Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Jeg har både lest og hørt at det er så mange som reagerer negativt på bruken av "time-out" i de nannyprogrammene på tv. Men jeg har ikke helt fått med meg hva kritikken egentlig går ut på?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Aldri hørt at noen er kritiske til "time-out" jeg. Mine barn synst jo selv at det er bra med en pause i kampens hete. "Nå gå jeg på rommet mitt for litt fred og ro" sier 5-åringen når jeg ber han om å ikke løpe i stuen:)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Det er mange som er kritiske til time-out, ja. time-out er bare et moderne ord for den gode gamle skammekroken. En ting er å ta barnet ut av en frustrerende situasjon, en annen ting er å konsekvent sette barnet på en stol f.eks i to-tre-fire-fem eller seks minutter (alt etter alder) for å tenke over hva det har gjort/evt roe seg... Jeg synes det er en nedverdigende form for straff, og har ingenting med atferden å gjøre. Det er som oftest ulogisk, og læringseffekten er dermed minimal. Barna kan helt sikkert lære at de spesifikkt ikke skal slå, klype osv, men jeg tror ikke de lærer HVORFOR de ikke skal gjøre det.. Generelt er jeg større tilhenger av belønning for ønsket atferd, og LOGISKE negative konsekvenser ved uønsket atferd.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #4 Skrevet 23. januar 2011 http://www.naturalchild.org/guest/peter_haiman.html
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Ja, jeg ser den med logiske konsekvenser. Men er det ikke ganske logisk at dersom du f.eks. slår lillesøsteren din mens dere leker i stua så blir du tatt vekk fra stua? Altså, du har brutt reglene, derfor får du ikke være med. Etter en liten stund får du et nytt forsøk. På fotballbanen blir man jo utviast dersom man ikke spiller etter reglene...Eller hva er egentlig en logisk reaksjon når et barn slår? Det er jo i allefall ikke å slå tilbake, selv om det kan høres logisk ut:) HI
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Det sto mye interessant i den artikkelen, men jeg kjenner ikke helt igjen det der med at barnet blir fjernet så langt fra foreldrene sine og sitter alene osv. De gangene jeg har sett dette på disse nannyprogrammene blir barnet plassert f.eks. på en stol, men barnet kan fremdeles se foreldrene sine, de blir ikke stuet bort i en kjeller liksom.. Men mulig det finnes ulike måter å gjøre det på. HI
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Jo, jeg er enig i at det kan være logisk å fjerne et barn fra situasjonen hvis barnet slår, MEN, jeg mener for det første at det ikke bør være første respons. Det naturlige å gjøre først etter min mening vil være å snakke med barnet om hva som skjedde, foreslå en annen løsning osv, og deretter hvis barnet fortsetter så kan man fjerne barnet fra situasjonen, men da tenker jeg at en voksen bør være med barnet f.eks ut i gangen og forklare straffen, snakke mer om det som skjedde osv. Det kan helt klart være logisk det, men å sitte alene på en stol i seks minutter er ikke logisk synes jeg..
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Den logiske konsekvensen av å slå er å bli fjernet fra situasjonen, men at man er med en voksen som forklarer hvorfor det er en dårlig idè å slå og som hjelper barnet å roe seg ned.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Et annet poeng, som kanskje også omtales i artikkelen (har ikke lest den) er at når barnet settes i time-out signaliseres det at barnet ikke aksepteres, istedetfor å signalisere at barnets ATFERD ikke aksepteres. Hele barnet fjernes fra de andre... og et lite barn har ikke kapasitet til å forstå at det er atferden som er uakseptabel når det er hele barnet som fjernes. Det vil kunne oppfattes som en voldsom avvisning for barnet. Husk at barnet ikke viser uønsket atferd fordi det prøver å være lei, men fordi det er vanskelig for det å manøvrere i verden med alle de motstridende følelsene og behovene det har inne i kroppen sin.. Time-out er nedverdigende og respektløst overfor barnet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå