Gå til innhold

Dere med barn som har Falsk krupp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder dere dem hjemme fra barnehagen?

Lillegutt blir 2 år i mars. Har slitt mye med falsk krupp fra han var ca 6 mnd.

Etter at han og jeg hadde sovet litt på dagen i går, hørte jeg på han at natten kom til å bli slitsom. Har sittet i sengen med han og sovet i natt, i tillegg til at vi har stått i vinduet for å få litt kjølig luft.

Han har hostet mye på dagen i dag og jeg hører at det surkler/knattrer litt i brystet på han, Dette er helt vanlig.

Han har vært trøtt og sliten i dag, Synes han har virket litt varm, men tempen viste 37, 5, så ingen feber.

Siden dette var første natten, vet jeg jo at han kommer til å holde på i natt og i morgen natt også, gir seg aldri etter bare ett døgn, han har astma også så han kommer nok til å hoste en ukes tid.

Det jeg lurer på er hva dere andre gjør når småtrollen har hatt falsk krupp? Hvis dere har vært opp med dem mye av natten er man jo selvsagt trøtt, men så lenge ungen bare er sliten og hoster og ikke har feber, sender dere dem i barnehagen da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare sett an formen. Om de er slitne og hoster mye sender jeg ikke i bhg. Hostingen tiltar ved aktivitet og blir da verre i bhg pga mye dans, løping osv.

Det er jo en virusinfeksjon som smitter ved dråpesmitte, så en risikterer jo å smitte andre barn også med forkjølelse eller betennelse i hals. (stemmebånd)

Skrevet

ehhh,NEI!!! Man trenger ikke å ha feber for at men skal holdes hjemme. Du sier jo selv at barnet er sliten og trøtt. Da sender man ikke barnet i barnehage.

Beklager hvis jeg vrker litt skarp,men har sett så mange foreldre som sender barna i bhg når de ikke er iform.Og unnskyldningen er ofte"jamen hun/ han hadde jo ikke feber"..så jeg blir provosert av slikt. tror det er bedre å holde barna hjemme til de er orntli iform. Tar mye på for de små å være sammen med 10-20 andre barn og voksne hele dagen. og de greier jo ikke å uttrykke skikkeli at de er slitne/har vondt når de er i den alderen.

Men skjønner jo at ofte at det er foreldrenes fravær fra jobb som ofte spiller inn når man skal ta valget om barnet skal være hjemme. Men når det ikke er smittsomme sykermså kanskje deter besteforeldre eller noen som kan passe barnet?

Skrevet

Hei du:) her holder jeg gutten hjemme gjerne dagen etter krupp, men det er gjerne fordi han er sliten etter nattevåk. Om sønnen din er veldig plaget anbefaler jeg deg å få hennvisning til ett barnelegesenter. Vi har vært med sønnen vår, veldig plaget egentlig, og da fikk vi forstøverapparat,ventoline og flutide. Det er forebyggende og jeg gir han det så fort jeg hører antydning til krupp. Da går det enten helt bra eller litt tett, men stort sett bare ei natt. Så anbefaler deg det på det sterkeste:) kan fort bli mange dager ekstra hjemme også så vi har utvidet permisjon med lønn. Har 20 dager hver istedet for 10(15 nå som vi har 3 barn).

Skrevet

Vi ser stort sett ann på formen vi altså.

Men virker på arbeidsgivere at ungene ikke er ordentlig syk så lenge de ikke har feber eller kaster opp?? Krupp blir ikke sett på som en sykdom om dere forstår hva jeg mener.

Hvis vi har en like dårlig natt i natt, har jeg tenkt å holde han hjemme i morgen jeg, blir nok til at jeg tar han med meg på jobb et par timer så jeg får gjort de bestillingene jeg må og så drar vi hjem og slapper av.

Synes bare det er så frustrende at det ikke er noe vi kan gjøre for lillegutt, at det ikke er noen medisiner som hjelper. Vi har vært på legevakten en rekke ganger, har fått andinalin på maske og betapredd tabl. med grei effekt, men får ikke hjulpet han her hjemme:( i vinterhalvåret er han plaget med krupp ca 1 gang i mnd:(

Skrevet

Vi har ei datter som vi har fått beskjed om at har falsk krupp + barneastma. Er ofte vanskelig og lite søvn her.

Men om vi skulle holdt hjemme for det, så hadde vi faktisk ikke gjort annet enn å være hjemme med sykt barn.

Og barna får jo andre sykdommer utenom også.

Så vi kan dessverre ikke alltid gjøre det når barnet "bare" er slitent.

Skrevet

han har alt fått diagnose på astma, så vi har alt fått utvidet antall sykedager og via har singulair, fluitide og ventolin hjemme. han får to puff fluitide morgen og kveld og ventolin ved behov. synes egentlig ikke det hjelper noe på kruppen:(

Skrevet

Her har vi fått beskjed om skitur gi ventolin først og fluitide etterpå. Ventolinen er jo forebyggende så den ville jeg gitt 4 ganger daglig. Fluitide kan du jo gi 3 ganger dagelig. Nå har jeg ei venninne som gir disse medisinene hele tiden da datteren blir fort syk igjen,så hun får aldri trappet noe særlig ned. Har dere prøvd å bruke medisinene jevnt over som forebyggende hele vinteren? Høres ut som at det kan være løsningen? Hør med legen:) evnt så kan du jo kanskje bytte til pulmicort?(usikker på skrivemåten).

Lykke til:)

Skrevet

Ventoline er ikke forebyggende, det er anfallsmedisin. Den skal tas først fordi den umiddelbart åpner luftveiene, og dermed får den forebyggende medisinen bedre effekt når den tas etterpå.

For oss har det fungert fint å gi Bricanyl før barnet legger seg, og også i forbindelse med anfall av falsk krupp. Hev hodeenden på senga, og sørg for at det er iiiskaldt der når han legger seg.

Skrevet

Lillebror sliter også en del med falsk krupp, det samme gjorde storesøster før (har sluppet lett unna i vinter, men så har hun blitt 5 1/2 også).

Jeg ser an hvordan hosten er og hvordan formen er. Som ei annen her over sier så blir hosten verre ved aktivitet og om barnet blir varm av andre årsaker og i alle fall mine kan lett hoste til de kaster opp, om det er typisk krupp hoste.

Vanligvis holder jeg lillebror hjemme dagen etter en krupp natt, men om jeg hører at krupphosten sitter litt i noen dager etter de verste nettene så sender jeg han og henter han tidlig. Det kommer an på formen. Nå har jeg ikke jobb enda, men jeg er veldig nøye på å ikke sende de i bhg før de er klar for det etter sykdom. Det kan umulig være greit for dem å være i bhg slitne og matte. Viktig at de har fått igjen matlysten syns jeg også.

God bedring til han =)

Skrevet

Takk for svar og tips.

Har nå vært hos spesialisten og skal fortsette med medisineringen slik vi har gjort, men også bruke ventolin litt oftere.

lillegutt har over 39 i temp og er ikke i form, så han har en virusinfeksjon.

Ligger i fanget mitt og slapper av nå med vann på flaska og ostepopp...eneste jeg får i han i dag..hehehe...bedre enn ingenting da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...