Gå til innhold

Hvordan merker man om barnet har utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at når barnet har utviklet seg tilfredsstillende første leveår kan man utelukke dette?

Spør sikkert dumt nå altså, beklager. Kan veldig lite om barns utvikling da jeg har fått min første og har ingen venninner med barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det kan man ikke, autisme f.eks viser seg gjerne frørst i 2 års alderen...

Skrevet

lettere pu diagnoser kommer ofte tydligere frem etter skolestart, ting går greit i bhg, men når skolen kommer merker man at de ikke klarer verken det skolemessige eller det sosiale.. er en jente i klassen til sønnen min i 3 klasse som først nå i disse dager har fått diagnose.. jeg har forsåvidt trodd dette lenge men ikke foreldrene, hun har i bhg vært til utredning for adhd pga raseriutbrudd o.l, men har ikke vært det..

Skrevet

Takk for svar! men er det slik at man kan føle seg litt tryggere når man har et barn som har vært tidlig ute med alt og som fungerer godt i alle sammenhenger? Hun gikk når hun var 10 mnd og er nå 18 mnd og prater ganske bra.

Har en bror som er pu nemlig, og er redd for (sikkert irrasjonelt) at mine barn skal bli det.

Skrevet

Det finnes jo flere hundre diagnoser som alle er forskjellige. Hvordan og når de oppstår/viser symptomer varierer.

Et barn med down synrom får ofte diagnosen første uken etter fødselen, mens et barn med asperger ofte ikke får diagnosen før mellom 6 og 25 år.

Hvis barnet har "normal" utvikling så er det liten vits å bekymre seg, barnet kan bli utsatt for en ulykke og mye kan skjes om man kan bekymre seg for. Før det faktisk er noe man virkelig er bekymret for med utviklingen så er det jo ingenting som tyder på at noe er galt ;-)

Vi ble bekymret for utviklingen til barnet vårt når han var 1 år, helsevesenet (lege og helsestasjon) delte ikke vår bekymring før han var 2 år. Utredning startet når han var 2,5 år. Han er nå 4 år og har enda ingen diagnose, men vi vet at det er noe galt med utviklingen og han vil bli utredet jevnlig i årene som kommer for å finne diagnosen. Han er forsinket på alle områder.

Skrevet

Noen strever hele livet og får ikke PU diagnose før de er over 40; dvs lett psykisk utviklingshemming.

Skrevet

Vi har en gutt med spesifikke språkvansker av alvorligste grad. Vi merket ikke at noe var unormalt før han passerte to år. Nå er det kanskje ikke alvorlig nok til å kalles utviklingshemming, men det er i hvert fall en alvorlig utviklingsforstyrrelse.

Skrevet

Motorikk og alt var normalt fram til toårsalderen forresten, han til og med hadde sine første år som 12 mnd gammel. Så det er viktig å følge med på barnets utvikling og kreve å bli tatt på alvor hvis man er bekymret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...