Gå til innhold

Uansvarlig av meg å la ungene se på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lar ungene mine se episoder av jormødrene som går på nrk for tiden.... Jeg ser på forhånd gjennom episoden og forsikrer meg om at det ikke er noe dramatikk. Hopper også over "alvorspraten". Sitter alltid å ser det sammen med dem og de synes begge det er helt topp... De er 2 og 5år gamle og vil heller se dette enn barne-tv.

Fortalte moren min dette idag og det hørtes ut som om hun mente det var tilnærmet galskap å la ungene se dette og at de kunne få varige traumer....

Grunnen til at jeg lot dem se det i første omgang er fordi jeg er gravid selv og tenkte de kanskje ville få litt større forståelse av hva en fødsel innebærer...

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes helt greit utifra det du beskriver ovenfor :)

Hvorfor ikke liksom?

Skrevet

2 år? Barne tv eller fødsler? Hmmm. Vanskelig valg..

Selvfølgelig ser ikke 2 åringer på fødsler!! Hva tror du hun/han lærer av det?

For øvrig synes jeg det er ille at en 5 åring ser på fødsler også. Det er da virkelig mye annet å se på for barn, og dem blir fort nok voksne og involvert i livet. La dem være barn!

Skrevet

Tror ikke 2 åringen forstår noe som helst av dette og tror heller ikke på at en 2 åring vil se jormødre istedenfor barnetv/tegnefilm. 5 åringen kan synes det er spennende og lærerikt og hvis du forklarer hva som skjer på en enkel og fin måte så vil nok ikke barnet få noen traumer av det.

Skrevet

Ja, er jo det jeg tenker også, men så blir jeg jo litt i tvil..:)

Synes det er bedre at de får se en bit av virkeligheten (for det vises jo bare en brøkdel), fremfor å lage seg egne tanker og ideer. På disse episodene får man jo tross alt se at smertene er midlertidig og at den fødende smiler og er kjempeglad med en gang babyen er ute...

hi

Skrevet

Hehe, om dere ikke tror meg så er det helt iorden, men det er faktisk tilfelle.... Han ser vel helst på babyene da, men spør etter dette programmet stadig vekk.

Og det er ikke snakk om at de ser dette "hele tiden". De har sett det en gang eller to..:)

hi

Skrevet

Det at du ikke vil at barna dine skal lage sine egne tanker og ideer er helt sprøtt. Det er jo nettopp det som er så spesielt med barn, at de har mulighet og forutsetninger for å skape fantasi gjennom egne tanker oog ideer.

Her tar du faktis fra dem muligheten for å få være barn, og kaster dem rett ut i den harde virkeligheten!!!

Hva er poenget med det liksom???

Skrevet

Ja, det er uansvarlig. Det programmet er ikke laget for barn.

Skrevet

Jeg ser på jordmøderne sammen med mine barn i alderen 4, 5 og 6. Vi snakker mye om det vi ser, og de episodene vi har sett har jo vært svært snille med vinklingen på kameraet. Jeg lar dem heller se på jordmødrene enn BEN TEN, Star warz og mye annen dritt som sendes på barnekanalene.

Skrevet

Det er stor forskjell på 4,5 og 6 år......og 2 år! En 2 åring forstår ingenting av det programmet.

Skrevet

Okay, kan forklare hvordan det endte med at 2åringen så programmet...

Han skal altså bli storebror om ikke lenge, noe han (naturligvis) ikke forstår så mye av. Han vet at "mamma har en baby i magen", men dette er mer som en frase for han.

Så da tenkte jeg at han kunne få se ei dame som hadde mage, for så å se babyen (ikke akkurat idet babyen kommer), men ja. Derfor fikk han altså se jormødrene for første gang... Og han ble facinert. Om han forstår at det kommer en baby utav magen min nå, er derimot uvisst :)

hi

Skrevet

Er de oppe kl halv ni om kveldene? Eller leter du frem episodene på nett-tv? Uansett, hadde aldri falt meg inn å gi barna mine valget mellom å se barne-tv eller fødsel på tv.

Skrevet

vel ikke noe jeg hadde tenkt på å gjøre men jo da hvorfor ikke bare snakk med dem om det dere faktik ser.

jeg syntes nok kanskje at det egentlig er litt galskap da.

Skrevet

Vi så det på nett-tv, de sitter ikke oppe sent på kvelden for dette.

Ser jo at det er litt galskap idet, men har vist "snille" episoder. De får heller ikke valget mellom å se barne-tv og jormødrene, men dersom jeg har sittet med pc`en mens de har sett barne-tv hender det de har spurt om de heller kan få se det. Men det betyr ikke at de får lov hver gang, selv om de altså har sett det et par ganger.

hi

Skrevet

Jeg lot faktisk min toåring se en episode av jordmødrene da jeg gikk med minsten, for å gi henne en forståelse omhva som venten, at det var en baby inni magen, at mamma skulle på sykehuset, og der skulle vi få en baby. Hun syns det var fasinerende og spennende, og jeg forklarte hele tiden hva som skjedde. hjalp masse for forståelsesevnen hennes.. :) er vel ikke særlig traumatisk det, de tror jo det hele varer like lenge som fødselen på tv. Må jo tenke på at det faktisk er en del barn som er MED på fødselen av yngre søsken, og ikke får traumer av den grunn.... :)

Skrevet

Godt det er flere uansvarlige mødre her...;)

Jeg må jo si at jeg ikke har troa på å plassere et lite barn alene foran et slikt program. Man må forklare og snakke om det underveis.

hi

Skrevet

mine barn sover når det går,men nå som jeg er gravid så er de veldig opptatt av hvor babyer kommer ut og liker velgid godt å se på babyer på tv og i blad... for eks i GRAVID bladet,der viser de bilder av fødsler og jeg gjemmer ikke unna de bladene bare fordi barna ikke skal se slikt,vil de se det så la dem se det=) mine er forresten 3 og 6 år. syns det blir ennda teitere å nekte dem å se slikt når de vil se det. de kan jo ta mer skade dersom foreldrene ikke vil ta stilling te hva barna spør om , alt skal jo ikke væra tabu belagt bare fordi de er små

støtter deg HI stå på=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...