Gå til innhold

Hva vasker dere klærne deres på??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vasker jeg normalt brukte håndduker på kortere program 60 grader.

Vaskekluter, boksere og truser, kjøkkenkluter/filler fullt program 95 grader.

Brukte vanlige klær som ikke er skitne: 40 grader på et kortere program..

Bomullssokker 60 grader...

Alt av ullklær på ullprogram, og ikke tørketrommel på ull... Osv..osv...

Er litt spent nå når nestemann kommer, og svigermor skal være her... Vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem... Hun er veldig flink å styrer på her, vasker og rydder og jeg setter pris på at hun har muligheten til å være her de dagene jeg er på føden/barsel og alt hun gjør her... MEN hun har en tendens til at klesvasking så er det å spare mest mulig på strømmen, og at ting trenger ikke å kokes på 95 graders program.. Hun kan finne på å putte skitne vaskekluter, boksere attmed vanlige klær, klær som jeg ellers vasker på 40 grader... Jeg syns dette ikke er noe særlig, og vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det til henne... Der er jo aldri noe særlig med klær på vaskerommet siden jeg prøver å vaske opp alt etterhvert, men jeg vasker aldri noe slikt sammen. for å si det slik så har jeg egne korger til vaskekluter, undertøy etc. Har et bleiebarn på akkuratt fylte to år, og vaskeklutene går til bæsjeromper som til tisseromper... (og en gutt på tre som av og til skvetter i bokseren) og havner i egen korg og klutene brukes kun 1 gang hver gang., og syns ikke noe om at bæsjkluter (for selv om klutene er skylte etter bruk og der ikke er noen "synlig" bæsj på de er jo de brukt til bæsj og da finnes jo de bakteriene som måtte være fortsatt på de?) skal godgjøre seg på ett 40 graders program attmed feks t-skjortene/dongeribuksene til barna mine!

Hvordan skal jeg få lagt frem dette til svigermor?? jeg la det frem på en fin måte sist.. at ja du ser jo at alt er sortert blablabla og det vasker jeg jo slik og det vasker jeg jo slik... Men alikevel kjørte hun mye av klærne sammen på 40 grader... :( Har snakket med mannen om dette og han er helt enig, men han er jo heller ikke her så vi får jo ikke vasket de klutene hun bruker de dagene her selv, og hun setter sikkert på en maskin (i beste mening) før vi kommer hjem slik jeg skal slippe det. Skal jeg vaske opp igjen etter hun har reist??

hva vasker dere tøy på??

Tips mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøjemeg ;)

Alle bakterier på brukte truser osv blir borte på 40 grader om du bruker et godt vaskemiddel (f.eks Omo, Blenda eller andre av de kjente merkene). Dette er bevist i flere forbrukertester og bl.a tatt opp på TV2hjelper deg o.l.

Jeg vasker fillene jeg bruker til å vaske på do på 95 grader.

Tar sengetøy, håndklær og kluter på 60 grader (kort program)

Alt annet (klær, undertøy, sokker osv) på 40 grader.

Hadde svigermor kommet til å vaske en klut sammen med t-skjortene hadde jeg ikke skjenket det en tanke, vært taknemlig for hjelpen og vasket det på min måte igjen neste gang det ble møkkete.

Ikke noe problem!

Skrevet

Undertøy, sengetøy, håndklær, kluter, kjøkkenkluter ol går 60 grader, noen ganger 95 grader.

Andre klær vasker jeg etter vaskeanvisningen. Jeg "hyperventilerer" litt hvis jeg oppdager at det har sneket seg med ei truse sammen med olabuksene, men jeg dauer ikke:-)

Skrevet

Jeg vasker på 60 eller 40 etter som annvisningen, håndklær, kluter, sokker og truser koker jeg.

Ulltøy på 30 grader eller ullprogram.

treningstøy som kun er litt svette tar jeg på 40 graders raskvask.

Skrevet

Håndklær, undertøy, smekker, kjøkkenkluter o.l, sengetøy - 60 grader

Ull - 40 grader.

Har prøvd ullprogram, men det ble ikke rent. Funker fint med 40 grader.

Andre klær - 40 grader

Så bruker egentlig bare to programmer til vanlig.

Pleier aldri sortere klærne i farger uten at jeg vet det er noe som kan farge av..

Skrevet

Jeg vasker kluter, håndklær, undertøy på 40 grader, kortere program. Klær som tåler 40-60 grader vasker jeg på 30 grader kortere program. Klær som skal på finvask vaskes på finvask med 30 grader eller kaldt vann. Ull på ullprogram 30 grader eller kaldt.

Når jenta var nyfødt (fram til 3-4 mnd) vasket jeg alt av kluter og klær til henne på 60 grader. Spesielt skitne arbeidsklær vaskes oftest på 60 grader.

Kokvaskprogrammet på vaskemaskina har jeg brukt en gang og det var første vasken når den var ny.

Skrevet

hehe kan være jeg virker hysterisk ;D har igrunn alltid vasket det slik på de gradene, og syns det er greit. Vet ikke om det er sommerjobbene på sykehjem når jeg var yngre før jeg fikk meg utdanning og jobb (ikke helsesektoren idag) som har gjort meg slik, er ikke godt å si ;o) Men ser ikke noen grunn for å "spare på gradene når det kommer til hvitvask/bomullsvask som kluter etc. Men artig å høre hva andre gjør ;o) Vasker med blenda sensitive+tøymykner, Milo for ull så er jo skikkelige vaskemidler, så kunne vel skrudd ned litt men ;o)

Skrevet

Jeg vasker alt hvitt på 60 grader, vaskehansker, håndklær og hvite truser. Hvite topper og t-skjorter, hele sullamitten. All hvit bomull går på 60grader.

Har jeg mye veldig lyst tøy som er veldig skittent slik som sommer tøy etc. Så vasker jeg også en kulørt vask på 60grader, når jeg er sikker på at det ikke farger av. Tar også håndklær med i en slik vask, så lenge jeg vet de ikke farger av.

Jeg vasker vanligvis kulørt tøy på 40grader, men er det veldig skittent så tar jeg det på 60 grader. Da fyller jeg opp med håndklær. Håndklærene mine er godt utvaska og langt forbi å farge av.

Liker at skjorter med flere farger, og gjerne hvit holder seg hvitt der det skal være hvitt, og ikke grått. Så helst holder jeg meg til 40 grader.

Mørkt tøy vasker jeg som regel på 40 grader eller 60 grader, igjen alt etter hvor skittent det er. Og hvilke ting som er med.

Gulvkluter og alt slikt rengjørings stæsj vasker jeg på 95 grader, sammen med filleryer. Kjøkken klutene kan også gå inn her, eller de kan gå inn på en 60 hvitvask.

Skrevet

Ååååå, jeg har hatt mange runder med min svigermor når det gjelder vask av klær... Hun kjører nemlig ALT på 40 grader, alle farger sammen. Så jeg ble jo veldig fornøyd når alt hun hadde vasket enten var grått eller lyseblått... ARG! Det skjedde en gang hjemme hos oss, når hun satt barnevakt. De bor et stykke unna, og det hender vi er på ferie der og noe havner i skittentøyet.... Så da kjører hun alt i ei smørje. Eller når en av ungene er der, og hun vasker deres tøy. Så nå sier jeg HVER gang at hun ikke trenger å vaske noe når ungene er der, jeg sender bare med tøy som ikke så så veldig fint og som funker å bli vasker på 40 grader med alskens farger..... Og sørger for å aldri legge noe i skittentøyet hvis vi er der på ferie...

Ellers er hun forøvrig veldig hyggelig. Men vaske tøy og lage mat - det kan hun IKKE!

Skrevet

lurer på hva dere har i trusene deres siden dere er så livredde for at en skal forville seg inn blant de andre klærne?

Skrevet

Vi tar håndklær, truser, sengetøy og kluter på 60.

Ullklær på 30 (også noe ting som skal på 30 ellers som noen bukser og gensere).

Ellers det meste på 40 fin.

Bare det i 60vasken får tromles.

Skrevet

hehe forville seg i trusene ;) jeg syns spesielt nå når jeg er gravid at truser bør vaskes på min. 60 grader. Detaljer?? forferdelig mye utflod. Bruker truseinnlegg vanligvis, men reagerer på de nå når jeg er gravid, (rødhet og kløe merkelig nok) så bytter truser to ganger daglig minst. Er ikke rød eller klør når jeg ikke bruker disse truseinnleggene. Så har jeg ei som har sluttet med bleier, og blir jo litt småskvetting der også.

Bruker nå når jeg er gravid bare bomullstruser/hot pants, så kan vaske de med god samvittighet. Finere truser, blonder, string etc får vente til underlivet har normalisert seg etter fødsel og kan vaskes på 40 grader. xD

Skrevet

Jeg har faktisk aldri vasket noe på mer enn 60 grader...

Sorterer hvitt/lyst og vasker på 60 eller 40, ettersom hva slags tøy det er.

Håndklær og sengetøy på 60.

Men dersom jeg vasker annet hvitt tøy, som kun kan vaskes på 40, ja da slenger jeg med et håndkle eller to for å fylle opp maskina!

Sort/mørkt går på 40 grader uansett.

Skrevet

ull : ullprogram

Vanlige klær: 40 grader

Håndkler, kluter og sengklær: 60 grader

Skrevet

Håndkler og kluter 90.

Klær 40.

Sengetøy 40 eller 60.

Ull vasker jeg sammen med klær, går helt fint (ullundertøy vel å merke)

Stort sett alt går i tørketrommel, utenom olabuksene til sambo, han liker de stive - urgh!! Men vi har dårlig med tørkeplass og det er så deilig å bli ferdig med vasken og inn i skapet fort!

Skrevet

Jeg vasker klær og håndklær på mer eller mindre samme måte som deg. Jeg vil ha det på min måte og jeg skjønner hvordan du tenker. Jeg lurer likevel på om jeg hadde sett litt gjennom fingrene med dette akkurat når svigermor er der og hjelper dere. Ingen av dere kommer til å bli syke, det går helt fint, og når hun drar, kan du koke deg gjennom alle klærne og puste ut igjen. ;-))

Blanding av farger hadde jeg derimot kommentert. Da ødelegges jo klærne.

Skrevet

Her i huset vaskes alt på 40grader, kun sengetøy og håndklær som vaskes på 60grader, avogtil 95, men kun for maskinen sin del..

Det blir både rent og bakteriefritt når man bruker et godt dokumentert vaskemiddel..

Når babyen kommer til våren vil vel noe av hennes tøy og kluter/filler slenges med sengetøy/håndklær..

Hender selvfølgelig også at noe annet tøy vaskes på 60grader også, hvis jeg "føler" at det er skittent av en eller annen grunn ;)

Det er økonomisk for oss, sliter mindre på tøyet, og er sunt for miljøet ;)

Skrevet

17:02 mente ikke å være anonym ;)

.. og forresten jeg sorterer alt tøy, får hetta hvis noe har sneket seg med der det ikke skal, og vasker alt tøy som er nyt,, utenom noe pentøy til oss voksne da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...