Gå til innhold

si nei eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er barnet vårt 9 mnd. og er overalt og skal røre alt!!!

Ser ut som at det er forskjellige meninger angående dette, noen mener at jeg skal si nei og riste på hodet og ta babyen bort, mens andre mener jeg bare skal la henne utforske til hun blir lei...er ikke spennende lengre da...

hva mener så dere!?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja....man kan jo ikke la et barn utforske komfyren i håp at barnet bare skal gå lei, man må jo tenke litt sikkerhet også.

Ellers så kan jo barnet bare utforske:)

Skrevet

Har også hørt at det er forskjellige meninger om dette, så tror det er viktig at du finner du hva som er riktig for dere og at du er konsekvent.

Vi startet med å si nei, fortelle hvorfor hun ikke fikk lov og fjernet henne fra situasjonen. Mange sier at man ikke skal bruke nei, fordi det blir så mange "nei`er" i løpet av en dag, men tror det bare er i begynnelsen. Jeg føler at så lenge du forklarer barnet hvorfor (selv om det ikke forstår så mye i begynnelsen), så er du på rett spor.

Vår er nå 1,5 år, og når vi sier nei rører hun ikke. Men forklarer fortsatt hvorfor, f.eks ovnen er varm, det kan gjøre vondt osv.

Skrevet

ja klart lar ikke henne utforske noe farlig altså:)

men da fortsetter jeg å si nei og tar henne bort...:)

Skrevet

Jeg tok vekk alt hun ikke fikk klå på for en stund. Jeg har ingen problemer med å si nei, og jeg sier det konverserende og slik jeg i omgang med voksne bruker ordet. Det er lov å sette grenser rundt seg selv, men en baby skjønner ikke stort og det kan være like greit å avlede med noe annet.

Skrevet

Hvorfor skal man ikke behandle barnet som et barn? Selvfølgelig snakker og veileder man barna fra de er små. De skjønner mye mer enn de klarer å uttrykke, og oppdragelse bedriver man fra de er født..mener nå jeg.. det er vel heller måten man gjør det på som kan diskutrers. det nytter ikke å heve stemmen og brøle nei. Men avlede,ta barnet ut av situasjonen,distrahere og si nei til det den ikke får lov til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...