Gå til innhold

Nav sin rolle i rusbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan nav jobber med rusproblematikk, hvem de samarbeider med, eventuelle hjelpetiltak osv.

Jobber med en oppgave og har myye pensum, men tenkte kanskje å få litt kjapp informasjon her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når skal du levere oppgaven din?

vi skal nemlig ha om navs rolle i rusbehandling i slutten av neste uke. så da kan jeg sikkert hjelp. har ikke lest pensum enda...

Skrevet

Dette varierer antagelig voldsomt, alt ettersom hvilken kommune du tar utgangspunkt i.

Skal oppgaven være på generelt grunnlag for hele Norge?

Skrevet

Hva studerer du? :) Skal leveres tirsdag, typisk meg med skippertak. Men er bare en liten oppgave på 1500 ord. Gjør rede for relevante tiltak og klargjøring av samarbeid/konsekvenser for sosialarbeiderens yrkesutøving.

Har fått uttdelt et kasus der en ektemann kontakter nav angående sin kone som har et alkoholproblem, de har to barn. Hun har mistet jobben for en stund tilbake siden og begynt å drikke mer osv.

Skrevet

Generelt grunnlag for nav sine retningslinjer hvertfall, sosialtjenesteloven mm.

Skrevet

NAV har forskjellige rehabilitering steder som den rusavhengige kan få støtte til opphold hos, alt etter hvilken kommune man hører til.

Men utenom det så hjelper NAV fint lite til..... snakker av erfaring da jeg har ett familiemedlem som slet...og som fortsatt sliter for å få dekka ett opphold som IKKE var støtta av NAV... Noe familien ikke visste da de fikk ham inn på det senteret...ingen sa noe om dette heller..ikke fastlegen en gang! systemet suger!

Skrevet

Nav generelt har absolutt INGEN rolle i rusbehandling. NAV driver ikke behandling:)

Kommunene har som regel et rusteam (rus/psyk). I noen kommuner ligger de under NAV, i andre kommuner ligger de under kommunens helseavdeling (f.eks unger kommunens psykiatritjeneste.

Ift til NAV er alle kommuner forpliktet til å gå inn med den økonomiske sosialtjenesten. utenom detter er det helt opp til hver kommune hvilke tjenester som legges under NAV.

Rusteamet driver oppfølging av rusmisbruke, dvs generell oppfølging, innsøking på tiltak, hjelp til å levere de rette søknadene om økonomisk støtte, koordinerer IP, osv osv. Men igjen; de driver ikke rusbehandling!

Skrevet

TULL!

NAV driver ingen rehabiliteringssteder:(

Skrevet

jeg studerer velferdsfag på høgskolen i oslo. som går ut på å få en helhetlig forståelse av nav og navreformen.

hm... jeg tør ikke begi meg så mye ut på å svare deg så mye, for jeg kan så lite om det. prøvde å ringe en i klassen som har dette som interessefelt, men han svarte ikke. men jeg møter han i morgen.

han kan sikkert gi deg en lett oversikt til i morgen ettermiddag.

Skrevet

hallo?? sa ikke at NAV DRIVER rehabiliteringssteder!!! men man kan få støtte tyil det på enkelte steder!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...