Gå til innhold

Hvorfor gjør hun slikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor har en merkelig måte å tilnærme seg babyen vår (10 mnd) på ... Hun er veldig brå i måten å være på når hun er sammen med oss, og jeg lurer nesten litt på om babyen er litt redd henne. Babyen strekker aldri armene til henne når hun spør om hun vil komme til bestemor, hvis babyen går rundt f.eks bordet snur hun og går en annen vei enn til der svigermor sitter. Og svigermor følger etter henne og prøver å få/tvinger babyen til å komme til henne. Sier "nå skal du sitte på fanget om du vil det eller ikke". Og selvfølgelig vrir vesla på seg og skriker, hun vil ned og bestemor blir sur. Hun er også veldig oppsatt på at hun skal "plage" henne. Sier at nå er vesla blitt så stor at hun kan bli plaget av bestemor; dvs hun kiler henne, "klyper" henne i armer, bein og på kinn. Ofte gjør hun dette når jenta skal spise slik at måltidet blir ødelagt. Jeg spør pent om hun kan vente til jenta er ferdig å spise, men det er som om hun ikke bryr seg om hva jeg sier.

Jeg ønsker jo ikke at babyen skal være redd bestemora, spesielt siden hun faktisk skal passe henne noen timer av og til når jeg begynner å jobbe igjen. Og ikke nytter det å forklare svigermor at hun må prøve å tilnærme seg vesla på en roligere måte, og heller la henne komme når hun vil og føler seg trygg. Det virker også som om hun er sjalu på svigerfar fordi jenta går frivillig til han, han er rolig og "trenger seg ikke på" babyen.

Noen som har vært borti lignende med besteforeldre eller andre familiemedlemmer? Hva gjorde dere for å løse problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, med begge to (altså, har 2 barn med 2 forskjellige)

Det nytter faktisk ikke å si noe, desverre... Her går ungene mest til svigerfar også, for han bare "er der", og svigermor maser "komme til bestemor da, komme til bestemor".....

Men altså, nei. Jeg har ingen råd, men tar gjerne imot!!

Skrevet

Pust dypt, tell til ti og la de to finne ut av det :-) Svigermor skal også ha en plass i livet til barnet, og "velmente" råd fra irritabel mor er definitivt ikke med på å forenkle den prosessen. Når svigermor begynner å passe barnet, lager de to sin egen kjemi som definitivt vil være bedre enn den som er når du sitter og sukker og ojer ved siden av :-)

Skrevet

Begge våre jenter har vært slik. De ville ikke til farmor, og helst ikke farfar heller, mens bestefar var den store helten:)

Litt pinlig for oss foreldre i familieselskaper der jentene viste tydelig at de bare ville være sammen med bestefar og bestemor, mens de overså farmor og farfar totalt...

Vi så jo hva som var grunnen. Det ble altfor mye "styr" rundt farmor og farfar, alt skulle skje på deres premisser og ikek barnas.... Dette oppdager barna raskt, og de likte bedre besteforeldrene som "bare" var der og ikke gjorde så mye ut av seg. Der ble det mer naturlig.

Nå når jentene er 3.5 og 6.5 år viser de ikke like tydelig denne forskjellen, men hvis det blir snakk om overnatting er det kun bestemor og bestefar som er noe stas.

Har ikke noen spesielle råd å komme med, men vi sa fra om at de ikke likte å bli kastet opp i lufta, herjet med og kilt. Det gikk litt bedre når farmor og farfar sluttet med dette. Minstejenta viste tydelig at hun var livredd når farfar hev henne opp i lufta, men han ga seg ikke. Da gikk mannen og tok henne fra han og sa at dette likte hun ikke. Han ga seg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...