Gå til innhold

Til alle dere skinnhellige Dib-damer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi!! Når det står i avisen så MÅ jeg bare gjøre det for jeg MÅ alltid gjøre det som står i avisen.

Her om dagen sto det forresten at det er helt ok å putte en avokado opp i rompa. Da gjør jeg det også.

Skrevet

Herre, så barnslige og teite noen kan være... Du har sikkert ikke lest artikkelen engang, og mest sannsynlig gjorde du det ikke, fordi du fremdeles mener at DU VET BEST! Jeg er nå glad mine barn vokser opp i den viten om hva alkohol er og at man kan nyte det uten å bli avsindig dritings...

Skrevet

Hvorfor er det så forbanna viktig for dere hele tiden å vise dere frem her? "Se her, det står at det er greit. Æddabædda":

Hva med å bare gjøre det dere selv mener riktig, og drite i hva alle andre mener?

JEG ønsker ikke å drikke med mine barn tilstede, ei heller når de sover i samme hus. Men det betyr da ikke at jeg ser ned på andre som velger å gjøre motsatt av meg?

Men her blir man jo lynsjet om man sier hva man mener når det kommer til barn og alkohol? Jeg skjønner ikke.... Hva er det som er viktig å få frem? Kan ikke folk bare gjøre som de vil da?

Skrevet

Trenger ikke lese en artikkel om noe som er så selvfølgelig...

Selvsagt er det foreldrenes oppførsel som teller. Om man tar et glass vin eller to, så endrer man ikke personlighet.

Så jeg skal fortsette å nyte mine to glass i helgene;)

Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det jeg mener er best. Og jeg finner det verken barnslig eller teit å ikke ville drikke med barna tilstede. Jeg finner det heller verken barnslig eller teit å la være å gjøre ting som står i VG. Heller tvert i mot.

12:08

Skrevet

det blir viktig fordi så alt for mange av disse "pripne" damene kommenterer og dæmmer nedenom og hjem hver gang noen ymser frampå om noe som er uakseptabelt i deres hjem!

Skrevet

Artikkelen handlet vel helst om foreldre som vet å stoppe i tide. De som ikke drikker så de blir påvirket.

Gjelder jo ikke de som bæljer nedpå allverdens og som blir fulle med barna tilstede!

Et par øl eller et par glass vin skader ingen.

Skrevet

Jeg tror det er viktig å vise barna at det faktisk går an å ta seg ett glass eller to uten at det blir fest!!! At alkohol er normalt og at man ikke trenger å bli drita hver gang man åpner en alkoholholdig flaske. Når jeg sammenligner meg selv med venner som hadde foreldre som ikke drakk foran barna er det definitivt jeg som har det sunneste forholdet til alkohol. Spesielt i ungdomsårene da man skulle eksperimentere. Er det fy-fy og hemmelig er det jo noe man har lyst til å utforske, er man åpen om det så er det ikke så spennende. I Norge har vi et usunt forhold til alkohol.

Skrevet

dette med alkohol er veldig vanskelig og jeg er ganske enig med deg.

Selv har jeg vokst opp i et hjem med en alkoholiker der drikkingen som oftest startet på torsdag og varte til søndag...

Jeg har en datter på snart 6 år og det eneste av alkohol jeg har hatt i meg foran henne er en og annen pilsen i forbindelse med grilling i fjor sommer. Jeg ventet altså til hun var fylt 5 år før jeg drakk alkohol foran henne.Det er livsfarlig å si hva man mener her inne ser det ut som, men for min del er det iallfall viktig at barna mine kan se at mamma drikker en halvliter til maten (jeg liker ikke vin) og de valgene jeg har tatt har vært riktige for meg. Nå er jeg gravid og koser meg masse med alkoholfritt øl =)

Skrevet

Men hvorfor er det så viktig? Hvorfor MÅ barn se at voksne kan kose seg med noe de selv ikke kan drikke før de er 18? Jeg mener ikke at det er noe galt i at noen mener dette, men jeg lurer alvorlig på hvorfor. Hvorfor er det viktig?

Jeg kjenner mange som har vokst opp i hjem der det ikke har blitt drukket alkohol, hvor noen enda ikke har vært på fylla ( i en alder av snart 30) mens andre igjen var søplefulle før de omtrent gikk ut av ungdomsskolen eller tidligere. Hvorfor skal det lages et så stort tema utav det?

Ja, jeg drikker selv i festlig lag, og jeg kan ta et glass vin eller 3 når ungene er her, men jeg poengterer ikke at "Nå skal mamma drikke vin. Det er voksendrikke". Jeg bare tar et glass. De vet ikke hva det er engang.

Skrevet

Jeg er helt enig med Hi.

Å ta et glass vin er vel ingen fare. Verre hvis man blir synlig beruset.

De ungene som vokser opp hvor alkohol er et tabu, kommer til å bære de verste på å prøve det også. Garantert. Det som ikke er lov er spennende, ser de at foreldrene tar seg et glass vin og ikke lager noe styr, så er de ikke så ivrig på å prøve det, for da er det jo ikke "forbudt"

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at det offentlige anbefaler totalavhold, samme under graviditet. På samme måte som det er lovforbud mot og knipse fingre.

Av den enkle grunn at jeg tror dette på generelt grunnlag hever terskelen for folk i forhold til å knipse fingre og drikke alkohol. Ikke sagt at de som knipser ER barnemishandlere, men kanskje skal det mindre til før noen VARLSER om mishandling når de vet så lite skal til før man kan si det er det...Og kanskje noen lar være og knipse pga loven, og kanskje noen av disse igjen ikke hadde greid og stoppe med et knips, men utviklet det til ørefik, ris og slag med belte..Hvem vet..På samme måte som et offentlig råd om totalavhold rundt barn gjør at mange velger og ikke drikke så lenge småbarn er i hus, eller at de som drikker heller velger bort glass nummer to med vin enn å si ja..."for sikkerhets skyld":..

