Vi har barn som forteller om rare lyder fra foreldrenes soverom, om besteforeldre som har gebiss og om pappaer som opererer penis. Vi hører alt. Konsentrasjon er noe man jobber aktivt med. Noen har det godt innarbeidet, mens andre i 1klasse ikke er så modne. De trenger kanskje enda et år eller to til å få konsentrasjonen som en rutine.

Mine tips:

Noen barn blir svært aktive av div mat. Ser flere kutter ut Vanillin som gir konsentrasjonsvansker.

Ha gode rutiner!

Følg opp skolearbeid. Dere får så mye igjen for det.

Husk å rose også.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...