Fruktjuice-og-vann-lensmann... Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Hei! Jeg lurer på hvor mange som bruker langrennski og/eller slalomski på regelmessig basis til sine barn på 2-8 år. Hvordan organiseres dette mtp. flere barn i familien? Jeg bare lurer, for jeg synes det er vanskelig å få det til! Synes det finnes så mange flinke småttiser på ulike ski, og jeg trenger tips til hvordan mine små skal mestre dette! Består alle familier av superdamer og supermenn? Finnes det barn som ikke mestrer skigåing når de begynner på skolen feks? Hmmm...mye man skal lure på!
It's all about me Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Her er det pappan i huset som tar med ungene ut på ski. Jeg kaster meg på lasset når minstemann er stor nok også. Men dessverre regner snøen som oftest bort før den i det hele tatt rekker å legge seg, så mye skigåing blir det ikke.
lille sprelle Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Snupp på snart 3 prøver seg litt på langrennski. Gjorde det i fjor også. Det går ikke akkurat unna, men vi vil ikke at hun skal bli lei heller. Vi "presser" litt ifht at hun skal prøve, men hun får lov til å ta av seg skiene så fort hun har prøvd litt hvis hun vil. Har ingen planer om nedoverski på lenge enda. Hun må først bli stødig på langrenn. Satser på skiskole neste år.
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Begge to ( 6 og 3 år) står både på langrenn og slalom. Minsten ble 3 i september, men prøvde seg i slalombakken allerede forrige vinter. Da var eldste akkurat fylt 5, og sto i den store bakken med samboern, mens minsten sto i den lille med meg Det blir ikke så mye langrenn siden det ikke er fullt så gøy for minsten, men eldste står mye på langrennski. Vi voksne har ikke, så det blir ikke fullt så "aktivt"
Julie Angelica:) Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Datteren min går i utebarnehage, og på vinteren er dem masse ute på skiturer, og dem går på ski så mye dem vil i barnehagen da dem har kjempestort uteområde Hun er superglad i å gå gå ski, og jeg synes hun er så flink (selvfølgelig) Skiene er igjen i barnehagen i ukedagene, men i helgene (når hun er hos meg) tar vi dem med hjem og er ute på skiturer når været tillater det. Kjempemoro Slalom har vi ikke prøvd enda, men tenkte å få til det utover nå frem til våren. Kjempefine barnebakker i alpinanleggene rundt omkring her vi bor Datteren min er 4,5 år
Gulosten™ Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 Sender henne ut i skauen med besteforeldrene som har tid og som gidder Jeg gidder ikke, for å se det pent. Hater å være ute. Hehe.
Cornelianelia Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 Vi har en på fire og en som blir to til våren, vi synes ikke det er noe vanskelig å organisere skigåing. Er som regel ute hver helg når det er skiføre. Enten en eller begge dagene i helga. Storesøster på fire begynte å gå på ski da hun var to og et halvt år. Hun har nå gått masse på ski de to siste vintrene og klarer fint å gå en tur på ca tre kilometer. Hun klarer å gå fiskebein i oppoverbakken, hun kan ploge i nedoverbakken og viktigst av alt er nesten at hun reiser seg lett opp igjen når hun faller. I fjor var lillebror baby. Vi var mye ute alle sammen da også. Enten lå han i pulk, men ellers var vi på en barnevennlig slette i nærheten her, hvor storesøster øvde på å stå i små bakker og minstemann lå i vogna og sov. Hun gikk opp og ned i bakken om og om igjen og vi hadde satt vogna litt i utkanten av området Funket helt fint det. Han sov jo lett i to timer i strekk. Men vi gikk selvsagt ikke tur langt fra vogna. Lillebror er 21 måneder, han har ikke prøvd ski ennå, men synes det er greit å sitte litt i pulk. Men vi synes ikke det er så lett å dra på "heldagstur" med matpakke, selv om storesøster orker det, for det blir kjedelig for ham å bare sitte i pulken. Løsningen er å gå en tur mens han skal sove likevel. Eller å være i et området der vi kan gå en liten tur først med pulk og så kan alle sammen ake etterpå. Noen andre råd for barn og ski - dette engasjerer meg nemlig veldig: * La barnet gå uten staver når det skal lære skigåing. Blir for mye å holde styr på ellers. Man får best balanse når man går uten først. * Og uten staver er det lett å lære ungene å holde hendene på lårene i nedoverbakken. Da bøyer man lettere knærne og får riktig teknikk. * Lær ungene hvordan de reiser seg når de faller. Det er ikke noe moro hvis man blir liggende helt fastlås og ikke kommer seg noen vei hver gang man går på huet i snøen. For falle gjør alle barn, det må man bare regne med. * De voksne bør gå på ski sammen barna. Ungene tar etter de voksne. Har sett altfor mange voksne gå på beina ved siden av. Hvor gøy er det for ungene å gå på ski da? * Ta med termos med kakao, appelsin, kvikklunsj etc. Kos dere ute. Det er ikke viktig med lange turer. Det viktigste er at alle har det moro utendørs sammen!
