Gå til innhold

Andre som blir litt fascinert over økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg flyttet hjemmefra sammen med han som var kjæresten min, så jobbet ingen av oss noe fast. Begge tok noen timer her og der innimellom, men ellers levde vi på studielån og stipend. Jeg husker så godt hvordan vi fordelte utgifter. 4500 kr til husleie, ink strøm, så var det busskort til 200 kr, mat for 2000 kr, 100 kr til røyk osv. Og da hadde vi vel en 1000 kr hver igjen til klær og sånt. Noe som rakk et stykke den gangen.

Husker vi ofte snakket om at når vi var ferdig med utdannelse og fikk jobb, ja da kom vi jo til å svømme i penger. Lite tenkte vi på at utgiftene gjerne også øker i takt med at man blir eldre og mer etablert. Nå har vi en inntekt pr år som jeg synes er helt sinnsykt når jeg tenker på det, men vi har også utgifter deretter, og sitter ikke igjen med så veldig mye mer pr måned enn det vi gjorde den gangen for 12 år siden. Summen er høyere, men nå har vi mange barn, og da går det mye opp i opp.

Jeg vet jo at dette er naturlig, og at når ungene blir eldre, så vil økonomien bli mer romslig igjen, men jeg er så fascinert av det. Hvordan det hele fungerer. Hvordan pengenes verdig kan forandre seg så radikalt for en selv på så kort tid. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men kanskje noen forstår?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...