Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg mistenker at jeg kan ha et et par personlighetsforstyrrelser, men er jo bare etter å ha lest kriteriene på nettet, som man kanskje ikke skal stole på alltid naturligvis. Noen andre som har PF, eller som noe om det? Kunne jo dratt til legen, men flaut hvis det er bare tull av meg å tenke sånn.

Er det alvorlig å ha personlighetsforstyrrelser, liksom, er man veldig syk da? Føler at jeg fungerer greit blant folk, men det føles litt som et spill, og føler at jeg lever litt i en boks, eller hva jeg skal kalle det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er alvorlig. Det er mange forskjellige, kommer an på hvilken du mener du har. Gå til legen. Er ikke noe teitere enn noe annet.

Skrevet

Vanskelig å svare deg utifra det korte innlegget ditt.

Leser du for mye, kan du plutselig ha veldig mange diagnoser.

Om du er bekymret, gå til legen din og be om en henvisning så du kan bli ordentlig utredet.

Jeg har diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, og ja det er en alvorlig diagnose. Om man er veldig syk? Merkelig spørsmål på en måte... Hva legger du i "veldig syk"?

Jeg har veldig vanskelig for å få til stabile forhold, er impulsiv, destruktiv, har en kronisk tomhetsfølelse, humøret svinger fort og voldsomt og jeg får stadige depresjoner, mye angst, lav selvfølelse blandt annet.

Det ødelegger mye for meg og gjør livet unødvendig vanskelig føler jeg.

Det positive er at mange mener man kan bli kvitt mange symptomer etterhvert (35-40 års alderen).

Skrevet

Er vel kanskje den samme som deg at jeg føler jeg kan ha. Og kanskje anti-sosial personlighetsforstyrrelse. Men jeg vet jo ikke hva som skal til for å få diagnosene. Er jo en som heter "blandet personlighetsforstyrrelse" hvor man har mange kriterier fra de ulike personlighetsforstyrrelsene, men at man ikke har fullt opp av kriterier for en spesifikk PF.

Jeg blir vanskelig i forhold, og kan ikke skjønne hvorfor, så det ender opp med stor sorg når forholdet tar slutt, for da føler jeg at jeg har rotet bort partneren og skjønner ikke hvorfor jeg var slik. Det meste av dine symptomer kjenner jeg meg igjen i.

På en måte hadde det vært greit å få diagnosene, for da får jeg hjelp (sant?). På en annen måte er jeg redd for å føle meg syk. Derfor spørsmålet "veldig syk".

Skrevet

Jeg har forresten veldig dårlig hukommelse når det gjelder livet mitt. Husker svært litt av livet, bare enkelte høydepunkter, eller vonde minner.

Skrevet

Jeg tror ikke du kan diagnostisere deg selv, så du kan dra til legen. Ingen vil tenke at du skal være flau. Det er kun to ting som kanskje: At du får det bekreftet, eller avkreftet.

Skrevet

Du skriver jo utydelig og kort...du må jo beskrive hvorfor du tror du kan ha en PF.

Det er mange som har noen trekk av de forsjellige PF uten at de har diagnosen...og for å få diagnosert det så må det nok leger og psykologer til....

Skrevet

Tenkte at det var kjedelig for dere å lese om alle mine uheldige sider, derfor jeg ikke fikk lyst til å skrive et langt innlegg. Men her er spørsmålene behandlere stiller for å diagnostisere Ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline), og kjente meg mye igjen.

1. Blir du ofte desperat når du tror at noen du virkelig bryr deg om kan

Hva har du da gjort? (Har du truet eller bønnfalt ham/henne?)

2. Har dine forhold til folk du virkelig bryr deg om mange svingninger opp og ned? (Var det ganger hvor du tenkte at de representerte alt du ønsket og andre ganger hvor du tenkte at de var forferdelige? Hvor mange forhold var av denne typen?)

3. Har du brått endret din følelse av hvem du er og hvilke mål du har?

Forandres ofte din følelse av hvem du er dramatisk. Har det vært mange plutselige forandringer i dine mål, karriereplaner, religiøs tro osv.

4. Har du ofte gjort ting impulsivt.

Hva med:

Kjøpe ting som du egentlig ikke hadde råd til?

Ha sex med mennesker som du knapt kjente, eller "utrygg sex"?

Drikke for mye eller ta stoffer?

Kjøre bil vilt?

Spise ukontrollert

Hvor ofte hender det? Hva slags problemer har det skapt for deg?

5. Har du prøvd å skade eller ta livet av deg selv eller truet med å gjøre det? Har du noen sinne kuttet, brent eller klort deg selv opp med vilje?

6. Er du en "humørsyk" person? Hvor lenge varer ditt "dårlige" humør? Hvor ofte forekommer disse humør-svingningene? Hvor plutselig skifter humøret ditt?

7. Føler du deg ofte tom innvendig?

8. Har du ofte sinneutrudd eller blir så sint at du mister kontrollen?

Slår du folk eller kaster ting når du blir sint? Får selv små ting deg veldig sint?

9. Blir du mistenksom på andre mennesker eller føler deg helt på siden av deg selv når du er under kraftig stress?

Skrevet

Ooops, på den første skulle det stå videre: ...kan komme til å forlate deg?

Skrevet

Dumå oppsøke en spesialist. Du kan ikke sitte og diagnostisere deg selv.

Begge diagnosene du nevner er alvorlige, men en anti-sosial personlighetsforstyrrelse er svært alvorlig.

Skrevet

Jeg skal ta det opp med legen. Hvordan alvorlig da? Er det ikke bare at man får en forklaring på sin personlighet og handlinger, og kan få hjelp til å bedre seg?

Skrevet

Altspå, en anti-sosial (dyssosial) åersonlighetsforstyrrelse er det som tidligere ble kalt psykopati. Manglende empati, sosial følsomhet og aggresjon som reaksjon er blant kjennetegnene.

Skrevet

Men må det gjelde alle aspekter, eller kan man ha ekstremt mye empati for enkelte, men mangle empati for andre? Eller er man helt blottet for empati?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...