ABC123:-) Skrevet 24. januar 2011 #8 Skrevet 24. januar 2011 Tror det kommer litt an på om foreldrene selv liker å gå på ski. Ingen av oss er spesielt glade i det, så det virker som et stort "løft" å organisere det for ungene, i en travel hverdag er det så mye annet å prioritere! Et av barna våre har begynt på skolen og har aldri stått på ski i hele sitt liv. Nå bor vi på en kant av landet hvor dette ikke er noe tema - men hadde vi bodd slik at skidager på skolen var en årlig foreteelse, ville jeg nok passet på at barnet fikk trent seg såpass at det ikke falt utenfor på noen måte. Tatt det som en jobb, tenker jeg.
Cornelianelia Skrevet 24. januar 2011 #9 Skrevet 24. januar 2011 Kjære mor: Det er ikke noe løft og ork og jobb. I helgene skal man jo gjøre noe hyggelig sammen likevel. Og ungene trenger å være ute. Nå i vintersesongen er ikke lekeplasser så veldig gøy. Så da er ski, skøyter, aking, snømannlaging etc toppen!
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 For oss var det skigåing allerede fra knapt fylte 2 år, og så var det ikke spes interessant et år-halvannet, men så ble det ski i barnehagen og siden har hun gått masse på ski. Pappa er også veldig glad i å gå på ski, og nå går de glatt turer på 3-4 km, dog med hund... Frøkna går også lysløyperenn en kveld i uka, gjorde det i fjor også. Er 5 1/2. Håper å få prøvd litt alpint utover nå, regner med hun tar det fort. I deler av landet der f.eks. skidager o.l. er vanlig på skolene; altså i deler av landet med stabil vinter, synes jeg foreldrene bør være "såpass" at de lærer ungene sine å gå litt på ski, og i alle fall lære dem at det faktisk er mye moro å finne på ute.
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Glemte selvfølgelig: Organisering av skigåing er ikke noe pes. Ungen vil jo ut uansett, på ettermiddag og helg. Om hun leker med ski på beina eller uten - spiller ingen rolle. En av oss følger henne på lysløyperenn, ellers trener vi litt sammen alle, eller en av oss er hjemme mens den andre trener, er på møter osv. Vanlige jobber begge to, men mannen begynner forholdsvis tidlig og dermed kan han slutte tilsvarende. Jeg er lærer og har noen litt kortere og noen lange dager og prøver å la være og bruke barnets våkentid på kveld og helg til skolearbeid.
*Little Miss Sunshine* Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 Vi gjør det litt forskjellig. Barna er forresten 3 og 5 år. Jeg går av og til turer med elste alene i skogen i helgen - vi kan gå fra her til starten på skiløypen på 5 min. Barna går på ski i barnehagen en gang i uken eller noe, i allefall elste. Vi går alle 4 en tur noen søndager - kanskje andrehver uke eller noe? Da går en voksen med hvert barn og vi venter på hverandre underveis og bytte litt på hvem som går i snegletempo med yngste ;-) Barna går på onsdagsrenn (renn på stadion her hver onsdag, hvor barna får startnummer og går rundt stadion) - det er litt stress å nå etter barnehagen noenganger når vi skal hjem og spise/skifte først, men barna syns det er stor stas Jeg er ikke supergod på ski eller noe, er dansk og kjøpte mitt første par langrennski siste år - men jeg synes det er veldig moro å lære sammen med barna (Selv om det nok ikke går så mange år før de blir bedre enn jeg ;-) Slalomski har barna ikke - og hvis jeg og mannen en sjelden gang står på nedover-ski er barna hos besteforeldrene.
Gjest Filifjonka Skrevet 24. januar 2011 #13 Skrevet 24. januar 2011 Vi er ofte ute på ski. Nå er mine store da, den yngste er 7 år. Men vi har gått på ski siden de var små. Da de var store nok til å begynne på ski hadde vi med akebrett. Så fikk de gå litt og sitte litt på akebrettet. Dette styrte de selv. Turene var aldri lange, og vi hadde med kakao og noe spiselig. Tente bål og koste oss ute. Jeg har brukt mye tid i hagen og på jordet med dem og laget løyper og hopp. (Vel, dette er litt løgn. Mannen min har brukt mest tid på dette...) For oss har det vært viktig at ungene skal ha det gøy på tur, ikke at vi må gå så og så langt. Og så må jeg få skryte litt av barnehagen ungene gikk i. Der var de voksne utrolig flinke. De hadde skiløype på uteområdet, og de hadde faste turer hver uke. De gikk masse på ski. De hadde en lavvo i skogkanten like ved et jorde, der var det akkurat passe bratt til at ungene kunne leke seg på ski. Jeg syns det er greit at de mestrer dette sånn noenlunde når de begynner på skolen. Vi kan ikke regne med at lærerne skal ha tid til å "bære med seg" alle ungene.
Tokatter_USA Skrevet 24. januar 2011 #14 Skrevet 24. januar 2011 Både mannen min og jeg liker å gå på ski, men turmulighetene her vi bor er mildest talt begrenset. Vi har hatt mye snø hver vinter i flere år, og det er løyper her som blir preparert, til og med en lysløype, men løypene er korte. I dag gikk jeg den lengste og mest interessante sløyfen to ganger, og det tok kanskje 40 minutter. Så jeg er egentlig ikke kjempeinspirert, men vi prøver, hvert år. Snups (6 år) fikk ski da hun var tre, og nærmeste løype er 50 m. fra huset vårt. Det er flatt (men pent, i en løvskog langs en elv), så hun har fått øve, men hun blir fort lei av det. Vi har ikke dristet oss til de bakkete løypene ennå, fordi selv den bittelille bakken vi har her, har hun vært redd for. Men i år har interessen hennes økt (bl. a. fordi hun har fått gå sammen med en venninne for første gang), så jeg har tenkt å ta henne med i den mer interessante sløyfen før snøen smelter. Boller og kakao er da en selvfølge. Men, til hovedinnlegget: Vi bor i USA, og som skifamilie er vi adskillig ivrigere enn noen vi kjenner. Men mange av småttingene i andre familier er minst like flinke som vår datter, så snart de får skiene på bena for første gang! De raser av gårde, setter utfor, detter og kommer seg opp og har det gøy, mens Snups bare kjeder seg, gidder ikke, har vondt og er sliten. Vi trodde liksom hun skulle vise sine norske skigener og bli en ener på ski med det samme, men de idéene ble fort plukket av oss da hun var med i et renn som fireåring, sutret og ville gi seg, og ble tatt igjen av en treåring fra Etiopia som hadde startet et minutt etter henne.... Nei, vi trodde jo EGENTLIG ikke det. Jeg var ingen ener jeg heller. Men jeg håper hun blir litt villigere til å prøve litt hardere etter hvert - på alle områder.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 24. januar 2011 #15 Skrevet 24. januar 2011 Vi tar med barna på onsdagsrenn/skikarusellen hver onsdag fra de er 2 år. Slik organiserer de fleste skiklubbene i landet. Ellers er skia med i barnehagen av og til, og vi drar opp til løypa i helgene. Vi har stor tomt så sist søndag inviterte vi venner og hadde skirebus i hagen ;-)
camilla^ Skrevet 25. januar 2011 #16 Skrevet 25. januar 2011 Ungene er støtt og stadig ute på ski, men det er ikke jeg. Ungene syns det er kjempegøy med ski, men å gå i skiløyper syns de ikke er stå stas. De styrer og herjer i hagen, lager hopp osv. Begge har hatt ski på beina før de var året, og de vil sjelden ta de av seg. Slalomski har de aldri prøvd seg på tror jeg. Om de kommer til å prøve det med det første blir nok det med tante eller onkel tenker jeg. Jeg driver ikke med slikt, jeg kan være med men jeg tar ikke ski på beina. Regner nesten med at de heller vil ha telemarkski enn slalomski på beina også. Vi har skiløyper nesten rett på utsiden av døra, så ungene kan gå rett bort om de vil. Men de har laget seg det de vil ha i hagen, så de har ikek så lyst å gå til skiløypene. De går ofte på skiturer med skole og barnehage også. Så her er vi ikke superfamilie selv om ungene syns det er gøy med ski. Fars siden av familien har hytte på fjellet også, så de er der noen ganger og der blir det lengre skiturer. Men mine unger er ikke like glade i å gå lange skiturer som resten av familien der har jeg fått med meg. Ser mine unger en bratt bakke, hyler de og hiver seg uttfor, da er resten av skituren spolert....
