Gå til innhold

er det vondt å få satt epidural?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det syntes i alle fall ikke jeg. Kan ikke komme på at jeg kjente stikket i det hele tatt faktisk

Skrevet

Nei, du får bedøvelse først mener jeg, husker ikke så godt (har fått tre ;-) så det er ikke ille. Det som er slitsomt er at man må sitte krombøyd på sengen, mens man da har veer, stille og få sprøyten. Etterpå kommer himmelrike nære, og man kan slappe av mens kroppen gjør jobben. Jeg er i alle fall av den oppfatning at epiduralen virkelig er guds gave til kvinnen.. Men nå har jeg hatt tre lange fødseler (fra 12-48 timer) og hadde jeg hatt korte, greie fødsler, hadde jeg kanskje valgt det bort. Forventer du en lang fødsel (ofte ganskel lik din mors) så bør du vurdere epidural, for å få slappet av og hentet krefter, før pressveene begynner :-)

Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt i det heletatt!!! Det som var mest "plagsomt" var å måtte sitte med krummet rygg med deb store magen;)

Skrevet

Nei, jeg fikk bedøvelse først og kjente ingenting av selve epiduralen. =)

Skrevet

Husker det var litt ubehagelig, men det er fort gjort. Hadde vært 100 ganger verre å fortsette med smertene fra riene :P

Skrevet

som sagt tidlegare: det som er vanskelig med epiduralen er å prøva å krumma ryggen så legen får satt den riktig (skal inni ryggraden på ein måte)

Sjølv kjente eg ingenting til hverken lokalbedøvelsen (som ein får i ryggen før ein sette epidural) eller epiduralen.

Kanskje eit tips kan vera å øva på å krumma ryggen på forhånd? Så er ein litt forberedt på korleis ein skal sitta for å få plass til magen foran deg? Prøv å sitt sånn at du strekke ut korsryggen og ryggvirvlane er lengst mulig frå kvarandre.. det er ikkje så lett :)

Skrevet

nei,det syns jeg ikke. kjennte litt sviing i begynnelsen,men det var nok bedøvelsen i forkant av epiduralen=)

Skrevet

har ikke fått epidural, men tenker det er andre ting som er vondere og at man ikke tenker så mye på det stikket der og da

Skrevet

Min erfaring med epidural er ikke fullt så ålright. Jeg hadde konstante maserier, ei anestesidame helt blottet for empati og ingen mulighet til å sitte i senga. Dessuten var jeg livredd for epiduralen i seg selv. Også fikk jeg kjeft av anestesidama fordi jeg ikke klarte å ligge stille. Ingen som snakket om at jeg kunne sette meg opp heller. I tillegg klarte anestesidama å sette epiduralen litt feil første gangen, slik at den ikke fungerte helt som den skulle. Derfor måtte hun komme tilbake og sette den en gang til. Da spurte hun meg om jeg alltid hadde hatt så lav smerteterskel, siden jeg trengte to epiduraler..? Hadde det ikke vært for at jeg hadde det så ille vondt, var utslitt etter timer med maserier og hadde nok med mitt eget, så tror jeg vitterlig jeg hadde slått henne ned! Om samme dama kommer med tilbud om epidural denne gangen, vil jeg nekte henne plent å stikke meg i ryggen! Den dama kommer jeg aldri til å glemme og jeg vil helst aldri møte henne igjen..!

Selve sprøyta var jo ikke vond, men jeg syntes det var fryktelig ubehagelig å kjenne sprøyta mot ryggen.

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Men de traff ikke skikkelig, så jeg måtte sitte bøyd i eeeevigheter. Det var det verste. Men da den var satt og skrudd på, var det som i hiiiimmelen ;)

Skrevet

Fikk midt i en rie og kjente ingenting...annet enn rien selvsagt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...