Gå til innhold

Vekker dere febersyke barn iløpet av natten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men vi sjekker at de ikke er for varme ol. Søvn er kroppens egen medisin mot det meste :)

Skrevet

jeg har vekket henne noen ganger når hun har hatt veldig høy feber (etter anbefaling fra legevakten). Dette for å få sjekket temp skikkelig (rektalt) og sjekket almenntilstanden ordentlig, evt gitt ny paracet. Dette har vært i tilfeller hvor hun har hatt over 40 i feber. Men som regel er det ikke nødvendig å vekke fordi hun våkner flere ganger om natta når hun er syk så da sjekker jeg henne litt når hun våkner av seg selv.

Skrevet

Leste "vasker" og trodde det var en av de overhysteriske som var ute;)

Nei, vekker de ikke. Hadde legen sagt at jeg skulle gjøre det, ville jeg gjort det. Nå har ingen av mine barn vært så syke enda at legen har sagt noe om det, heldigvis.

Skrevet

Folk er så hysterikse.slitsomt,.hadde aldri vekket barnet om natten når det har feber.Hva er poenget

Skrevet

Vel, jeg har tidligere fått beskjed av legen om å gjøre det, og lurte på om det var noe de fleste gjorde, eller om legen sa det fordi det var noe spesielt... Han har 40 i feber, men vi gir paracet... Hva poenget er? Synes du det er vanskelig å tenke deg?

HI

Skrevet

Nei, pleier å gi barnet ferbernedsettende før hun legger seg. Så får hun evt ligge i samme seng som meg.

Skrevet

Jeg vekker hvis det er feber over 40 eller veldig dårlig allmenntilstand. Er det lavere feber, sjekker jeg bare i løpet av natta at barnet ikke har fått høyere feber eller kastet opp, eller virker dehydrert. Da prøver jeg uten å vekke.

Du som syns vi er så hysteriske.. Er du utdanna lege du da? Siden du tror du vet bedre enn legene jeg og andre som har svart her, har snakt med?

Skrevet

Jeg vekker hvis det er feber over 40 eller veldig dårlig allmenntilstand. Er det lavere feber, sjekker jeg bare i løpet av natta at barnet ikke har fått høyere feber eller kastet opp, eller virker dehydrert. Da prøver jeg uten å vekke.

Du som syns vi er så hysteriske.. Er du utdanna lege du da? Siden du tror du vet bedre enn legene jeg og andre som har svart her, har snakt med?

Skrevet

da har du sikkert aldri opplevd å ha en sjuk unge med temp på 41,7. Det kan noen ganger være nødvendig å vekke dem for å sjekke at de ikke er nakkestive, at man får ordentlig kontakt, sjekke kroppen for utslett osv. Bedre å vekke en gang for mye enn å finne en livløs unge i senga neste morgen.

Skrevet

Her har vi alltid vekket barna om natten for å sjekke feberen!

Synes at det har vært og er betryggende å sjekke både feber og om evt barnet har fått utslett eller lignende!

Skrevet

Kommer helt an på hva som feiler barnet eller hva jeg tror det kan feile,allmenntilstand og hvor mye feber det har.

Skrevet

Hvorfor vekker dere? Kan dere ikke bare sjekke tempen mens de sover, evt sjekke om paraceten fungerer?

Det beste for barna er at de får sove. Luft litt godt under dyna, gjerne snu dyna, og sørg for å passe på innimellom på natten. Man trenger ikke vekke de stakkar syke, men man kan være våken selv?!

Blir barna sykere, sier de enten i fra ved å skrike, eller om de er gamle nok til å snakke, eller så ser du det på tempen.

Skrevet

01.03

sier i fra? Du har kanskje ikke hørt om feberkramper?????

Skal love deg at det er ingen som sier ifra på forhånd da.

Jeg har en sønn som har hatt feberkramper. Sov fint i senga si, men plutselig var "idyllen" brutt. Fra å ha sjekket han 15 min tidligere, lå han i kramper med rullende øyne.

Da kom ambulansen og gutten ble lagt inn.

Så hvis du tror febersyke småbarn under 5 år er i stand til å si i fra når feber stiger, ja da lever du i en drømmeverden!

Skrevet

Jeg lar minstejenta ligge sammen med oss når hun er syk og har feber. Det er fordi hun får ekstremt høy feber, blir tett i halsen og får pustestopp.. Hun våkner av seg selv pga vondt i hele kroppen ila natten, og da er det å gi drikke, paracet også legger vi oss igjen..

Skrevet

Vi har aldri måttet vekke, sover våre når de har feber er vi sjeleglade. Men da snakker vi selvfølgelig om normal feber. Er det over 40 i feber blir det jo noe annet. Da ville jeg bedt en lege om råd.

Skrevet

Når barna mine er syke med høy feber får de alltid en paracet før leggetid så kjenner jeg på dem om de blir varme igjen utover natten, trenger ikke vekke dem for det :)

Skrevet

Du svarer jo selv på spm Willy Wonka.

Du kan ikke forhindre feberkramper ved å vekke et barn. Uansett om han/hun er våken, kan barnet få feberkramper. Og du sier jo selv at du vekket ungen 15 minutter før han fikk feberkramper, men at han fikk det fordet. Skal du vekke stakkar unge hvert 5. minutt hele natten da eller? DU kan være våken, men la nå for guds skyld barnet sove seg friskt! Det beste er om du lar ungen sove, og kjøle det ned uten å vekke det! Pluss selvfølgelig å ta tempen innimellom.

Har hatt barn med feberkrampe selv, så jeg vet hva jeg snakker om.

01.03

Skrevet

Jeg har tidligere fått beskjed av lege om at det er viktig å vekke for å sjekke om man får god kontakt med barnet eller om det eventuelt virker desorientert. Dette får man ikke sjekket ved å kjenne på barnets panne...

Skrevet

Rart 13:58, for jeg har fått beskjed av svigerfar som er spesialist-allmennelege at man skal gi febernedsettende (paracet) og lufte litt i rommet slik at man får ny luft. Han sier også at barna skal sove så lenge som mulig, for de sover ikke mer enn noen timer av gangen når de har feber, så da trenger de disse timene med sammenhengende søvn. Man skal se etter utslett, at de våkner av at de ikke får snudd seg (nakkestivhet), om de blir tungpustet/piper i brystet eller om feberen stiger. Han sier også at om paracet ikke fungerer, skal man ringe legevakt/lege.

Skrevet

Man skal sjekke barna om natten hvis de har høy feber. Det er fordi man ellers ikke vil merke det om de går i koma.

Men det er ikek nødvendig å vekke dem, man kan bare stryke dem litt over øyenvippene, og hvis de da rykker litt, skjærer grimaser eller "blunker" i søvne, bare sover de, da er de ikke bevisstløse, så da er det greit. Har gjort dette ofte når de har vært veldig syke. Har far som er lege, det var han som lærte meg dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...