meg & to små vampyrer Skrevet 25. januar 2011 #17 Skrevet 25. januar 2011 Jeg virkelig misliker ski. Men 4åringen har arvet et pars ki og øver med sin mormor og i barnehagen. Mannen min har ikke ski. Jeg har et par arvede selv med skisko som er to nummer for store... kan jo i teorien gå litt, men... Langrenn det er snakk om forresten. Aldri stått slalåm noensinne jeg...
meg & to små vampyrer Skrevet 25. januar 2011 #18 Skrevet 25. januar 2011 slalom kanskje ja.. der ser dere hvor lite orientert jeg er.
labine Skrevet 25. januar 2011 #19 Skrevet 25. januar 2011 hos oss er det ikke mye pes...vi har oppkjørt løype rett utenfor huset - og en serveringshytte i passe avstand fra oss. Gubben er glad i gå på ski så det er stort sett han som har tatt seg av unga og skigåing. I år må vel jeg være med litt siden eldstemann er mye bedre til å gå på ski enn mellomste...og så får minste være med i pulken...Skia hennes får plass i pulken så hu kan gå litt innimellom om hun har lyst - sånn gjorde vi det også med mellomste så lenge han var liten nok til å sitte pulk...men det er stort sett eldstemann og gubben som går regelmessig på ski - sånn ca tre ganger i uka....
*Rutletutt* Skrevet 25. januar 2011 #20 Skrevet 25. januar 2011 eldste på 6 år stod mye på langrenn i sist vinter da det var så myesnø. Han ble fort veldig flink og trygg. Han var endel sammen med morfaren alene og endel sammen med meg, pappaen, lillesøster (på akebrett), mormor og morfar. Fikk nyttet alle de flotte vinterhelgene maks i fjor. Denne vinteren har det bare vært en skidag så langt pga dårlig med snø og pent vintervær (og passende anledninger til å dra ut på ski selvsagt). Har tilgang på hytte på Hemsedal, så blir forhåpentligvis noen fine skihelger der i løpet av sesongen, da på slalom. Lillesøster på 3,5 år har ikke prøvd seg på ski enda. Gutten stod første gang på ski da han var 4 år.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 25. januar 2011 #21 Skrevet 25. januar 2011 Her er det langrenn det går i, foreløpig... Minstyemann på 3 går i idrettsbarnehage, og de er mye ute på ski om vinteren. Eldstemann på 5 er ofte med pappaen på skitur, de drar gjerne ut rett etter middag på hverdager og går en liten time før leggetid. I helgene prøver vi å gå sammen alle 4, men det er ikke alltid like lett! ;o) Ingen superforeldre her i huset, bare litt ekstra planlegging! ))
ABC123:-) Skrevet 25. januar 2011 #22 Skrevet 25. januar 2011 Vinterstjerne: Det kommer an på hvor i landet man bor. De få gangene det er snø her, koser vi oss i akebakken, vi som alle andre. Skiopplæring når man selv ikke liker å gå på ski, er noe ganske annet - en jobb. Klart det er koselig å være ute sammen med ungene - men ikke alle foreldre er fødte skigåere, og det må også være lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå