Gå til innhold

Litt rart spm kanskje, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er saken. Vi har en ekstrem pappa-jente på snart 13 mnd, og pappan drar nå bort i to uker. Vibhae øvd på å la henne prate i telefonen med han, men så fort hun hører hans stemme i telefonen blir hun redd og kaster telefonen fra seg. Det går bra når det er andre som er i telefonen, bare ikke pappa sin stemme.

Vi tenkte å prate sammen på videochat på dataen mens han er borte og la datteren våres se han der, men jeg har begynnt å tenke at det kanskje kan bli traumatisk for henne og se pappan sin inne i dataen og ikke i virkeligheten. Hun forstår jo kanskje ikke at han egentlig ikke er der og at han kommer tilbake om 14 dager. Tenker at siden hun blir redd av å høre stemmen hans i telefonen så kanskje det er enda værre å se han på en dataskjerm...

Hva tenker dere? Burde jeg la det være, eller teste ut å se hvordan det går? Vi får ikke tid til å øve, for han drar i morgen tidlig og har bare en pc her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå gjaldt det litt eldre barn, men hun vi snakka med på familievernkontoret anbefalte videochat over telefon, for da fikk man et ansikt også. Hvordan reagerer hun av å se bilder av pappa'n sin på dataskjermen?

Skrevet

Jeg tenker at dere fokuserer ALT for mye på at pappa skal dra. Om dere toner det ned litt, ikke stresser med det og lar det bli en helt vanlig sak at "pappa reiser bort og så kommer han snart tilbake" så blir det nok lettere for henne. Jo mer dere fokuserer på dette og øver (??!) jo mer stressa blir hun sikkert fordi hun ikke helt skjønner hva som skjer.

Skrevet

Vi har brukt Skype når vi har vært borte fra pappa og lillemann går alltid inn på datarommet til mormor og ville snakke med pappa (fra 12 mnd har han gjort det) :-) Det er helt klart å anbefale!!

Skrevet

Det hadde nok ikke vært det ideelle for min sønn som er 13 mnd.

Vet nok hvordan han hadde reagert.

Han blir sint om han hører noen i tlf som han ikke kan se og ta på.

Kanskje dere kan øve dere på noen andre enn pappaen først?

Husk at så små barn må ha det veldig konkret!

Skrevet

Vi har ikke hatt fokus på dette i det hele tatt, hun skjønner jo uansett ikke hva vi forteller henne. Hun liker godt å leke med telefonene våre, og de siste dagene når hun selv har lekt med de har vi ringt så hun kan høre pappan eller min stemme i telefonen både mens vi er i rommet og mens vi er i et annet rom. Men dette har altså ikke vært vellykket selvom hun tidligere har "pratet" med f eks mormor i telefonen uten at hun har reagert på det.

Det blir vel mest samboeren min som har glede av å se henne på skjermen, så kanskje vi bare skal la det være. Det vil kanskje bare minne henne på at pappan hennes er borte og hun forstår ikke at han kommer tilbake igjen om to uker når jeg forklarer det... Dette er tross alt en jente som leter etter pappan sin bak enhver dør og inni etthvert skap når han har vært borte i noen timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...