Gå til innhold

Ta med barna til sykehuset ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man ikke har barnevakt til barna og du skal på sykehuset og føde? Finnes det noen ordning for dette på sykehuset?

Vi bor langt unna familie, og venner er på ferie o.l. rundt termin ...

At mannen blir hjemme med guttungen er ikke aktuelt, trenger å ha han med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke barnevakt må bare mannen passe de.

Skrevet

Det er nok ikke ulovlig, men jeg ville ikke hatt barnet mitt på fødestua når jeg gjennomgikk det verste som noengan er av smerter. Og man har aldri noe garanti for hvordan fødslen går, kanskje blir det katastrofesnitt, rommet blir fullt opp med folk, mamma blir neddopa og hasta ut fra rommet.... og der står storesøster/bror og lurer på hva som skjer?

Jeg ville nok alliert meg med noen, ja :) Nabo, ansatt i bhg, et eller annet?

Skrevet

Ville ha kontaktet helsestasjonen og lurt på om de kan være behjelpelig med avlastning når det står på. Er jo ikke snakk om så fryktelig lenge. De har sikkert kontakter med barne og familie tjenesten i kommunen.

Du kan jo ta barnet med på sykehuset og håpe på at det er et snillt mennske på vakt og at de ikke har for mye å gjøre akkurat når dere kommer. Men mannen kommer nok til å måtte sitte på gangen med gutten, og det være begrenset hvor mye han kan komme inn.

Skrevet

Det er ingen ordning for dette på sykehuset, det er deres jobb å finne barnevakt eller så må mannen være hjemme med dem.

Dere får begynne lete etter alternative løsninger, selv om familie bor langt unna har dere vel venner, naboer, kollegaer, ansatte i barnehagen osv osv som dere kan spørre.

Dere får evt sette inn annonse i avisen, lapp på butikken osv for å få tak i en barnevakt.

Jeg for min del hadde heller født alene enn å styre så mye med barnevakt, men det er meg da, dere må finne en løsning som passer for dere.

Skrevet

Nei, jeg har aldri hørt om at de stiller med barnevaktordning på sykehuset.

Jeg skjønner at du gjerne vil ha mannen din med, men har du tenk igjennom hvordan opplevelsen vil bli for dere tre? Har dere barnet med, så må dere nok stå for underholdning og pass selv, på føderommet. Han vil se at du har vondt, i timevis, far må dele oppmerksomheten mellom barnet og deg osv.

Hva med å bli kjent med en pensjonist i nabolaget som kan stille opp om det trengs? Eller hjemmefødsel?

Skrevet

Vi har tenkt litt på å ta han med og la han være på rommet med oss i begynnelsen og på slutten da smertene blir mest intense så kan pappaen ta han med på gangen eller noe slikt. Husker fra sist at da syns jeg at han bare var i veien uansett hehe:) Men det er jo litt dumt at pappaen skal gå glipp av det øyeblikket da babyen kommer ut da, er jo en veldig spesiell opplevelse...

Vi har jo noen naboer som jobber som dagmamma og som sikkert ville passet ham noen timer men han har aldri vært alene hos dem før og jeg har forferdelig lite lyst å bekymre meg over ham i akkurat når jeg er i den situasjonen... Jaja, vi får vel bare ta det som det kommer, er jo enda en stund til :)

Skrevet

Da har dere jo muligheten til å øve nå.

Skrevet

Da synes jeg du skal benytte tiden fram mot fødselen til å la naboen og barnet ditt bli kjent med hverandre. Det er ingen på sykehuset som kan hjelpe dere med det eldste barnet, dere må skaffe barnevakt.

Skrevet

Signerer disse to her. Et lite barn har ingenting på en fødestue å gjøre.

Skrevet

En jeg kjenner har hatt med alle barna på alle fødslene (har fem barn)

Mene, jeg ville hørt med kommunen om de har en ordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...