Gå til innhold

et rent helvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. altså det komme i allefall å bli et helvete å få rekkehuset skinnende rent til salg... Så jeg trenger supre husmortips for problemområder:

- dusj

- komfyr (og veggen bak)

- tegninger på vegger ellers...

Hvordan gjøre jobben enklest mulig?

Ellers er vinusvasken vel oversått. Advarsel til andre: ikke fotografer mens du pusser vinduer... "Plopp!... hvor ble det av kamera mitt?"

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Komfyrvask hater jeg inderlig. Der har jeg ingen tips. Dusjen vaker du med en mikrofiberklut for glass og sitron(jeg pleier å kjøpe sitron på flaske). Skyll etterpå;)

Tegninger på veggen og andre steder de ikke skal være fjerner du med magic eraser, svamp fra Scotch(?) som du får i butikken. Musikk til arbeidet er et must, samt alene kvalitetstid med klut og bøtte. Les: Noen andre må ta ungene om du skal vaske, og omvendt.

Skrevet

Dynke mikrofiberkluten i sitron?? Hva med fuger, tannbørste?

Ah, minnen kommer tilbake magic eraser ble også innkjøpt ved forrige flytting, det var fine ting, tok tom neglelakk på badeskap!

Hm, min mor sier hun kan komme å hjelpe med vask, bør jeg bare gi henne bøtte og ta med ungene ut selv, eller kan hun ha ment motsatt?...

Ang komfyr, jeg har en god gammeldags med opphøyde kokeplater. Stålull? Også en eller annen ovnrens til vinduet i stekeovnen?

Gjest amandine
Skrevet

Sitron tar kalk, du vet syre/base og kjemiopplegg. Er bare bedre med sitron enn alskens spray som lukter stink, synes jeg. Tannbørster eller bittelitt sandpapir på fuger. Stålull er gode greier, og mammaer som vasker er koselig. Skulle ønske min bodde i nærheten.. Send ungene ut med naboen eller noe? Så blir det tid til en kopp te eller kaffe med mammaen sin også. Siste kan være farget av at jeg gikk glipp av besøk fra min mamma i helgen pga helsa i heimen og jeg er litt sår for det. Men skjønner hun holdt seg hjemme på den andre siden av fjellene..

Skrevet

Sitron er millioner mye bedre enn de der sprayene, de tåler jeg ikke (atsjo!) - supert tips :)

Hm, sandpapir må muligens til på et bittelite område, har sett noen sorte prikker jeg frykter kan være noe soppgreier, og det er vel ganske umulig å vaske bort, hadde vært lykke om sandpapir gjorde jobben uten å skade.

Mammaer i nærheten er gull verdt! ...og ja, spyinfisert hus er legitim grunn for å holde seg vekk.

Gjest amandine
Skrevet

Hvis du Ikke har harde fuger, men sånn gummi-silikon.ett eller annet og de ser helt forferdelige ut kan du jo legge på en ny omgang, kanskje? Med ren og hvit og vakker?

Gjest amandine
Skrevet

Hi hi forresten, trodde det bare var jeg som begynte å nyse av de sprayene!

Skrevet

Jeg ble oppdratt som vaskehjelpen til mor og far siden. siden jeg var 10 vasket jeg huset på over 200kvm når jeg kom hjem fra skolen.Nå i en alder av snart 25 drar jeg fortsatt hjem hver fredag og vasker for de. jeg er en av de sjelden vesenene som faktisk LIKER å vaske! det er terapi for meg:-)

Så jeg har et tips: den rosa plumbosprayen! Den er relativt ny men den har gjort underverker for alle dusjkabinetene jeg har vasket det siste året! den er rett og slett fantastisk!! spray på, lå stå en 30 min- til en time. spray så på igjen og skrubb med svamp. jeg bruker nesten en hel spray på et dusjkabinett, men da ser det nytt ut:-D du får den på fleste butikker, men ikke kiwi tror jeg..

er det inni komfyren eller utapå? utapå og på veggen bak er plumbosprayen knall! inni bruker jeg mister musle. men har slitt med å få tak i det det siste. finner du den sprayen(en rund) så spray, la stå over natten og alt du trenger å gjøre(omtrent) er å tørke av. Jeg bruker stålull(svint) på det jeg sliter med.

på tegningene på veggen er jeg helt sikker på at plumbo funker bra. Har vasket ned noen venninners og familier hus når de har flyttet og den tar mye rart:-) bare ikke la den stå for lenge. det har jeg aldri testet pga malingen.

Hvis du bor i Oslo kan jeg alltid ta en tur og kose meg med å skrubbe litt, tihi;-)

Skrevet

hmn..leste nå at du ikke tåler sånne sprayer.. da funker sikkert sitron ja. jeg kjøpte et miljøvennlig sitron middel på en sånn vaskemiddelbutikk fra nett som funket veldig bra:-)

Skrevet

Ska sei! For første gang skulle jeg faktisk ønske jeg bodde i Oslo, he, he, proffesjonell hjelp hadde gjort seg.

Rosa plumbospray er notert (mannen tåler den sikkert!), men tror ikke jeg tør bruke den på de malte gipsplatene... der duger magic eraser svampene.

Lurer på om jeg kan ha en slik mr musle stående å samle støv et sted... Selve stekeovnen er nok fortapt (og ingen skal jo åpne å se inni der), men glasset burde være mulig å redde. Der kan kan kanskje plumposprayen også brukes?

Jeg har forøvrig også vært vaskehjelp for mine foreldre, men på meg hadde det motsatt virkning...

Gjest amandine
Skrevet

Vasker alltid inni mikroen og sånnmed sitron også, dvs lar en skål m vann og en halv sitron lage damp der inne og tørker over etterpå. Kanskje det funker i stekeovnen også? Bare du ikke brenner deg? jeg er ikke noen stor fan av kjemikalierent må jeg innrømme. Synes ofte det lukter vondt og må gjerne nyse.. Sitron og bakepulver he he derimot...

Skrevet

Smart microtips til hverdags. For denne anledningen skal den settes i boden... Stekeovnen tror jeg skal få leve sitt eget liv.

Ikke fan av kjemikalier jeg heller, men nå må det nok tunge skyds til.

Bakepulver er suverent (og i grunnen like mye kjemi, he, he)! Forøvrig har jeg i min spede vaskekarriære testet blandingen salmiakk og klorin bare fordi det står på flaskene at det må man ikke gjøre... Konklusjon: det må man IKKE gjøre!

Skrevet

Jif - ugn og grill (grønn sprayflaske) funker like bra som reklamen sier. Og jeg er ganske sikker på at den tar innsiden av stekeovnen din - om du skulle gidde å prøve. Og den gjør glasset skinnende rent. Min ovn ble som ny - helt sant (og den var på ingen måte noe pent syn, men så smaker maten bedre når den blir stekt i en ovn som ikke er flunkende ren :P)

Natron funker vel bedre enn bakepulver (jeg bruker det til og med til hårvask ;).

Og microfiberkluter er bedre enn alle andre slags kluter - til all slags vask! Garantert! Og man trenger ikke såpe - det er det beste :)

Gjest amandine
Skrevet

Nei altså for all del jeg bruker mye kjemi i hverdagen, altså, men er ikke fan av de som "dufter" rent og sånt.. Er for eksempel ukronet dronning av bleking/ fjerning av maling og "vask" med hydrogenperoksid og salmiakk.. Der har du blanding som sier ay ay! Utendørs vel og merke. Men overlegen til gamle skap og bord og sånt.. Innendørs er bakepulver og natron for eklsempel, sammen med sitron det beste, synes jeg. Og Jif engangskluter.........

Skrevet

Ah, takker. Da har jeg jif ovn og grill som backup plan hvis mr musle ikke er å oppdrive til stekeovn innvendig, og hvis rosa plumbo ikke er å oppdrive eller ikke virker tilfredstillende på glasset.

Ellers er det microfiber og vann som gjør jobben til vanlig (hvis den gjøres vel og merke)... Så vi har fint lite vaskemidler i hus. Endte opp med zalo til utvendig vinduspuss i går, da jeg kunne velge mellom det eller grønnsåpe. Og merker at jeg igrunne ikke aner hva som er best, trur mutter'n sverger til nylonvask. Innvendig holder det med vann og microfiber :)

Til egenpleie foretrekker jeg litt mindre basiske midler enn natron tror jeg...

Skrevet

Komfyr: Jif skurekrem og stål-ull. Ingen vei utenom mekanisk arvbeid.. Kjør filteret til vifta i oppvaskmaskinen. Jif skurekrem er fint til å fjerne fett fra oppå kjøkkenskap også.

Tegninger med tusj på glatte vegger kan du kanskje være heldig å få fjernet med jif universal spray. Evt kan du prøve med noe heimert, hvis du ikke får det ellers. Sprit vasker bort en del.

Skrevet

mandagslykke: fant rosa plumbo på lokalbutikken og har labsprit i hus...

;-)

Skrevet

Ferdig vaska! Ferdig fotografert(av profesjonelle, jeg er jo uten kamera)! Da er det bare å holde det frem til visning og håpe det blir solgt med det samme.

Rosa plumbo-spray er min nye venn :)

Gjest sug lut
Skrevet

Gratulerer!

Og nå starter helvete, bare sånn til info, for man kan ikke så lett bo i en møbelutstilling. Bare tanken på den perioden vi drev med visninger og hele tida måtte ha det strøkent får meg til å ville sitte og rugge i et hjørne innsmurt i min egen faeces.

Skrevet

Jeg vet, mitt nye vavn er Ryddenasi... Jeg vil bli høyst upoppulær fremover... Men ikke i dag, i dag er det dagen derpå med smoothie og avslapping :)

Ska si du er tidlig på'n på en lørdag du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...