Gå til innhold

Spm ang uførhet og overtakelse av foreldrepermisjon for far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom mor er ufør har far automatisk rett til å ta ut hele foreldrepermisjonen i alle tilfeller da?

Jeg kjenner noen som har fått innvilget dette (poenget er jo at mor er for syk til å ta seg av barnet). Far er altså hjemme hele foreldrepermisjonen sammen med mor. Spørsmålet er at dersom man er ufør og er for syk til å jobbe er man da også automatisk for syk til å ta seg av eget barn, eller er det individuelle vurderinger?

Må ærlig innrømme at jeg er litt skeptisk til denne ordningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke noe automatikk i det, men det går an å søke.

Nå er det jo ikke så mange uker mor har "enerett" på da. Husker ikke hvor mye, men tror far har like stor/større rettigheter en mor i så henseende.

Skjønner ikke hvorfor du er skeptisk jeg da. Det viktigste er vel at barnet har det bra!

Jeg er mer skeptisk til folk som er så ufør at de ikke kan ta vare på et barn, velger å få barn jeg for min del. Er delvis ufør selv og i utg.pkt forholdsvis frisk (derav delvis ufør), men vi tok en vurdering og spurte fam/venner til råds før vi valgte å få barn.

Skrevet

Jeg uttrykte meg ikke helt korrekt da jeg skrev at jeg var skeptisk til ordningen.... Det er ikke helt riktig. Det er så mange elementer ved en slik situasjon, men dersom det var slik at det er automatikk i at far får permisjon når mor er hjemme vil jeg si at det burde være noe som var behovsprøvet. Må si meg helt enig med deg at jeg også stiller spm ved de som er så syke at de ikke kan ta vare på et barn får et barn. Jeg forstår det bare ikke. I den familien jeg kjenner til har de også fått et barn med spesielle behov. Venter bare på den dagen de sier de skal ha 1 barn til :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...