Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Jeg er en minimalist som har helt min egen stil.Liker å ha det ryddig, og liker ikke å ha så mange ting rundt meg. Setter pris på gjenbruk og blir stressa av folk som hele tiden handler masse billige ting for så å kaste det etter kort tid. Jeg har få ting i god kvalitet. Sparer til noe jeg virkelig ønsker meg eller venter til det kommer på salg... Problemet mitt er at svigermor stadigvekk kommer med ting når hun har ryddet hjemme hos seg selv. Hun har støv på hjernen. Det har i og for seg jeg også, og jeg forsøker også å rydde og kvitte meg med ting. Hun kjøper nips og billige leker til barna, gjerne med lyd som blir ødelagt etter kort tid. Jeg blir helt dårlig av hvor miljø-uvennlig hun er. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre snart...Har forsøkt å gi uttrykk for at vi ikke trenger ting de ikke lenger vil ha og at barna har mer enn nok av leker, men tror ikke hun har forstått det. Hun kommer også med bilder og stoffer i helt feil stil til barnerommet. Jeg ender opp med å legge det på loftet, men har bare lyst til å kaste det. Synes det er rart hun ikke tar hintet når hun ikke ser noe av det hun kommer med... Hva hadde dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Så heldig du har som har en svigermor som bryr seg. Du derimot virker utakknemlig og sær.... At du vil holde din stil i huset er rett og rimelig, men kanskje barna liker tingene de får av farmoren sin. Hva med å lære barna å sette pris på gaver de får?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Ja, jeg visste at jeg kom til å få høre at jeg er utakknemlig. Jeg kan jo begynne å vise at jeg "bryr" meg jeg også og kjøre opp til henne med diverse poser med ting som vi ikke lenger vil ha når vi har hatt en ryddesjau i huset.... Tror ikke hun ville satt pris på det, gitt...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 16:46 var HI forresten. Desutten vil jeg ikke at barna mine skal vokse opp med leker som går istykker og må kastes eller trenger batteri etter et par uker. Jeg ser ikke verdien i det. Jeg setter pris på henne som person, hun er veldig snill, men jeg synes dette begynner å bli et problem. HI.
Tante Blås Squaw Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Sett dere ned, drikk kaffe/vin/te*/Bailey's/whatever og snakk sammen )
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Du vil ikke at barna dine skal ha leker som trenger skifte batteri? Har du tenkt på at barna dine kommer til å bli større med årene og at du faktisk ikke har kontroll over hva de kommer til å få i presanger i årene fremover. Hvis du ser på det som et problem at svigermor gir dere ting så bør du forstå selv at du må prate med henne om dette. Du kan ikke klage her inne over at barnet ikke får fine nok ting.... Jeg synes uansett at du er utakknemlig! (som veldig mange andre småbarnsforeldre).
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Dere har nok misforstått. Jeg vil ikke at barna mine skal vokse opp med å bli overøst med "made in china" ting flere ganger i måneden. Jeg vil ikke at de skal ha MASSE ting. På den måten lærer de seg ikke å sette pris på det de får. Jeg vil at de skal lære seg verdien av å arve og kjøpe brukt og gi bort til de som trenger det når de har vokst i fra noe. Det er et problem at sønnen min får velge seg ut leker hver gang han er i butikken med de. Jeg vil at han skal kunne ønske seg noe over tid isteden for å få det han peker på. Jeg vil også at han blir glad i og setter pris på lekene han har. Det rekker han ikke når han hele tiden får nye ting. Jeg vil ikke leve i en bruk og kast verden, hvis dere gjør det så synes jeg det bare er trist... Det har ikke noe med å være utakknemlig å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Kjære deg, du må jo ikke komme hit inn å klage over en svigermor som bryr seg og kjøper ting til barnet ditt. Vi kan ikke hjelpe deg med å forandre på ditt syn på ting, det er ditt valg. Da er det du som må ta en seriøs samtale med svigerforeldrene dine som du ikke deler samme syn med! Du må jo kunne stå for dine valg!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Jeg klager ikke over at hun "bryr" seg. Jeg skriver her fordi jeg synes det er ubehagelig og jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det og hva jeg skal si til henne uten at hun blir såret.
