Simsdilla;-) Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 På tide at den regelen faller bort! Da er man jo blitt voksen, selvom man går på skolen. Stipend får de også, og skolebøker er gratis... Blir en hvilepute det, slipper å jobbe ved siden av skolen..... Med andre ord så skal vi krevd av stedatter...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Skolebøker er ikke gratis på videregående skole.
Fillerya Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Det er de, det eneste de trenger å kjøpe er eventuelle kladdebøker. De få også et ikke-behovsprøv utstysstipend på 800 kroner som de kan bruke til dette fomålet.
Fillerya Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Det er jo ikke sikkert stedatteren din får stipend, det kommer jo an på mors inntekt, og om hun er gift. Sånn jeg ser det, er det bidrag som går til lommepenger. Og en 18-åring har ikke vondt av å ta seg en liten jobb for å skaffe seg det. Herlighet, jeg hadde da en liten vaskejobb fra jeg begynte på ungdomsskolen, nettop for å skaffe meg penger til det mine foreldre ikke ville betale for.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 Min økonomiske hverdag som 18-19 åring, besto seg i å røyke og drikke, vi skulle helst gå ut hver fredag og hver lørdag. Og alle helligdager i påske og juleferie, og så gikk vi mye ut om sommeren. Og alle ferier med snø, da var vi på fjellet og der var det afterski. Ellers så tok vi en del solarium, og hadde pleie dager, så gikk det nok også en god del penger på klær. Likte klær. Ellers sto det en bil full av bensin tilgjengelig i oppkjørselen, uten at jeg tenkte tenke noe mere på det. Dette latmannslivet fortsatte langt inn i studietiden. Er klar over at ikke alle hadde det sånn, og at mange andre foreldre er flinkere til å sette grenser, og forventinger til ungene sine. Jeg kommer nok ikke til å gjøre tilsvarende. Det er ikke riktig, fordi om det ble folk av meg også til slutt. De kan da bo hjemme, og jobbe litt ved siden av, slik som de fleste faktisk gjorde da jeg gikk på gymnaset. Hvorfor skal de absolut bo på hybel, større sjangse for å kunne bo hjemme når det er 2 foreldre hjem å velge mellom, et av de må vel ligge innenfor nær avstand til en videregående skole. Hadde ikke vært intressert i å finansiere ungene sitt hybel liv, når de likegjerne kunne bo hjemme.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Nå har det jo vist seg at det ikke bare er de med skillte foreldre som kan kreve bidrag fra foreldrene da. Men ja den reglen er høl i hue. Skremmende at 18 åringer som ikke får lov til det de vil hjemme skal kunne velge å flytte ut og forlange at foreldre betaler for dette gjennom nav.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #8 Skrevet 28. januar 2011 Var jo for ikke så lenge siden en italiensk mann bosatt i Italia som motsatte seg å betale barnebidrag. Der skulle de visst betale barnebidrag så lenge barna bodde hjemme hos sin mor, husker ikke helt hvor gammel dattera var jeg, men tror hun var 32. Domstolen gav han medhold i at hun kunne gå ut å forsørge seg selv. Ler som jeg griner, men det er jo egentlig et horribelt system.
Simsdilla;-) Skrevet 29. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. januar 2011 Stedatter får fullt stipend. ca1700 kr i mnd. Den første mnd fikk hun det dobbelte. et såkalt statstipend. Biomor er gift og det har ingen betydnind.... Fullt stipend får hun. Hun bor hos biomor som er rett ved skolen. De kan få barn og forsørge det ved 16 års alder, men kan ikke forsørge seg selv når de fyller 18 år?????? Latterlig
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2011 #10 Skrevet 29. januar 2011 Ja NAV tar visst ikke hensyn til eventuelle stipend når de fastsetter bidrag, latterlig spør du meg...
Fillerya Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Da tjener nok biomor og mannen hennes lite nok tilsammen slik at hun får stipend. Mine barn fikk ikke stipend, for jeg og mannen tjente for mye. Hadde vi bare vært samboere, hadde de bare sett på minn inntekt, og de hadde fått. Det samme gjelder mine stebarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå