Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #1 Skrevet 23. januar 2011 Når man ser på hvor forplikta de er til hverandre? I forhold til utroskap, i forhold til økonomi? I forhold til alt? Og hva er din egen sivilstatus?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #2 Skrevet 23. januar 2011 Nei det gjør verken jeg eller Norges lover. Jeg er gift.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #3 Skrevet 23. januar 2011 Jeg tenker ikke at samboende vennepar er mindre seriøse enn oss. Ser ingen forskjeller.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #5 Skrevet 23. januar 2011 Selvfølgelig. Graden av forpliktelse man føler for hverandre defineres ikke av sivilstatusen.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #6 Skrevet 23. januar 2011 Hva er forskjellen på samboerpar med barn og gifte med barn? Et stykke papir... Man blir ikke mer utro eller mindre økonomisk av å ikke gifte seg. Heller ikke mindre seriøs.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #7 Skrevet 23. januar 2011 Det er nå litt mer enn "et stykke papir", da...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #8 Skrevet 23. januar 2011 Samboende kan vel være forplikta overfor hverandre, men likevel ikke nok til at har ønsket å inngå en formell forpliktelse. Økonomisk sett er de ikke likestilt med gifte (ikke min mening, men gjeldende lovverk). Jeg er gift.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #9 Skrevet 23. januar 2011 Akkurat det med at de ikke er nok forpliktet til å inngå en formell forpliktelse er jeg uenig i. Min kjære og jeg er "kun" samboere. Ikke fordi vi ikke vil dele livet med hverandre, men fordi vi begge har vært gift før.....med uheldig utfall. Så for oss handler dette kun om dårlige erfaringer tidligere, ikke det at vi ikke vil leve sammen. Kanskje vi gifter oss en dag, og da kun av rent økonomiske hensyn (arv).
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 Nei, jeg sidestiller ikke samboere og gifte. Gifte tilhører hverandre også lovmessig og det er litt mer seriøst enn å "bare" være samboer
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Nei slett ikke. Jeg synes ikke det hører noensteds hjemme å få barn før man er gift og jeg ønsker heller ikke at barna mine skal leke med barn av foreldre som ikke er gift.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #12 Skrevet 23. januar 2011 Samboende er ikke likestilt med ektepar, ikke enda ihvertfall. Det gjelder både arv, gjensidig forsørgerplikt, krav på innsyn i hverandres økonomi/inntekt, å automatisk være hverandres nærmeste pårørende ved f.eks ulykker og sykdom osv. Gifte har flere rettigheter etter loven, og for oss var det viktig å ha alle disse tingene på plass. Vi er gift. Men når det er sagt, når det gjelder utroskap, økonomi og forpliktelser er det ingen forskjell på forholdet vårt etter at vi giftet oss. Da vi flyttet sammen og etterhvert kjøpte vårt første hus var jo intensjonen å være sammen resten av vårt liv, selv om det tol 2 år før vi giftet oss.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #13 Skrevet 23. januar 2011 Så om det blir slutt en dag, så er det ikke så ille som "om dere hadde vært gift?" Økonomiske hensyn burde dere vel allerede ta nå?? Om den ene part dør brått?? Hva då?? Kan jo være gift uten å ta det helt ut med stort bryllup??
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #14 Skrevet 23. januar 2011 Gifte har ikke krav på innsyn i hverandres økonomi. Det er tull. Men de kan ikke selge/pantsette fast eiendom uten underskrift fra ektefelle.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #15 Skrevet 23. januar 2011 Forskjellen er det formelle, altså papiret. Og det er derfor det gjentatte ganger blir tatt opp her "hva man har krav på som gift". Anonym 09.29
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 23. januar 2011 #16 Skrevet 23. januar 2011 Ja, jo. Jeg gjør vel det. Ingenting ville endre seg i hverdagen i alle fall, om vi hadde vært hos sorenskriveren og signert en kontrakt.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Dette er tullete. Man må da kunne se menneskene og situasjonen an før man dømmer på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #18 Skrevet 23. januar 2011 Dete handler ikke om det. Han giftet seg etter samboerforhold som varte i 10 år. Etter at de giftet seg gikk det 1 år før det var over. Likeledes var det med meg. Derfor vil vi føle at forholdet vårt "tåler" det å gifte seg. For noen er det den ultimate lykken, for andre sitter det endel historie bak et ekteskap som en ikke vil dra med seg videre.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 10:13 tar feil, ektepar har rett på innsyn i den andres økonomi! Klippet fra ekteskapsloven (lovdata) § 39. Opplysningsplikt om økonomiske forhold. Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #20 Skrevet 23. januar 2011 Bare det at det finnes en ekteskapslov, men ingen samboerlov sier jo litt om de juridiske rettighetene... Men mange som jobber for å få en samboerlov da, det har de i f.eks Sverige så det er ikke umulig det kommer her også etterhvert.
Gayza Skrevet 23. januar 2011 #21 Skrevet 23. januar 2011 Nei, det er vesentlige juridiske forskjeller på å være gift og å være samboer. Jeg er gift.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #22 Skrevet 23. januar 2011 10.05 - det var jo akkurat det jeg mente! Uansett hva årsaken er, så ønsker dere ikke å forplikte dere rent formelt, dere tar ikke sjansen "fullt ut". Forståelig, det er ikke det, men de som tar sjansen på ¨gifte seg tar større risiko og dermed større forpliktelser enn de som bare flytter sammen uten noe mer mikkmakk.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #23 Skrevet 23. januar 2011 I forhold til de momentene du nevner, ja. Men i forhold til arverett o.l., nei. Er samboer med samboerkontrakt, gjensidig testamente, livsforsikringer som blir utbetalt til hverandre, så vi har sikret oss godt selv om vi "bare" er samboende.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2011 #25 Skrevet 23. januar 2011 Ja, i forhold til de tingene du nevner! MEN - Jeg synes samboende med barn har en sterkere tilknytning til hverandre enn gifte uten barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå