Gå til innhold

solarium


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tar dere solarium? Er det trygt å ta i 3.trimester? Har hørt om prigmentflekker og at fostervannet kan bli for varmt... Har veldig lyst å få litt farge på kroppen. Har ikke tatt solarium mens jeg er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt i mine tidligere svangerskap, to tre ganger i løpet av vinteren, begge var vår barn og jeg blir veldig blek om vinteren så det var bare for å ikke være helt albino ;)

Lot da sengen stå litt på gløtt og hadde vifte på fullt, men jeg tror ikke det anbefalles, av hvilken grunn er jeg usikker på, mine barn er friske og raske, derfor har jeg tatt sjansen i dette svangerskapet også ;)

Alt med måte vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix! Spurte legen min, og han var helt klar på at solarium, selvbruningskrem og "lakkering" ikke var bra når man var gradid. Vent med alt slik til etter 6 ukers kontrollen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspertene sier følgende:

Vanligvis så kan gravide ta solarium. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg.

 

I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.

 

Så ingen fare HI ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man IKKE skal ta solarium under svangerskapet. Dette gjelder oxo overdreven soling på sommeren oxo, uten at man kjøler ned magen med jevne mellomrom.

Dette fordi magen og huden blir varm, og at fostervannet blir varmt.

Tenk bare når du har feber, så blir kroppen din varm, og dette er ikke bra for babyen inne i magen.

 

Men eg skal ikke si at sånn er d... Mener bare å ha hørt d.

Men er vel lurest å forhøre seg med lege/jordmor/fødeavd.

Kunne selv tenkt meg litt farge på kroppen etter vinterens soldvale. Føler seg liksom litt mer vel og fresh med litt farge.

Men ser ikke helt problemet med selvbruningskremer o.l. Da må d vel evt være et stoff i kremen man ikke burde tilføre huden under svangerskapet.

Men har null peiling på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, men solarium er ok, jeg har spurt både lege og jordmor i forbindelse med at vi skal reise til Egypt om ett par dager, de sa det er helt greit, eneste er varmen, men man ligger jo ikke med lokket helt nede da, og vifta gikk på fullt ;) Har tatt 2x14min, da er jeg hvertfall ikke kritthvit når jeg kler av meg der nede ;)

 

Det som er med kremer er at de kan inneholde blant annet parabener, det er farligere vil jeg si, for det sniker seg inn i huden.. som noen tidligere har svart så kommer sola bare noen mm gjennom huden, og jeg googlet det litt og fikk også frem mange artikler med det samme svaret som over..

Så som sagt, alt med måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det fødes jo barn hver dag i ørkener og i varmeste Afrika, de har kansje en annen hudfarge enn oss, men på innsiden er vi jo like :-) hverken solarium eller soling er farlig, bare husk på å drikk mye vann så du ikke blir dehydrert :-) faren min er allmennlege, og han har gitt meg klarsignal i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor Kristina svarte forresten på dette spørsmålet den 10 desember i fjor følgende:

 

"Det finnes meg bekjent ingen dokumentasjon på at det er noe større risiko for gravide å ta solarium enn ikke-gravide. I første trimester bør man nok unngå alt slikt, men sol noen ganger igjennom svangerskapet tror jeg ikke betyr så mye, så lenge du tar hensyn til varmen og opphetning. Husk at mange høygravide også får ubehag av å ligge på ryggen.

 

Uansett så er det slik i svangerskapet at alt man ikke er 110 prosent sikre på er trygt, bør man kanskje utsette til etter at barnet er født. Så her er det opptil enhver å vurdere."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...