For den generelle nordmann- og kvinne har slike lover og råd minimalt og si, vi gjør som vi føler for, fordi vi VET vi har kontroll.-men for noen kan det være alfa og omega for at de velger bort alkohol og knipsing eller de velger regelmessig VOLD og FYLL. Fordi de har vansker med og kontrollere seg om de først starter......Derfor er det totalt unødvendig og komme med slike saker som kan gjøre at folk "bikker over" til annen mening...Og ikke bare tar det vinglasset til maten, men gjenre tømmer hele flaska.....Vi som tar bare det ene glasset vil mest sannsynlig ta det glasset, uansett råd fra det offentlige, men NOEN vil kanskje pga dette ta steget lenger ut, fordi "barnet tåler det".....Og det blir feil...

Skrevet

"- Det er neppe noen grunn til å tro at det er farlig at foreldre eller voksne nyter alkohol med barn til stede. Det er mengde, oppførsel og sammenhengen som avgjør, sier Hilde Pape til Dagbladet.

Pape, som er forsker ved Statens institutt for rusmiddelforskning, viser til at 90 prosent av voksne i Norge drikker regelmessig. Hun mener at barn blir eksponert for foreldrenes endrede sinnsstemninger hele tiden, også uten at alkohol er med i bildet. Hun mener derfor det er en myte at barn blir utrygge av foreldre som drikker alkohol."

Hva med dette er det folk som er avholds i nærheten av barna ikke forstår?

Jeg tror, i likhet med Hilde Pape, at det er sunt at barn ser at det går an å ta seg en pils til fotballkampen eller et glass vin til maten uten at det ligger noe mer i det enn at det er kos. Da lærer de seg at litt alkohol er greit, og at det er noe man inntar for kosens skyld, ikke for å fylle og feste. Eller vil dere at barnets første møter med alkohol skal bli fyllefanter de ser ute, og hysteriske venner som har fått tak i alkohol fra eldre venner eller ved å fiske utenfor butikker? Det som er forbudt blir automatisk tusen ganger mer spennende. Ved å vise at det er normalt å ha alkohol i huset og ta seg litt i ny og ne for kosens skyld bidrar man ikke til noe annet enn å fjerne spenningen rundt alkoholen. Da har dere også mulighet til å påvirke barnets oppfatning av alkohol, istedenfor at dere mister all makt når alt barnet får se av alkoholkonsum foregår utenfor hjemmet.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe alkohol til mine barn eller godta at de drikker før de er gamle nok, ei heller kommer jeg til å drikke meg snydens foran mine barn.

Skrevet

At forskere foreløpig ikke kan dokumentere noen uheldig effekt, betyr ikke at den ikke finnes. Det er faktisk ikke alt her i livet som lar seg tallfeste. Det er heller ikke alt som det er blitt forsket nevneverdig på. Men media griper selvsagt sånne saker begjærlig.

Skrevet

Men jeg skjønner ikke helt.. Forteller dere barna "Dette er alkohol, det er voksendrikke, det er det bare voksne som kan drikke - du må vente til du blir 18 år!"?

Jeg har vokst opp i ett hjem hvor pappa tok seg en drink på nyttårsaften og en og annen øl til maten (kanskje tre ganger i året). Mamma har vel smakt ett og annet glass vin, kanskje to flasker i løpet av livet ;)

Og jeg må jo si at jeg er den i venneflokken som har det mest naturlige forholdet til alkohol.

Og "barskapet" det har vokst seg større og større ettersom årene har gått - siden pappa gjerne får vin eller en eller annen form for sprit når han ferdigstiller ett hus.

Jeg har aldri (før etter at jeg ble sammen med samboeren min i en alder av 16 år) vært i ett familieselskap hvor det har blitt servert alkohol. Så jeg har sett og opplevd hvor morsomt man kan ha det uten alkohol - i det hele tatt! Og jeg tror nok det har vært med på å gjøre meg mindre nysgjerrig på alkohol enn de som har hatt foreldre som har drukket litt nå og da, men som har poengtert veldig at "det får du ikke lov til" "ikke før du kan kjøpe selv" osv..

Nå er vi ikke så glade i alkohol, og drikker aldri til maten eller sånne ting. Men jeg tror nok at våre barn allikevel skal kunne få ett normalt forhold til alkohol... For jeg tror ikke på noen måte at den eneste måten å lære måtehold er ved å ta seg to glass hver helg (selv om jeg verken ser ned på eller dømmer de som gjør det!!) ;)

Skrevet

Anonym 13:21. Det er jo nettopp mitt poeng; å ikke lage et poeng av det! Det er da ingen her i huset som sier til ungene at "nå skal pappa ta seg en øl til maten blablabla"! De ser kun at far tar en boks med "noe" og heller i et glass, drikker det til maten og ferdig med det. Vi er så j*vlig opptatt av dette med alkohol i Norge og det er vel derfor de fleste nordmenn har en ukultur med å drikke seg snydens hver gang de rører alkohol, veldig mange har ikke et naturlig forhold til det og dersom de aldri har sett mamma og pappa drikke alkohol uten at de har blitt drita så vil de jo tro at det er sånn det skal være. Jeg kjenner få nordmenn som kan drikke et glass eller to i godt selskap for så å stoppe - de jeg kjenner som "kan" det har bodd i utlandet og er vant til andre drikkekulturer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...