Lilleleen Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Jeg tror jeg skjønner problemstillingen din, og du er jo ikke utakknemlig på noen måte. Det er faktisk lov til å ikke ønske seg nytt hele tiden og jeg liker din måte å tenke på. Har desverre ikke noen gode råd til deg, utenom at du kanskje må nevne det for din svigermor på en pen måte ) F.eks si at du syntes det er kjempekoselig at hun kommer med ting til deg og barna, men at du vil at barna skal lære seg verdien av ting. Og at du desverre ikke har helt lik smak som henne og at hun kanskje burde gi tingene til noen som setter virkelig pris på dem. ) Eller spør om du kan gi det videre til fretex. Man behøver ikke å vise at man er glad i noen ved å gi dem ting ) Vil hun absolut gi barna noe, spør om det ikke er bedre å finne på noe moro med dem istedet? Kanskje tur til lekeland eller lignende ) Eller gi dem en tier eller tjuekroning i ny og ne, hvis hun absolut vil gi noe. Ikke at du forventer det:o) Da kan de lære verdien av å spare penger og å kjøpe seg noe de virkelig vil ha. Det er mye bedre, enn å bruke pengene på ting som går i stykker hele tiden ) Er hun en oppegående person så burde hun ta dette fint ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Tja, dette er ikke verdens største problem, men jeg forstår deg. Siden hun ikke tar hintet, må du -eller helst mannen din, si fra. Si noe sånt som at dere gjerne vil lære barna å ikke ha bruk-og kastmentalitet, at dere forstår at besteforeldre gjerne vil glede, og at en gang i blant er ok, men at de får gaver for ofte. Si at dere ønsker at barna i fremtiden skal ville være sammen med besteforeldrene, ikke fordi de får ting, men at det er fint å være sammen.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #13 Skrevet 24. januar 2011 Skjønner deg godt jeg HI. Jeg er sånn jeg også. Men du må nesten bare ta det opp med svigermor, eller la det skure å gå. Kan det gå at svigermor heller gir penger, som barna kan spare? Eller at hun tar med seg sunt godteri av noe slag. Svigermor mener det nok bare godt tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #14 Skrevet 24. januar 2011 Jeg skjønner deg også godt! Virker som om din svigermor lesser alt hun ikke vil ha over til deg/ dere.. Sånn er det her også. Det er irriterende og litt frekt syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #15 Skrevet 24. januar 2011 jeg vet akkurat hvordan du har det. har en svigermor som har shopping på hjernen og kjøper ting uten å tenke seg om. mye og og billige ting. i ettertid har en del vært faktisk gode ting. men er mye jeg har gitt bort til fretex eller kastet. nå er "fordelen" min at hun bor i utlandet. kunne ønske hun kunne spurt litt mer hva barna ønsket seg, evt heller gitt penger. Så kan det spares til en leke som barnet/barna ønsker seg etc. Jeg kan ikke si dette til min svigermor, da forholdet er mer eller mindre ødelagt. ikke snakker vi samme språk heller. svigermor er veldig skjønn og blid men er lei av alle tingene som kjøpes. jeg har blant annet 10 parfymer i skapet mitt, som jeg ikke bruker. og det er billige parfymer fra butikken.... vet hun mener det godt, jeg ønsker deg bare lykke til, kan ikke gi deg noen særlig gode råd da jeg har et sårt svigermorforhold selv....
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2011 #16 Skrevet 24. januar 2011 Snakk med henne ordentlig, ikke hint ikke forvent at hun skal vite hva du tenker å føler, vi er forskjellige. Men hva med å foreslå at hun putter noen penger på en sparebørse til barna hver gang hun vil gi noe? Kanskje hun kan kjøpe dette selv og så kan hun å barna legge på pengene der sammen de gangene?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #17 Skrevet 25. januar 2011 Skjønner deg også godt! Dette handler ikke om utakknemlighet, da misforstår folk. Det handler om at barn skal slippe å omgi seg med skrot, uavhengig av prislapp... Her har vi vær tydelige fra starten, og sagt vi ikke ønsker oss masse leker, og heller penger til ting vi trenger, eller strikketøy som farmor er flink til. Hadde med skrekk sett hvordan hun for innom Nille for å ha med seg "noe" til sin grandniese, en bamse som havnet i haugen av alt det andre skrotet ungen hadde, og ikke brydde seg noe om. Jeg mener at din samboer må snakke med henne om dette.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 Forstår fullt ut hva du mener HI! Det har ingenting med utakknemlighet å gjøre. Jeg har samme problem, men det er i mitt tilfelle min mor........ Derfor har jeg ofte og i klartekst sagt at vi ikke ønsker allverdens klær og leker. Min far kan istemme at: " ja, det har jeg også sagt maaaange ganger, men hun vil ikke høre". Min bror har også sagt tydelig ifra. Problemet er at hun ikke hører etter! Hun ler det bare bort, og kan bruke omtrentlig hele tiden på besøket vårt på å prate om det hun har kjøpt til barna, og hva de hadde av andre varer på den og den butikken! Vi viser ingen interesse (ja, kall det stygt), men vi er rett og slett rådløse!! Ungene får ALTFOR mye av både ting og klær. Hun spør ikke hva de trenger, og kjøper derfor fryktelig mye som ikke blir brukt. Broren min sier det er sykelig, og jeg er faktisk enig. Vi ser det rimelig klart.....:-( Hun har ofte endt opp med å bestille klær i kataloger for barnebarna sine, som både jeg og min svigerinne også har bestilt! Hun forhører seg aldri på forhånd, og det er leit. Jeg har vært så drøy at jeg har sagt til henne at jeg gir noen av tingene videre til andre, siden ungene mine enten allerede har samme plagg, eller har nok av det i skapet. Og da har hun kommet med flere BÆREPOSER med tøy, gjerne kjøpt på salg..... Vi har gitt opp, og tar imot, og fortsetter med å gi videre....Veldig synd, men hvis det har bikket over til å bli sykelig, så er det ikke så mye å gjøre med det dessverre.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 Tusen takk for fine svar:). Jeg har bedt samboeren min om å ta det med henne men han er litt "veik" ovenfor moren sin og har tydeligvis masse respekt for henne og redd for å trå feil. Jeg har gitt uttrykk for det når hun kommer med gamle ting hun ikke vil ha lenger. Sagt at vi har så mye allerede, men ellers tusen takk, osv... Det er verre med nye ting hun kjøper til barna. Jeg får tenke litt på "hyggelige" måter jeg kan si fra på.... HI
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #21 Skrevet 25. januar 2011 Farmor her er også litt slik. Vi har prøvd å si vi ønsker oss visse ting til jul, bursdag osv, som strikkede klær, noe hun kan. Men så må hun liksom slenge med noe ekstra "skrot", som vi absolutt ikke har ønsket oss... Som en altfor liten sydvest, og noen altfor harde tøfler fra Europris, ikke at det nødvendigvis har noe å si, men på fottøy vil vi gjerne ha litt kvalitet. Hadde hun spurt først hadde hun fått vite at vi både hadde tøfler fra før, og sydvest, og at han brukte større størrelser... Og vi hadde sagt vi ønsket oss tog til togbanen, noe som ikke hadde blitt dyrere! Og vi hadde også vært fornøyd med kun det flotte hun hadde laget. Ikke gikk det å bytte heller, så vi gav det til fretex. Neida, ikke noe stort problem, men jeg syns det er sløs, og rart hun ikke hører. Og en annen gang kom hun med en ganske stor ramme med to bilder, HELT ELENDIGE, he he. Måtte bare humre litt. Og ikke er det stor omtanke heller, hun sier da at det var bare noen bilder hun hadde liggende... Samtidig som hun forventer vi skal henge disse bildene i den store rammen opp på rommet til barnet. Jaja.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #22 Skrevet 25. januar 2011 Jeg både skjønner og ikke skjønner deg jeg. Jeg skjønner deg godt når det kommer til ting hun selv ryddet ut av huset sitt, for å gi videre til deg, dels fordi det er annen manns skrap og fordi det ikke passer inn i hvordan du ønsker at hjemmet deres skal se ut. Slik jeg ser det kan du gjøre 2 ting. 1) fortsette å samle dette på loftet for så å la dine egne barn plukke med seg det dem muligens liker eller vil komme å trenge den dagen dem selve flytter for seg selv. Det kan være både dyrt og vanskelig å skaffe seg ting og pynt til hjemmet i den alderen samt at dem kanskje vil ha en stil hvor disse greiene passer inn eller dem vil synes det er koslig å ting fra besteforeldrene. 2) Du må ta tyrene ved hornen og sette deg ned å forklare for henne at du er takknemmelig for at hun tenker på dere, og vil gi dere ting. Men at du føler dere selve har mer en nok, og at du tar imot av takknemmelighet, men at det ikke blir brukt hos dere og at hun heller bør gi tingene sine til dem som virkelig trenger dem, og at det ville gjort deg glad. Når det kommer til at den kjøper ting til barnebarna, skjønner jeg deg dårligere.Det at du vil lære dem måtehold og verdien av ting, trur jeg helt fint du klarer til tross for at besteforeldrene kjøper mye tinger til dem. Dem vil helt fint klare å forstå at det er forskjell på dere og besteforeldrene og klare å skille på hvordan regler og standpunkter dere har , og separere det fra det dem får av besteforeldrene. Du kan jo vri på det til noe positivt isteden. Siden du mener det blir så mye leker av dette så kan du jo gjøre det til en tradisjon at du og ungene samler sammen tinger 1 gang i året og gir det videre til barneavdeliger,avlastningsboliger, mødrehjem, krisesenter etc og så gjøre et litet poeng av at "tenk så flott at bestemor/farmor gir dere så mye slik at disse barna kan dra nytte av det" feks. Da har du slått 2 fluer i en smekk og både barn du og farmor kan være forsnøyde. hvis det da ikke er "støvet på hjernen" som stopper deg ,og at det er pga deg ,og at lekene ikke passer inn som er det egentlige problemet.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #23 Skrevet 25. januar 2011 Anonym 14:02. Synes fremdeles ikke det er riktig av besteforeldre å kjøpe allverdens, når Hi sier de ikke har bruk for det! Svigermor må ta hintet og respektere dette. Synes heller ikke det virker veldig greit å samle ting for deretter å gi dem videre. Bare bry! Og for hva du vet, er det mulig Hi må gjøre dette myyyyye oftere enn bare 1 gang i året. Det er ikke slik at man ikke er takknemlig, men det går an å spørre om behovet først!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #24 Skrevet 25. januar 2011 Jeg er anonym 14:02 Jeg har vel ikke sagt at jeg trur det kommer av utakknemmelighet. Jeg sa at hvis hun var redd dette ville ødelegge for de verdienen om måtehold hun har ,så skriver jeg jo bare at jeg ikke trur det vil gjøre det.Fordi jeg er sikekr på at barna vil klare å se forskjellen. Jeg synes ikke det er riktig av henne å bestemme hva besteforeldrene ønsker å gi bort heller jeg da. Et annet alternativ kan jo være at ungene kan få disse tingene, men at mye av de kan være hjemme hos besteforeldrene da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå